Het is diegene die zich het beste kan aanpassen die overleeft!

aanpassen_overleven_file

Het is diegene die zich het beste kan aanpassen die overleeft!

Het was een drukke maandagochtendspits in oktober. In mijn auto luisterde ik naar een radioreclame: “Om agile te kunnen werken, heb je mensen nodig met learning agility.” Of jouw medewerkers over deze wendbaarheid beschikken kun je bij de betreffende aanbieder van deze reclamespot meten. Daar stilstaand onder het Gouwe Aquaduct (magisch fenomeen trouwens dat je vaak nog weet waar je was toen je iets opvallends hoorde) vroeg ik me af, hoe zit dat dan? Als je agile wilt gaan werken, en je mensen blijken niet wendbaar genoeg, moet je dan je hele personeelsbestand herzien? Of kun je wendbaarheid aanleren?

Ik heb jarenlang in het onderwijs gewerkt en vanuit dat perspectief ben ik van mening dat je bijna alles kunt leren dus ook wendbaarheid: die Learning agility. Learning agility: Het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen en dit vervolgens succesvol toe te passen. Een voorwaarde dus om een succesvolle agile marketing te kunnen toepassen binnen je organisatie. Maar hoe pak je dat aan? Wat moet er gebeuren op het gebied van de training van je medewerkers als je agile wilt gaan werken?

Meten is weten

Kijk daar is ie: DE commercial. Aan de hand van een meting bepaal je in hoeverre iemand wendbaar is en dus agile kan gaan werken. Een officiële meting is natuurlijk het meest objectief en betrouwbaar. Zeker bij het aannemen van nieuwe mensen. Je budget laat het echter niet altijd toe om officiële testen te doen. Als je je medewerkers goed kent kom je met een inschatting van iemands drijfveer op een van de 5 dimensies van Learning agility al een heel eind:

  1. Results agility: Beschrijft mensen die gefocust zijn, altijd een meetbaar doel voor ogen hebben, streven naar het bereiken van persoonlijke impact en anderen weten te motiveren
  2. People agility: Deze mensen leggen vaak gemakkelijk contact en herken je aan hun belangstellende houding. Zij leren van feedback van anderen en delen veel met collega’s.
  3. Mental agility: Deze medewerker herken je aan zijn analytische vaardigheden. Hij/Zij ziet complexiteit en ambigue situaties als uitdagend, doorziet snel patronen en legt makkelijk verbindingen.
  4. Change agility: Zij zijn nieuwsgierig, omarmen onzekerheid, ze verkennen en ontwikkelen kansen.
  5. Self-awareness: Zelfbewuste collega’s die zich sterk bewust zijn van hun persoonlijke sterktes en zwaktes, vragen actief om feedback en hebben een goed gevoel voor de uitwerking op anderen.

Dimensie 5 is de meest bepalende dimensie in hoeverre iemand een hoge learning agility heeft. Scoort iemand hoog op dimensie 5 dan scoort deze ook op de andere vier hoger. Scoort iemand laag op dimensie 5 dan heeft die persoon overall vaak een lagere learning agility.

Oké leuk, nu heb je in kaart hoe de score is van je team. Maar nu? Hoe zorg je ervoor dat zowel die über wendbare collega als die toch wat vastgeroeste medewerker, agile gaan samenwerken? Ik houd persoonlijk erg van oplossingen en plannen van aanpak dus kom maar op met de tips zou ik denken als ik lezer was van dit blog. (Klinkt als een sterk result gedreven type :-))

Ontwikkelen

Je team zal wendbaarheid moeten gaan aanleren. Hoe je dat doet verschilt dus per persoon.
Als eerste is het goed om te realiseren hoe iemand leert. Iemand die hoog scoort op bijvoorbeeld change agility leert met name door te ervaren en te experimenteren. En iemand met een hoge people agility ontwikkelt zich door sparren en coaching.

Geen nood! Niet je hele team hoeft dus opnieuw de schoolbanken in. Door het toepassen van de 70-20-10 regel kun je de beste leerroute per medewerker uitstippelen om het verander- en leervermogen te vergroten. Het idee van deze regel is dat je 70% leert in de praktijk, 20% door interactie en 10% formeel (training, een boek lezen over een bepaald onderwerp). Bijvoorbeeld:

ontwikkeling_leren

Dit kan een mooie invulling zijn van een persoonlijk ontwikkelingplan. Het vergt uiteraard veel van de leidinggevende en op hoger niveau van HR. Echter zie ik het als een heel concreet en relatief toegankelijke manier om je team te trainen naar een hogere wendbaarheid:

  • Het hoeft namelijk niet heel kostbaar te zijn.
  • Het kan tijdens de dagelijkse werkzaamheden geoefend worden dus het kost weinig extra tijd.
  • On-going proces; niet een eenmalige cursus maar een voortdurende ontwikkeling van je mensen: Sturen op ontwikkeling, dat maakt je wendbaar en dus klaar voor agile werken!

En dit alles naar aanleiding van een radioreclame! Die good old radio is zo gek nog niet of klinkt dat nou niet zo wendbaar?



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP