Adverteren op LinkedIn: hoe begin je?

Adverteren op LinkedIn: hoe begin je?

Als je om je heen kijkt heeft vrijwel iedereen een LinkedIn-account. Veel van je potentiële klanten zijn hier dan ook regelmatig te vinden. Het adverteren op LinkedIn is daarom een geschikte manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Ik hoor weleens geluiden dat het adverteren op LinkedIn vrij duur is, maar vergeet niet dat je er ook veel voor terugkrijgt. Je bereikt in één klap een heleboel mensen en dat is effectieve marketing. Dus heb je een nieuw product dat interessant is voor de bouwsector, maar je weet nog niet hoe dit te promoten? Lees dan snel verder.

Het ligt misschien voor de hand, maar om een succesvolle LinkedIn-campagne te lanceren moet je bedrijfspagina op orde zijn. In mijn vorige blogs gaf ik je al tips om je bedrijfspagina te boosten en hoe je jouw medewerkers kunt inzetten voor een succesvolle LinkedIn-pagina. Lees deze blogs eerst even voordat je aan de slag gaat met adverteren.

De doelstellingen die je kunt kiezen voor je campagne zijn een verkorte weergave van de marketingfunnel: merkbekendheid, overweging en conversies

Wat is je doelstelling?

Gelezen? Oké, dan kunnen we nu beginnen. Ik stel je direct de volgende vraag: wat is je doelstelling? Met andere woorden wat wil je bereiken met de advertentiecampagne op LinkedIn? Om je alvast een beetje op weg te helpen, licht ik de opties van LinkedIn toe. De doelstellingen die je kunt kiezen voor je campagne zijn een verkorte weergave van de marketingfunnel: merkbekendheid, overweging en conversies. Daaronder vallen een aantal specifiekere doelstellingen. Heb je een nieuw bouwconcept gelanceerd op je website dan kies je onder ‘overweging’ voor ‘websitebezoeken’, maar heb je van dat concept een toffe video ga je voor ‘videoweergaven’.

Wie is je doelgroep?

De volgende vraag die ik (en LinkedIn) je stel is: wie is je doelgroep? In de advertentietool van LinkedIn kun je een hele specifieke doelgroep selecteren. Dit doe je op basis van diverse kenmerken van je doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bedrijf waar hij/zij werkt, de functietitel, studierichtingen, maar ook interesses van leden. Zo kun je selecteren dat jouw doelgroep lid moet of mag zijn van een bepaalde groep. Wil je heel graag aannemers in Nederland bereiken, check de groep ‘Aannemers Nederland’ eens. Hiermee kun je experimenteren; wat werkt voor jou het beste?

Tip: sla je doelgroep op als sjabloon, zo selecteer je deze groep de volgende campagne gemakkelijk weer.

Welk soort advertentie wil je gebruiken?

Afhankelijk van de doelstelling die je kiest, heb je keuze uit verschillende advertentieformats. Hieronder heb ik ze even voor je op een rij gezet:

Leadformulieren
Zoals de naam al zegt kun je met leadformulieren op een snelle en makkelijke manier leads genereren. Dit is alleen mogelijk als je de doelstelling ‘genereren van leads’ kiest. Je voegt het leadformulier gemakkelijk toe aan je gekozen advertentie. Zo kan je doelgroep bijvoorbeeld snel een offerte of informatiefolder opvragen. Met één druk op de knop geeft iemand aan dat hij/zij geïnteresseerd is in datgene wat jij aanbiedt. De gegevens worden automatisch vanuit iemands persoonlijke LinkedIn-profiel ingevuld. Welke gegevens dat zijn, bepaal je zelf. Bijvoorbeeld: voornaam, achternaam, bedrijfsnaam en emailadres. Zo wordt het voor de doelgroep wel heel makkelijk gemaakt om met jou in contact te komen.

Voordat je begint met je campagne opzetten is het een goed idee om een LinkedIn-advertentieplan op te stellen

Hoe maak ik een LinkedIn-advertentieplan?

Voordat je begint met je campagne opzetten is het een goed idee om een LinkedIn-advertentieplan op te stellen. Hierin neem je alle voorgaande vragen mee. Wat wil je bereiken, wie wil je aanspreken en op welke manier wil je dat doen? Welke thema’s wil je bespreken in je posts en wat heb je daarvoor nodig? Zet dit allemaal op papier. Zo maak je een goede start met je campagne en weet je wat je te doen staat. Vind je het lastig om zo’n plan te maken of weet je niet precies hoe je moet beginnen? Neem gerust contact met mij op en ik help je graag.

Campagneprestaties meten

Heb jij aan de hand van je plan een campagne opgezet? Heel goed! Dan is het nu tijd om de campagneprestaties te meten. In mijn volgende blog vertel ik hier meer over. Dus stay tuned!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP