05 mei Wil jij meer free publicity? 9 tips voor het schrijven van een persbericht
Free publicity oftewel kosteloze publiciteit in de media, daar heb je als bedrijf geen marketingbudget voor nodig. Tenminste, als je het goed aanpakt. Enthousiast een link van je nieuwe website of brochure doormailen naar de redactie, daar red je het niet mee. Wel met een goed geschreven persbericht.
Toen ik nog op een nieuwsredactie werkte, zag ik onder het mom van ‘persbericht’ de meest bijzondere inzendingen voorbij komen. Van korrelige foto’s tot complete catalogi. Die verwijderden we direct uit de inbox. Maar het meest gebruikte argument om een persbericht niet te plaatsen is nog wel dat het artikel te commercieel is..
Hoe zorg jij er dan voor dat jouw persbericht wel in aanmerking komt voor free publicity? In dit blog geef ik je 9 tips.
1) Relevante informatie
Zorg ervoor dat je bericht nieuwswaarde heeft of gericht is op het delen van kennis en aansluit bij het nieuwsaanbod van de media die je benadert. Dus geen introductie op je bedrijf en wat je doet, maar haak in op een actuele gebeurtenis als je voor de lokale krant wat schrijft. Help je bijvoorbeeld vrijwillig bij de aanleg van het nieuwe voetbalveld? Of draag je een steentje bij aan de bouw van het nieuwe dorpshuis? Schrijf erover! Wil je aandacht voor een nieuwe dienst? Laat dan een klant aan het woord. Of deel je vakkennis in een whitepaper, dat je naar een vakblad stuurt.
2) Niet te lang
Een goed nieuwsbericht bestaat uit een krachtige tekst van ca. 300 woorden, dat je aanlevert in een Word-bestand, dus geen pdf. Voor een whitepaper kun je wel uitpakken, hou dan ongeveer 1000 woorden aan. Of informeer vooraf even bij het betreffende vakblad wat hun richtlijnen zijn.
3) Duidelijke boodschap
De titel van je persbericht geeft duidelijk weer wat de lezer kan verwachten. Het is het uithangbord van je artikel. De kwaliteit van je titel bepaalt of in eerste instantie de redactie en, na publicatie, de lezer verder leest.
4) Juiste opbouw
Bedenk dat een lezer niet altijd je hele bericht doorneemt. Geef daarom in de eerste alinea antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer? In de rest van het artikel geef je in korte alinea’s antwoord op de vragen: waarom en hoe. Door gebruik te maken van tussenkopjes maak je het lezen een stuk makkelijker.
5) Geen verkoopverhaal
Schrijf je bericht zo objectief mogelijk. Laat bijvoeglijke naamwoorden en commerciële aanprijzingen achterwege (geweldig, fantastisch, uniek, etc.). Natuurlijk kun je wel persoonlijke ervaringen en meningen opnemen door gebruik te maken van quotes. Vermeld daarbij altijd de naam en eventueel de functie en de organisatie waarvoor de betreffende persoon werkzaam is.
6) Geen plaatjes van internet
Een redactie heeft het vaak behoorlijk druk. Je maakt het zo makkelijk mogelijk door jouw artikel ook te voorzien van het juiste beeldmateriaal. Niet ingevoegd in je Word-document, maar een .jpg bestand als extra bijlage. Download geen plaatjes van internet, maar zorg dat voor een eigen foto die rechtenvrij is. Dit betekent dat je toestemming hebt gekregen van de personen die op de foto staan om de foto te gebruiken bij je persbericht en natuurlijk ook van de fotograaf. Vermeld indien nodig ook altijd de naam van de fotograaf in je bericht.
Zorg ervoor dat je bericht nieuwswaarde heeft of gericht is op het delen van kennis en aansluit bij het nieuwsaanbod van de media die je benadert.
7) De juiste grootte
Zorg ervoor dat de foto of abeelding de juiste grootte en resolutie heeft (minimaal 300 dpi is het beste uitgangspunt). Vraag eventueel na wat de richtlijnen voor afbeeldingen zijn bij de redactie.
8) Een geldige url
Word je artikel geplaatst dan wordt er bij online artikelen vaak een link naar je organisatie geplaatst. De plaats van deze link verschilt per medium. Dit kan boven, in of onder het bericht zijn. Geef op deze plaatsen in het persbericht de juiste url weer.
De titel van je persbericht geeft duidelijk weer wat de lezer kan verwachten.
9) Noot voor de redactie
Je eindigt je bericht met de tekst: Einde persbericht eventueel voeg je nog een stippellijn toe. Daaronder komt de tekst: Noot voor de redactie. Bij veel mensen is deze term onbekend en het klinkt ook een beetje ouderwets. Toch is het voor een redactie waardevolle informatie. Hierin zet je namelijk aanvullende gegevens die niet bedoeld zijn voor publicatie. Hier worden vaak de gegevens vermeld van de persoon waarmee de redactie eventueel contact op kan nemen als er nog vragen zijn.
Naar de redactie
Is je persbericht klaar? Verstuur hem dan naar de redactie van jouw keuze. Vermeld in de onderwerpregel de titel van je persbericht en leg in je begeleidende mail heel kort uit waar je bericht over gaat. Je kunt ook vragen of ze je het even willen laten weten als ze je bericht publiceren. Krijg je na een paar dagen nog geen reactie? Bel ze dan gerust op om te vragen wat daarvoor de reden is. Daar leer je van!
Voor op je perslijst
Heb je een persbericht, blog of whitepaper geschreven dat interessant is voor marketeers en beleidsmakers die werkzaam zijn in de bouwkolom? Stuur het dan naar de redactie van BouwKennis: marcom@bouwkennis.nl Wie weet wordt jouw bericht gepubliceerd op een van onze websites www.bouwkennisblog.nl en www.spetterendsanitair.nl