Blogmarketing in de bouw: word geen stenenverzamelaar - BouwStijl Media
15674
post-template-default,single,single-post,postid-15674,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Blogmarketing in de bouw: word geen stenenverzamelaar

18 jul Blogmarketing in de bouw: word geen stenenverzamelaar

Klantenbinding, een website die leeft, meer naamsbekendheid. En dat voor een fractie van een paginagrote advertentie in een goedgelezen vakblad. Marketeers zijn om en zien de voordelen van het bloggen doorgaans goed in. Voor kleine ondernemingen en ZZP’ers is het vaak een ander verhaal. ‘Te weinig tijd’, ‘niets om over te schrijven’, ‘geen budget beschikbaar’. En dat terwijl juist zij snel, goedkoop en eenvoudig kunnen profiteren van een zakelijk blog.

Toen wij in september vorig jaar het BouwKennisBlog lanceerden, voelde dit als een logische stap. Als kennispartner willen wij de bouw namelijk onder andere helpen bij het maken van de juiste (strategische) keuzes. Het blog is een middel voor de bouw om kennis te delen en te discussiëren en draagt hierdoor perfect bij aan ons uiteindelijke bedrijfsdoel. En dat is wat een succesvol blog hoort te doen. Iedereen die overweegt te gaan bloggen, moet zich daarom eerst dit afvragen.

Word geen rotsblok: kies een doel

Nadat de sluwe koning van Korynthe Sisyphos de goden voor de zoveelste maal had bedrogen, moest hij toch zijn afschuwelijke lot ondergaan. Hij werd veroordeeld om een zwaar rotsblok tegen een steile berg op te duwen dat telkens van de top weer in de diepte rolde. Zo was hij gedoemd om dat rotsblok tot in de eeuwigheid de berg op te duwen. Om te voorkomen dat al jouw blogs rotsblokken worden, moet je eerst helder op je netvlies hebben waarom je wil bloggen.

Om te voorkomen dat al jouw blogs rotsblokken worden, moet je eerst helder op je netvlies hebben waarom je wil bloggen

Voor ZZP’ers of kleine ondernemers is een blog bij uitstek de manier om zichzelf en hun bedrijf of werkzaamheden te promoten. Door hun kennis te delen, laten ze hun doelgroep zien wat zij te bieden hebben. Deze klanten kunnen zo kennismaken met wat ze weten en waar hun expertise ligt. Het belangrijkste doel is daarom vaak kennisdeling. Als je dit goed aanpakt en consistent genoeg mooie stenen op de berg stapelt, merken mensen dat je verstand van zaken hebt. Ze gaan je zien als expert op jouw vakgebied.

Het kiezen van de juiste doelgroep

Minstens zo belangrijk is weten wie je wilt bereiken. Vaak weten ondernemers precies wie ze tot hun klantenkring rekenen voor de dagelijkse gang van zaken. Maar een blog biedt extra mogelijkheden. Heel Nederland heeft er immers toegang tot en als jij jezelf neerzet als dé expert, kun je jouw bereik flink vergroten. De online doelgroep bestaat niet alleen uit klanten of potentiële klanten. Ook journalisten, concurrenten, adverteerders, vakbonden enzovoort behoren tot de mogelijkheden. Zij helpen u om uw boodschap te vergroten. Hierbinnen kun je bovendien verder segmenteren. Zeker binnen een doelgroep van klanten moet je kiezen voor wie het blog bestemd is. Hiervoor kun je criteria gebruiken zoals leeftijd, locatie en geslacht maar ook huizenbezit, inkomen of opleidingsniveau.

Welke content zet u in?

Toen een lokaal timmerbedrijf eind vorige eeuw las dat zijn dorp werd overspoeld met muggen, besloot hij zich direct op horren te storten. Het resultaat was overweldigend, maar had nog groter kunnen zijn als hij een aantal blogs over dit onderwerp had geschreven. Bepalen welke content je met de doelgroep communiceert, maakt of breekt een bedrijfsblog. De sleutel is hierbij simpel: vertel niet wat jij kwijt wilt, maar wat je doelgroep wil horen. Jouw blogs voorzien in hun behoefte aan informatie.

Naast trends kun je hierbij ook denken aan veranderingen in wet- en regelgeving. Sinds 1 maart is het btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van bestaande woningen en tuinen bijvoorbeeld verlaagd van 21% naar 6%. Voor bloggers is dit een ideale manier om meer business binnen te halen. Renoveer jij keukens en badkamers? Schrijf dan een blog waarin je vertelt wat de regeling inhoudt en dat hij ook op jouw business van toepassing is.

Een handige tip om achter goede onderwerpen te komen: gebruik social media om jouw eigen social media mee te vullen. Via Twitter kun je met een paar hashtags al te weten komen wat er in jouw buurt speelt. Met Google Alerts kom je snel te weten of er bijvoorbeeld plannen zijn voor een nieuw, duurzaam zwembad. Ideale input om vervolgens een blog te schrijven over de voorwaarden voor en jouw ervaringen met de bouw hiervan.

Kies de juiste media

Als je weet wat je wil zeggen en tegen wie, hoef je alleen nog maar te kiezen hoe je dit doet. Veel geld heb je hier tegenwoordig niet meer voor nodig. Vrijwel iedere kleine ondernemer heeft al een eigen website. Binnen één dag kun je hier een gratis blog aan vasthangen. Mijn eigen favoriet hiervoor is WordPress, een snel en simpel platform waarmee je al in enkele minuten gratis aan de slag gaat.

Binnen één dag kun je een gratis blog aan je eigen website vasthangen

Ook YouTube biedt veel kansen. Zo schreef collega blogger Patrick Schilte onlangs nog over de kracht van dit kanaal voor klussen in en rond het huis. Zie dit niet als bedreiging maar als een kans: laat via video’s zien hoe je zelf werkt, film de geheimen van een bepaalde klus of begin een compleet instructiekanaal. Niet alles hoeft overigens digitaal: weekbladen en streekkranten zijn nog steeds een belangrijke oriëntatiebron. Stuur een blog daarom ook als brief of artikel op. Wanneer je eenmaal veel energie hebt gestoken in een goed verhaal, is het zonde om dit maar één keer te gebruiken.

Een persoonlijke favoriet is Facebook. In mijn tijdlijn zie ik iedere dag wel een berichtje voorbij komen van de makelaar waarbij wij ons huis hebben gekocht. Hij gebruikt Facebook zeer intensief om contact te houden met zijn klanten en om zijn aanbod aan diensten (lees: te koop staande huizen) in het zonnetje te zetten. Hiermee blijft hij bij ons top of mind.

Conclusie en schrijftips

Natuurlijk zitten er haken en ogen aan mijn verhaal, maar door jezelf eerst af te vragen waarom je blogt, voor wie, waarover en waar heb je de belangrijkste stappen voor een succesvol blog gezet. Vervolgens is het een kwestie van volhouden, blijven investeren (vooral tijd) en van het volgen van de uitgestippelde strategie. Omdat schrijvende professionals geen professionele schrijvers zijn, sluit ik af met enkele snelle schrijftips, waarmee je direct aan de slag kunt.

  1. Kies een onderwerp wat je interesseert. Schrijven over iets wat je niet leuk vindt hou je niet lang vol!
  2. Schrijf persoonlijk: Een blog leeft door de visie van de schrijver. Beken kleur, gebruik de ik-vorm, spreektaal en vermijd ingewikkelde vaktermen. Maar zorg wel dat je foutloos schrijft.
  3. Kies een pakkende titel: Dit maakt lezers nieuwsgierig en zorgt ervoor dat zij de moeite nemen jouw blog te lezen. Vragen of prikkelende stellingen werken erg goed en ook cijfers scoren.
  4. Schrijf actief: Veel zakelijke schrijvers hebben de neiging om erg passief te schrijven. Dit maakt het lezen van een blog saai en onaantrekkelijk. Vervang passieve constructies daarom door actieve zinnen. Op deze site staat een goede uitleg.
  5. Schrijf korte alinea’s en maak de tekst scanbaar met dikgedrukte koppen. Voor alinea’s geldt: één gedachte per stuk.
  6. Lijstjes en bullets scoren. Een opsomming is
    • zeer overzichtelijk
    • snel te lezen
    • en makkelijker te onthouden
  1. En boven alles: wees geduldig. Het duurt even voordat je klanten jouw blog weten te vinden!
Geen reacties

Geef een reactie