Big Data komt niet zonder grote uitdagingen

Big Data komt niet zonder grote uitdagingen

neon-1177008_640

De hoeveelheid data die beschikbaar is neemt met de dag exponentieel toe. Dit geldt ook voor de bouwkolom, doordat er steeds meer digitaal gewerkt wordt. Niet alleen bij het maken van digitale ontwerpen, maar ook voor het afstemmen van de informatieoverdracht bij productbestellingen of het contracteren is het proces grotendeels gedigitaliseerd. In theorie zou Big Data voor een revolutie in de bouw kunnen zorgen. Waarom blijft dit in de praktijk dan toch sterk achter bij de toekomstbeelden?

Big Data is een van de disrupties die genoemd wordt in de BouwKennis monitor ‘Megatrends in de bouw‘, en terecht. De hoeveelheid data en de mogelijkheden tot het analyseren ervan nemen de laatste jaren in rap tempo toe. Naast het analyseren van traditionele data zoals klantgegevens worden ook steeds vaker alternatieve gegevensbronnen zoals likes, foto’s of meetgegevens uit sensoren ingezet om processen en producten te monitoren en te verbeteren. De technologische ontwikkelingen en de grote hoeveelheden en variëteit aan data die hierbij beschikbaar komen, bieden uiteraard kansen voor de bouwkolom.

De impact van Big Data op de bouwkolom kunnen we bekijken vanuit drie invalshoeken: marketingtoepassingen, verbetering van processen en optimalisatie van productprestaties.

Toepassingsmogelijkheden in de bouw

De impact van Big Data op de bouwkolom kunnen we bekijken vanuit drie invalshoeken:
1. Marketingtoepassingen
Verzamelen, combineren en analyseren van data die inzichten geven in het gedrag van klanten of (eind)gebruikers. Via webanalytics, klikgedrag of berichten via social media kunnen verschillende trends in klantbehoeften worden gesignaleerd. Zo kunnen (potentiële) klanten beter bediend of gerichter benaderd worden bij marketingcampagnes. Maar dit biedt ook mogelijkheden om de klant nog meer te betrekken bij het bouwproces. Bijvoorbeeld via visualisers en configurators of smart materials. Doordat deze materialen of apparaten op het internet zijn aangesloten kan de locatie van producten worden bepaald. Als daarbij ook het gebruik van het product wordt gemeten, kan een fabrikant de gebruiker aanschrijven met een aanbieding gericht op onderhoud of een vervangend product. Op deze manier wordt het voor fabrikanten veel inzichtelijker waar hun producten terecht komen. Dit maakt het mogelijk om veel gerichter marketingcampagnes uit te voeren.
2. Verbetering van processen
Verzamelen, combineren en analyseren van data die zorgen voor een verbetering van het bouwproces of de verbetering van een productieproces. Zo wordt er bijvoorbeeld in de huidige bouwpraktijk vaak preventief onderhoud uitgevoerd, uitgaande van gemiddelde gegevens waardoor onderhoud soms te vroeg plaatsvindt. Dit brengt onnodige kosten met zich mee. Predictief onderhoud met behulp van Big Data gebeurt op basis van sensoren en zorgt ervoor dat er precies op het juiste moment (niet te vroeg, niet te laat) onderhoud wordt gepleegd.
3. Optimalisatie productprestaties
Verzamelen, combineren en analyseren van data die de prestaties van een bepaald product of installatie meten met het doel deze beter te maken. Big Data biedt hier mogelijkheden voor betere R&D. Bijvoorbeeld door apps waarbij we direct terugkoppeling kunnen vragen rondom de klanttevredenheid van een bepaald onderdeel of het bouwproces. Of door het monitoren van prestaties van bouwdelen of installaties via chips/sensoren of het volgen van gebruikerswensen via webanalytics, kunnen er conclusies getrokken worden over de producten die partijen in de bouwkolom aanbieden.

Blokkades in de bouw

Helaas blijft de praktijk momenteel sterk achter bij de toekomstbeelden. Verschillende blokkades staan een grootscheepse uitrol van Big Data in de bouwbranche in de weg. Allereerst: het hebben van een datastrategie. Gebruik maken van Big Data betekent dat je ook van tevoren al goed moet bedenken welke zaken je wilt meten, hoe je dat doet en wat je er uiteindelijk mee wilt bereiken. Anders blijft data slechts data. En geen kennis.

In theorie zou Big Data voor een revolutie in de bouw kunnen zorgen.

Hier hangt ook de kennis van Big Data binnen het bedrijf mee samen. Technisch is het mogelijk om klantdata te vergaren via webanalytics en via een netwerk van sensoren en chips. Maar de volgende vraag is wat bedrijven in de bouw hiermee gaan doen. Willen installatiebedrijven of aannemers de data uit sensoren beheren, uitlezen en analyseren? Hebben zij überhaupt de juiste kennis in huis om deze data te analyseren en de inzichten te vertalen naar beleid? Als Big Data een belangrijk onderdeel wordt van gebouwbeheer, dan is het van groot belang dat bouwbedrijven deze kennis in huis krijgen.

In theorie zou Big Data dus voor een revolutie in de bouw kunnen zorgen. Als Big Data goed wordt ingezet helpt het ons dingen waar te maken die tot voor kort onbereikbaar leken. Wie snel inspringt op nieuwe inzichten en daar zijn bedrijfsvoering het meest effectief op weet aan te passen zal het succesvolst zijn in zowel groei, omzet als winst.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP