Algoritmes en social media: vloek of zegen voor marketeers?

Algoritmes-social-media

Algoritmes en social media: vloek of zegen voor marketeers?

Opschudding begin 2018: Facebook kondigt grote veranderingen aan in de manier waarop het content voorschotelt op de tijdlijn van zijn gebruikers. Kortgezegd komt er meer aandacht voor content van vrienden/familie en minder voor die van bedrijfspagina’s. Het is de zoveelste verandering op social media die de gemoederen beheerst. Algoritmes bepalen de manier waarop sociale media hun content tonen. Is dat goed of slecht nieuws voor marketeers?

De groots aangekondigde (maar niet onverwachte) veranderingen die Facebook gaat doorvoeren, zijn slechts het topje van de ijsberg. Regelmatig voert het sociale netwerk aanpassingen door in de manier waarop het content in de tijdlijn van zijn gebruikers weergeeft. Zelf de tekst van links aanpassen? Dat wekt ‘fake news’ in de hand, doen we niet meer! Althans, je moet er behoorlijk meer moeite voor doen. Engagement bait plaatsen? Mag niet! Zeker weten dat je content gezien wordt? Betalen!!

Algoritmes en social media: de lol is eraf

Is het nog wel leuk, dat social media? Een vraag die menig marketeer zichzelf vast wel eens gesteld heeft in pakweg de afgelopen twee jaar. Ja en nee, zou mijn eerlijke antwoord zijn. Ik begin met waarom ik social media niet meer ‘leuk’ vind:

  • Het organisch bereik wordt door algoritmes geminimaliseerd. Je bereikt met een post op bijvoorbeeld Facebook lang niet al je volgers. Sterker nog, het bereik is eigenlijk gewoon minimaal, slechts 2% organisch bereik las ik laatst. 100 likes voor een post terwijl ik een pagina heb met 10.000+ volgers en echt wel gave content deel? Dat is toch niet realistisch en al helemaal niet tof? Bereik je je volgers nog wel? Ja hoor, zolang je maar betaalt! Social media zijn flinke ‘cash cows’ geworden waar je eigenlijk wel op MOET adverteren om nog gezien te worden. Niet geheel onlogisch vanuit de blik van Mark Zuckerberg en consorten, maar ergens knaagt het toch bij mij. Ik zal wel een social media romanticus zijn ofzo.
  • Er is teveel reclame aanwezig op social media. Zelfs al ben ik fan van bijvoorbeeld een jeansmerk, dan nog hoef ik niet vier keer per week een advertentie van dat merk te zien. Vaak nog dezelfde advertentie. Logisch is het ook niet helemaal, ik koop namelijk geen vier jeans per week. Instagram begon relatief leuk en reclamevrij, maar ook hier irriteren de advertenties tussen de stories me behoorlijk. Waarom toch?
  • Tijdlijnen zijn teveel gefilterd. En niet alleen op Facebook. Ook Twitter doet er volop aan mee. Bijvoorbeeld door posts bovenaan te zetten die geliket zijn door iemand die ik volg. Meestal volstrekt niet relevant voor de dingen die ik leuk/interessant vind. De tweets in mijn tijdlijn staan zelfs niet meer op chronologische volgorde. Tja, toevallig hield ik er juist wel van om snel te weten wat er gaande was.
  • Te weinig inzicht in ‘what’s next’. Een langetermijnstrategie maken voor social media? Lastig! Alle kanalen veranderen om de zoveel tijd de manier waarop content aan gebruikers wordt getoond. Dat vraagt continu om aanpassingen van je contentmarketingstrategie. Maar hoe ver kun je gaan met veranderen, als je bijvoorbeeld een beperkt budget hebt of al voordat het jaar begint je concrete marketingacties moet presenteren?
4x per week dezelfde advertentie van een jeansmerk zien? Ik koop toch ook geen vier jeans per week!

Waarom social media toch leuk is én blijft

Toch zijn er ook genoeg redenen waarom ik juist nog niet afgeknapt ben op social media.

  • Zo is het leuk om de algoritmes te verslaan. Want goede content scoort nog altijd op social media. Denk maar aan een video die viral gaat. Of een post waar massaal op gereageerd wordt. Lang niet al je berichten op social zullen even goed scoren, maar diegenen die dat wel doen, daar wordt toch elke marketeer blij van?!
  • Targeting mogelijkheden. Er zijn natuurlijk volop manieren om als merk in de tijdlijn van je doelgroep en potentiële klanten te komen. Zo weet dat jeansmerk wat ik net noemde, mij echt wel te vinden.
  • Je moet continu innoveren. De creativiteit van marketeers wordt geprikkeld door alle veranderingen op social. Dat maakt het vakgebied gaaf en daagt je uit. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de nieuwe tijdlijn van Facebook? Wat doe je wel, wat niet?
  • Authentieke, relevante content blijft scoren. De belangrijkste reden waarom algoritmes en social media mij uiteindelijk niet van mijn stuk brengen. Als je content maakt waar je doelgroep écht op zit te wachten, dan kan het bijna niet anders of deze zal scoren.
De creativiteit van marketeers wordt geprikkeld door alle veranderingen op social

Vloek of zegen?

Terugkomend op de vraag in de titel van dit blog, zijn al die algoritmes nu een vloek of een zegen voor ons als marketeers? Dat zal ieder voor zichzelf moeten bepalen. Behaal je veel successen met targeting, dan ben je er ongetwijfeld blij mee. Scoren je advertenties? Prima! Zelf ben ik er niet altijd blij mee. Vooral het minimale organische bereik doet me pijn. Als je een merk volgt, zou je niet 20 keer per dag op hun pagina moeten kijken om berichten te zien. Het filteren van tijdlijnen, ik word er niet blij van, zelfs al weet ik wat je er aan kan doen. Facebook wil met zijn update terug naar de basis, wil weer een echt social network worden. Laten we hopen dat het sociale inderdaad terugkeert.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP