25 manieren om direct met contentmarketing aan de slag te gaan

aan de slag

25 manieren om direct met contentmarketing aan de slag te gaan

Internet heeft de traditionele manier van aandacht vragen voor je boodschap op zijn kop gezet. Wat vroeger werkte, werkt nu niet meer. Steeds meer bedrijven ontdekken in de bouwkolom de kracht van contentmarketing om alsnog hun doelgroep te bereiken. Maar als je eenmaal besloten hebt om hiermee aan de slag te gaan, hoe doe je dit dan? In dit blog geef ik je 25 manieren om direct met contentmarketing aan de slag te gaan. Maar eerst een vraag die mij al lang bezighoudt.

Want hoe gaat marketing in de bouwkolom zich de komende jaren ontwikkelen? Als we achterom kijken zien we dat er de afgelopen jaren flink bezuinigd is. Marketingafdelingen zijn zich meer gaan richten op het ondersteunen van salesteams en er kwam meer aandacht voor de korte termijn. Op basis van de gesprekken die ik met beleidsmakers heb gevoerd, durf ik zelfs te beweren dat vooruit denken bij nogal wat organisaties totaal niet meer in de belangstelling stond. Natuurlijk moet dat wat het zwaarste weegt in magere tijden de meeste aandacht krijgen. Maar zonder duidelijke toekomstvisie is de kans groot dat de bedrijfsresultaten onder druk blijven staan, ook als de markt weer aantrekt.

Van push naar pull

Gelukkig is mijn zorg niet helemaal terecht. Twee weken geleden was de selectiedag voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2014. En daar viel mij op dat er op communicatiegebied veel is veranderd. Marketeers in de sector werken steeds vaker vanuit een pullstrategie en gebruiken deze middelen steeds minder als verkapte pushtools. Natuurlijk worden er nog altijd pushinstrumenten ingezet. Maar het aandeel hiervan neemt af en verandert bovendien van insteek. Pushinstrumenten verdwijnen hierdoor niet, maar worden omgevormd tot iets dat veel beter in de nieuwe pullstrategie past. Klanten vinden het namelijk helemaal niet erg wanneer je ze actief benadert. Zolang je dat maar doet vanuit hun standpunt. En je klanten probeert te helpen en niet uitsluitend een deal wilt binnenhalen.

Marketeers in de sector werken steeds vaker vanuit een pullstrategie en gebruiken deze middelen steeds minder als verkapte pushtools

De nieuwe pullstrategie wordt bovendien steeds vaker ingevuld vanuit de contentmarketinggedachte. Wie hierin nog niet zo goed thuis is: contentmarketing is kennisdelen. Door goed na te denken over de vragen die je (potentiële) klant heeft en de oplossing te bieden voor problemen waarmee hij te maken kan krijgen. Veelal natuurlijk gelinkt aan jouw organisatie. Maar wat voorop staat, is het echt willen helpen van je doelgroep, zonder dat je hiervoor direct iets terugvraagt.

Maar hoe doe je dit nu? Om concreet te maken waar je dan aan moet denken, geef ik je hierbij 25 manieren om direct met contentmarketing aan de slag te gaan.

  1. Schrijf een whitepaper:
    Een Whitepaper is een inhoudelijk document dat de lezer helpt om een oplossing te vinden voor zijn of haar probleem. De kracht van een white paper schuilt er vooral in dat bepaalde problemen en oplossingen objectief worden beschreven. Je hebt er bovendien meer dan genoeg ruimte om jouw doelgroep uit te leggen dat hij een probleem heeft en dat jij de oplossing biedt.
  2. Maak een checklist of stappenplan:
    Iedereen is er dol op. Een checklist om af te vinken waaraan je bijvoorbeeld moet denken bij het oplossen van een probleem. Of een plan dat je stap voor stap naar de oplossing leidt.
  3. Neem een podcast op:
    Veel van jouw potentiele klanten zitten regelmatig in de auto. Met een podcast kun je uitgebreid je visie, mening of oplossing op een probleem of uitdaging uit de doeken doen.
  4. Organiseer een Whiteboard Friday:
    Bespreek met gebruik van film en een whiteboard een actuele stelling, probleem of trend. Waarin je jouw visie op het onderwerp toelicht en je klanten wederom helpt bij het oplossen van hun problemen.
  5. Schrijf een e-book:
    Niets geeft zoveel autoriteit als een boek. En het hoeft helemaal niet zo lastig te zijn om er één te schrijven. Heb je een company blog? Kijk dan bijvoorbeeld eens of je genoeg bijdragen over een bepaald thema hebt om ze te bundelen.
  6. Vang vragen op via social media:
    Monitor social media op vragen die je kunt beantwoorden, ook als deze vragen niet aan jou worden gesteld. Geef het antwoord en help, zonder daar een tegenprestatie voor te vragen.
  7. Deel kennis van derden:
    Er is heel veel kennis op het internet beschikbaar. Als je iets tegenkomt wat ook voor je doelgroep interessant is, deel het dan. Zelfs wanneer je hier op het eerste gezicht misschien de concurrentie wel mee helpt.
  8. Betrek je toeleveranciers:
    Toeleveranciers hebben net al jou zeer veel kennis in huis. Vraag ze om hulp of ga samen aan de slag. Kennis delen is immers macht!
  9. Ruil content:
    Heb jij goede content beschikbaar die voor iemand anders ook interessant is om te gebruiken en vice versa? Kijk dan of je met elkaar kennis of vaardigheden kunt ruilen.
  10. Maak contentpacks:
    Ben je actief in de b-to-b? Stop dan niet wanneer jij je product hebt verkocht, maar help jouw klanten jouw product te verkopen door bij de deal een speciaal voor je klant gemaakt contentpack te leveren. Zo help je klanten om hun contentmarketing strategie vorm te geven en creëer je tegelijkertijd aandacht voor jouw eigen aanbod.
  11. Geef een webinar:
    Een webinar is een live video voor iedereen die zich hiervoor heeft ingeschreven. Te volgen via speciale software, maar ook eenvoudiger via een google hangout meeting.
  12. Schrijf een blog:
    Deel iets van je kennis, laat je lezers kennis met je maken, zodat je autoriteit op het onderwerp opbouwt. Bijvoorbeeld zoals in mijn geval, het delen van kennis over contentmarketing in de hoop dat je mij eens uitnodigt wanneer je met de gedachte speelt contentmarketing in te zetten voor je organisatie.
  13. Lees een boek en schrijf een review:
    Veel van ons lezen regelmatig zakelijk getinte boeken. Maar veel minder vaak delen we onze belangrijkste bevindingen met onze achterban. Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat je ervoor oppast dat je het auteursrecht van de schrijver van het boek niet schendt en duidelijk maakt waar je jouw kennis vandaan hebt.
  14. Reageer op opinieleiders:
    Opinieleiders hebben een groot online bereik. Wanneer je met hen in gesprek kunt komen, dan wordt dat grote bereik automatisch ook uw podium.
  15. Interview een expert:
    Nodig een expert die relevante kennis bezit voor jouw doelgroep uit en deel zijn kennis via een interview, op papier of video.
  16. Geef regelmatig tips:
    Artikelen met bijvoorbeeld 25 manieren om direct met contentmarketing aan de slag te gaan, scoren goed. Mensen zijn gek op tips. Maar houd het wel praktisch!
  17. Publiceer projecten:
    Publiceer projecten en schrijf hierover. Vertel dan echter niet dat het een succes is maar waarom. Het allermooiste is natuurlijk als je ook deelt wat er fout ging en hoe je dat hebt opgelost, of hoe je lezers die fouten kunnen voorkomen.
  18. Zet vragen online:
    Organisaties krijgen vanuit alle hoeken en gaten vragen van klanten: via het salesteam, via de customer service, via verschillende online kanalen. Zorg dat je al die vragen inventariseert en direct online (op je website bijvoorbeeld) beantwoordt. Of verwerk ze bijvoorbeeld in een whitepaper, checklist of video.
Zorg dat je al je klantvragen inventariseert en direct online beantwoordt
  1. Maak een videoinfographic:
    Een videoinfographic is een korte film waarin informatie op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd. Omdat er met een combinatie van beeld en geluid wordt gewerkt, blijft je boodschap bewezen langer hangen.
  2. Maak een videoverslag:
    Ga je geregeld naar een beurs of een bijeenkomst? Maak daar dan eens een videoverslag van. Dit verslag bevat natuurlijk zo objectief mogelijk de belangrijkste learnings van de dag.
  3. Reageer op marktontwikkelingen:
    Er zijn altijd ontwikkelingen in de markt. Wil je autoriteit opbouwen over een bepaald onderwerp? Reageer dan op deze ontwikkelingen: trek experts in twijfel, of voeg toe en vul aan.
  4. Maak instructievideo’s:
    Gaat het regelmatig in het gebruik, of tijdens de installatie van uw product fout of weet je dat jouw klanten toch de gebruiksaanwijzing niet lezen? Maak er dan gewoon een goede video van.
  5. Organiseer een event:
    Deel tijdens dat event kennis. Maar dan wel echte kennis. Vaak zijn het niet meer dan verkapte promotiepraatjes voor de producten en diensten van de sprekers.
  6. Gebruik je top-10 klachten:
    Ontwikkel van uit je top-10 klachten oplossing voor vragen van je klanten.
  7. Geef een kijkje achter de schermen:
    Transparantie is al lang geen trend meer. Het is een must. Laat je klanten daarom gewoon meekijken achter de schermen, zodat ze met eigen ogen kunnen aanschouwen dat wat jij in de markt claimt ook klopt.

Denk aan de customer journey

Voordat je hiermee aan de slag gaat, nog een laatste opmerking. Denk altijd eerst na over de customer journey van jouw afnemers, ontwikkel op basis hiervan je strategie en stel de doelen om deze uit te voeren. Daarna komt de keuze van middelen pas in beeld. Op die manier kies je middelen die passen bij de realisatie van je doelen en niet omdat iets hip is, of omdat je het zelf heel leuk vindt om een dergelijke tool te ontwikkelen.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP