10 tips voor een corporate magazine dat niet verkoopt maar wel verbindt

corporate magazine

10 tips voor een corporate magazine dat niet verkoopt maar wel verbindt

In onze snelle digitale wereld is het een legitieme vraag: is er nog ruimte voor een (papieren) corporate magazine? Op actualiteit kan de geprinte corporate het inderdaad niet winnen. Toch is er in het multimediale landschap zeker nog ruimte voor het bedrijfsmagazine. Mits goed gepositioneerd en uitgevoerd betrekt het de lezer bij je organisatie en je gedachtegoed. Maar hoe doe je dit dan? In dit blog geef ik 10 tips uit mijn dagelijkse praktijk.

De factor tijd

Tegenstrijdig genoeg is het juist de factor tijd die het corporate magazine toegevoegde waarde geeft ten opzichte van digitale media. Waar alles op internet snel en dus ‘kort en krachtig’ moet is er in een corporate magazine nog de ruimte om stil te staan bij bepaalde thema’s en de diepte op te zoeken. Dit is vooral van belang voor organisaties die kennisoverdracht of ‘thought leadership’ hoog in het vaandel hebben staan.

Thought leadership

Zeker in de business-to-business markt is het tegenwoordig een hot item: iedereen die geen dozenschuiver  wil zijn, moet thought leadership claimen. Eerlijk gezegd heb ik een beetje moeite met de term ‘claimen’. Natuurlijk is het heel goed dat organisaties hun kennis en expertise delen met de markt. Dat is echter niet één op één gelijk aan thought leadership. Het gaat om het doorbreken van traditionele patronen en het bieden van vernieuwende inzichten. Thought leaders zetten de markt aan het denken over belangrijke vraagstukken. Thought leadership is dan ook niet te claimen, het is een perspectief vanuit de markt.

Thought leaders zetten de markt aan het denken over belangrijke vraagstukken

Visie delen

Natuurlijk is de manier waarop anderen je organisatie zien wel te beïnvloeden. Afwachten tot de markt je spontaan aanwijst als vernieuwer van de sector heeft zeker geen zin. Door een visie te delen en vooral ook (externe) experts over dit thema aan het woord te laten, vergroot je in elk geval de kans om als thought leader gezien te worden.

Een corporate magazine is een prachtig platform om als bedrijf je opvattingen uit te dragen. Het wordt uit naam van de organisatie naar de (beste) klanten of (belangrijkste) doelgroepen gestuurd. Daarmee is er automatisch een koppeling met het merk. Het is dus niet nodig deze verbinding er ook inhoudelijk al te dik bovenop te leggen. Dat schept ruimte voor de mening en visie van anderen.

Lange termijn

Met een magazine bouw je bovendien een langetermijnrelatie op en breid je het imago van de organisatie verder uit. Een heldere indeling, invulling en uitstraling, in combinatie met een goed getimede verschijningsfrequentie zorgen voor herkenbaarheid. Je bouwt een band op met de lezers, die zich op hun beurt verbonden voelen met de organisatie of het merk. Om dit te bereiken moet je wel écht werk maken van een inhoudelijk goed blad met een passende uitstraling. Want niemand voelt zich aangesproken door gebakken lucht of commerciële praatjes.

10 Tips voor een corporate magazine

Alles staat of valt dus met de kwaliteit van het corporate magazine. Natuurlijk is er niet één succesformule. Elk bedrijf en elke doelgroep is anders en ook binnen deze kaders zijn er nog genoeg inhoudelijke keuzes te maken. Toch zijn er wel algemene richtlijnen te formuleren. Hieronder staan in elk geval 10 tips:

  1. Kies een thema en wees kritisch op de inhoud
    Stel jezelf de vraag: wie zijn mijn lezers? Wat spreekt hen aan? En vooral: watwil ik vertellen? Formuleer aan de hand hiervan het thema van het magazine (bv duurzaam bouwen) en eventueel een aantal onderwerpen die hier onder vallen (bv energiebesparing, crade2cradle, etc.). Houd je bij het invullen van het magazine aan deze onderwerpen. Zo blijf je bij de essentie en voorkom je dat het thema van het magazine gaandeweg ondergesneeuwd raakt.
  2. Focus in je teksten
    Hoewel je in een magazine meer ruimte hebt om de diepte op te zoeken, hebben lezers ook hier geen zin in oeverloze verhalen. Door (vooraf) kritisch te zijn op de inhoud en de insteek van een artikel houd je het kernachtig. Voorkom hierbij te veel verschillende invalshoeken. Een tekst hoeft dan nooit langer te zijn dan 1.000 woorden. Let ook op de lengte van zinnen en alinea’s voor een goed leesbaar artikel.
Hoewel je in een magazine meer ruimte hebt om de diepte op te zoeken, hebben lezers ook hier geen zin in oeverloze verhalen
  1. Wees duidelijk
    Gebruik geen ingewikkelde begrippen, vage termen of te veel vakjargon. Eigenlijk maakt het niet uit voor welke doelgroep je schrijft. Iedereen leest het liefst een tekst die makkelijk te volgen is.
  2. Zorg voor een heldere opbouw van artikelen
    Aan de hand van koppen, intro’s, fotobijschriften en quotes bepaalt de lezer in één oogopslag of een tekst voor hem interessant is of niet. Koppen moeten prikkelend zijn, maar ook vertellen waar een artikel over gaat. Een titel als “Wij gaan voor kwaliteit” zet niet aan tot lezen. Gebruik tussenkopjes om de inhoud van de tekst duidelijk te maken. Een tussenkop als “Conclusie” zegt te weinig. Lees achteraf nog een keer alle (tussen)koppen en zorg dat je de lijn van het artikel hieruit op kunt maken.
  3. Durf je kwetsbaar op te stellen
    Laat ook mensen aan het woord die een (iets) andere visie hebben dan de eigen organisatie. Dit geeft ruimte voor dialoog. Schuif ook foutjes of problemen waar je als bedrijf tegenaan loopt niet onder stoelen of banken, maar laat zien hoe die opgelost zijn. Door je kwetsbaar op te stellen, zal je je punt alleen maar sterker maken.
  4. Laat zien wie de afzender is, maar overdrijf het niet
    Laat de naam en het logo van de organisatie prominent, maar niet al te nadrukkelijk terugkomen in de uitgave. Natuurlijk moet duidelijk zijn wie de afzender is, maar bij een te sterke branding haken mensen af. Laat zien dat het om een inhoudelijk magazine gaat en niet om een reclamefolder.
  5. Het concept is belangrijker dan de huisstijl
    In het verlengde van het vorige punt: een corporate magazine hoeft qua vormgeving niet heel nauw aan te sluiten bij de huisstijl van het bedrijf. Het is belangrijker dat de lay-out past bij het thema en de invulling van het blad. Kies een vormgeving die de boodschap ondersteunt en zorg ervoor dat tekst een beeld goed op elkaar aansluiten.
  6. Besteed aandacht aan de fotografie
    Kies een goede fotograaf en zorg dat deze de tijd heeft om mooie foto’s te maken. Laat personen bij voorkeur fotograferen in een context die past bij het onderwerp. Bij project- of architectuurfotografie is het belangrijk om rekening te houden met het weer. Goed licht is hierbij een vereiste en een blauwe lucht maakt foto’s sprekender. Helaas is dit in Nederland vaak een kwestie van geduld, dus zorg dat daar tijd voor is.
Kies een goede fotograaf en zorg dat deze de tijd heeft om mooie foto’s te maken
  1. Een duidelijk stramien zorgt voor herkenbaarheid
    Voor een lange termijn relatie met je lezer is herkenbaarheid heel belangrijk. Dit bereik je door een (min of meer) vaste indeling van het magazine. Geef terugkerende rubrieken een duidelijk onderscheidende vormgeving. Kies eventueel voor een navigatie onder- of bovenaan de pagina, dat geeft de lezer extra houvast.
  2. Houd de lezer altijd in het vizier
    Realiseer je dat je steeds een strijd voert om de aandacht van de lezer. Als hij iets niet interessant vindt is hij snel afgehaakt. Houd je lezer dus continue in het achterhoofd.

Verkoop niks, behalve ideeën

Een laatste waarschuwing, die in de praktijk waarschijnlijk het lastigst is: probeer in je magazine niks te verkopen. Zeker als je thought leadership nastreeft is ‘niet verkopen’ regel nummer één. Als je kennisoverdracht centraal hebt staan, helpt het niet om in een artikel over duurzaam bouwen te vertellen dat jij de beste oplossing voor dit probleem hebt (gevolgd door een lijstje productnamen, typenummers en logo’s). Vertrouw er op dat de lezer zich realiseert dat de afzender van het corporate magazine een commercieel bedrijf is en je weet te vinden als hij je gedachtegoed waardevol vindt.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP