7 redenen om wél een app te ontwikkelen - BouwStijl Media
15689
post-template-default,single,single-post,postid-15689,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

7 redenen om wél een app te ontwikkelen

07 feb 7 redenen om wél een app te ontwikkelen

“Gewoon omdat apps hot zijn.” “Omdat iedereen er een heeft.” Het zijn veelgehoorde redenen van bedrijven die  aan de slag gaan met een eigen Application Software voor de smartphone. Mobile Marketing heeft inderdaad de toekomst. Maar net als bij veel marketingtrends vinden marketeers echter te snel ‘dat ze er ook iets mee moeten’. Wat zijn wel goede redenen om een app te maken? En waar moet u op letten als een app daadwerkelijk onderdeel wordt van uw online strategie? 

De afgelopen weken heb ik mij verder verdiept in de wereld van mobile marketing en apps. Ik ben een vakidioot en daardoor vind ik ontwikkelingen binnen de marketing erg interessant.

Daarbij komt dat ik midden in de voorbereidingen van de BouwKennis Jaarbijeenkomst zit, waarbij Mobile Marketing waarschijnlijk een belangrijk thema wordt. De afgelopen weken liep ik tegen veel publicaties en filmpjes van specialisten op.

In dit blog wil ik mijn persoonlijke ervaringen en een aantal belangrijke conclusies uit mijn zoektocht met u delen. Daarbij richt ik mij vooral op twee basisvragen: Wat zijn goede redenen om een app te ontwikkelen en waar moet ik op letten bij de implementatie?

Wat zijn goede redenen om een app te ontwikkelen en waar moet ik op letten bij de implementatie?

Mobiele bereikbaarheid

Een wereld zonder mobiele bereikbaarheid is moeilijk voor te stellen. Ik ontdekte een filmpje dat werd opgenomen in 1999. Het is niet alleen grappig maar ook ongelofelijk om te zien hoe mensen afkeurend reageerden op innovatie die het alledaagse leven voorgoed zou veranderen.

Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder mobiele telefoon. Daarbij gaat de bereikbaarheid dankzij de smartphone natuurlijk al geruime tijd veel verder dan bellen. Dat vergroot de aantrekkelijkheid van het apparaat. Velen worden onrustig als de telefoon niet zeer regelmatig gecheckt kan worden. Bijna obsessief wordt er gekeken of er nieuws is, een nieuwe ‘like’, of een WhatsAppberichtje. Het aantal nomofoben is de afgelopen jaren waarschijnlijk sterk gestegen.

Mobiel is de toekomst

Waar vorige generaties vrijheid koppelden aan het bezit van een auto, koppelen jongeren dit aan het altijd online kunnen zijn. Wat moeten marketeers met deze ontwikkeling? Een steeds groter deel van onze klanten bezoekt onze online activiteiten via een mobile device. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen, de jeugd heeft immers de toekomst. Dat betekent dat we altijd en overal onze klanten moeten bedienen.

Een steeds groter deel van onze klanten bezoekt onze online activiteiten via een mobile device

Als mobiel de toekomst is moet je er als marketingafdeling uiteraard wel minimaal voor zorgen dat alle websites mobiel bruikbaar zijn. Er moet worden nagedacht welke content waar wordt aangeboden. En misschien moeten er wel apps worden ontwikkeld.

Redenen om een app te ontwikkelen

Eerder gaf ik al aan dat het feit dat iedereen een app heeft, de slechtste reden is om er zelf een te ontwikkelen. Je moet uiteraard eerst nadenken over wat je met de app wil bereiken. Als ik zo af en toe op een druilerige zondagmiddag door de appstore heen loop, zie ik toch een groot aantal voorbeelden van bedrijven ‘die vooral iets met een app wilde’.

Toch zijn er uiteraard ook een groot aantal juiste redenen:

  • Om goed in beeld te blijven bij klanten. Met een app sta je in het startscherm van de telefoon
  • Om ervoor te zorgen dat klanten ook via hun mobiele device maximale toegang hebben tot de producten en diensten die u online biedt.
  • Om interactie met klanten en potentiële klanten te vergroten. Er zijn functionaliteiten die het voor klanten mogelijk maakt op elk gewenst moment informatie over uw organisatie op te zoeken.
  • Omdat klanten niet willen wachten op het laden van de gewone website. Apps zijn snel en geven indien goed gemaakt de maximale experience op een mobiel apparaat.
  • Omdat u zo iets unieks te bieden heeft dat klanten hiervan altijd gebruik moeten maken. Waar ze ook zijn.
  • Omdat u iets heeft bedacht dat in positieve zin zal bijdagen aan leven en werk van de gebruiker, uw klant.
  • Het potentiële bereik van een app is groot en wordt in de toekomst alleen maar groter.

Wat moet de bouw er mee?

Partijen in de bouwkolom zullen zich afvragen hoe vaak de doelgroep gebruik zal maken van een app. Een valide vraag. De bouwketen is (hoewel bijvoorbeeld de bouwplaats zich er zeker voor leent) geen voorloper op dit gebied. Om daarom maar niet na te denken over wat mobile marketing voor het bedrijf kan betekenen is veel minder valide. Wat is uw huidige positie in de markt? Hoe wordt het merk geladen? Wat doet het met onze positie als de concurrent of een nieuwe partij een app ontwikkelt dat een duurzaam concurrentievoordeel oplevert?

Een app introduceren omdat anders iemand anders het doet is natuurlijk ook geen goede reden. Dat neemt niet weg dat een succesvolle introductie door uw concurrenten moeilijk in te halen is. Zij zullen worden gezien als de eerste en u als marktvolger. Denk dus goed na of er inderdaad geen mogelijkheden voor u zijn.

Uit onderzoek van BouwKennis blijkt overigens ook dat bezitters van een zakelijke smartphone binnen de bouwkolom wel degelijk gebruik maken van bouw-apps.

Activiteiten met zakelijke smartphone (in %)

Activiteiten met zakelijke smartphone

Bron: BouwKennis, juni 2012

Geen doel op zich

Uiteraard reikt een mobiele strategie verder dan het ontwikkelen van een app. Het kan helpen bij realiseren van online doelen, maar is nooit een doel op zich. Een professionele app kan dan ook nooit losstaan van merk, branding en online strategie.

Een mobiele strategie reikt verder dan het ontwikkelen van een app

Wordt een app een onderdeel van uw online strategie? Dan moet u in ieder geval over de volgende punten nadenken:

  • Blijf trouw aan het merk, de merkwaarde en waar de organisatie voor staat. Welke functie heeft de app en hoe sluit dit aan op het merk?
  • Vergeet de conversie niet.
  • Denk na over de content. Zorg ervoor dat dit op alle online platformen gelijk is en goed toegankelijk.
  • Zorg ervoor dat u uw klanten niet in verwarring brengt. Apps die iets heel anders doen dan de website worden als irritant ervaren.
  • Denk na over de gebruiksmomenten van de app. Wanneer en hoe wordt deze gebruikt? Wat zorgt er voor dat gebruikers regelmatig terugkeren naar uw app?
  • Functionaliteit boven vormgeving. Een mooie app is belangrijk maar wanneer de functionaliteit hapert zal de doelgroep de app links laten liggen.
  • Houd het eenvoudig. Een app waarvoor eerst een studie nodig is om hem goed te bereiken is een no go.
  • Blind de website kopiëren heeft geen zin. Een site wordt bezocht vanachter een bureau, een app is mobiel. Zorg dat bereikbaarheid via een mobiel device meerwaarde biedt.
  • Denk na hoe de app interessante gegevens kan verschaffen over de gebruiker. Dit zonder hierbij de privacyregels te schenden maar met als doel uw dienstverlening verder te optimaliseren.
  • Verzamel recensies, deze kunnen het verschil maken tussen kijken en gebruiken.


Inspirerende voorbeelden

Een app is geen losstaand fenomeen maar een onderdeel van de totale online strategie. Op basis van die strategie wordt het belang en de inhoud van de app bepaald.

Er zijn genoeg goede voorbeelden van bedrijven die een app goed weten te implementeren in de online strategie. Ik ben echter benieuwd naar uw voorbeelden. Welke partijen kent u die inspirerend zijn voor een ieder die momenteel bezig is met het bepalen van de online strategie? Wat zijn volgens u de apps waar we als bouwketen een voorbeeld aan kunnen nemen? Ik hoor het graag!

 

.

Geen reacties

Geef een reactie