Brainstormen in de bouw

Brainstormen in de bouw

Brainstormen in de bouw

Heisessies; de één zweert erbij, de ander vindt het zonde van de tijd. Nu heeft het woord heisessie ook wel een wat stoffig imago. Degenen die zo’n brainstormsessie belangrijk vinden, ervaren dat het resultaat oplevert. Een duidelijke strategie, binding met collega’s en verbeteringen op de werkvloer. De sceptici daarentegen hebben zich tijdens een brainstorm waarschijnlijk geïrriteerd aan een verstoorde gang van zaken. Steeds dezelfde personen die aan het woord zijn, ideeën die ter plekke worden afgeschoten en plannen die nooit worden uitgevoerd. Waarom is brainstormen eigenlijk nodig en hoe pak je dit goed aan?

Sommige uitdagingen waar je in de bouwsector regelmatig voor staat, kunnen niet ad hoc worden opgelost. Het gebeurt misschien wel, maar dat leidt niet altijd tot het gewenste resultaat

Wie zich met collega’s één of meerdere dagen afsluit voor dagelijkse prikkels, kan zich beter kan focussen en er komen makkelijker nieuwe ideeën op tafel. Dat is even kort door de bocht de definitie van een brainstorm. Niet zo’n gek idee natuurlijk. Probeer je hoofd maar eens leeg te maken én creatief te zijn, terwijl er steeds collega’s in en uit lopen en je met een schuin oog de gewone werkzaamheden in de gaten houdt.

Toch kun je er juist met een brainstorm voor zorgen, dat de dagelijkse werkzaamheden makkelijker of sneller uitgevoerd kunnen worden. Niet alleen de stip op de horizon is duidelijk, maar ook de route oftewel strategie die je er naartoe brengt. De uitdagingen waar je in de bouwsector regelmatig voor staat, kunnen niet altijd ad hoc worden opgelost. Het gebeurt misschien wel. Maar doordat je weinig tijd hebt om bepaalde zaken eerst uit te zoeken of te overleggen met collega’s of leveranciers, leidt het niet tot het gewenste resultaat. Dit zie je misschien wel weer terug in een lagere klanttevredenheid, hogere faalkosten of meer garantieaanvragen.

Van techneut naar adviseur: veranderende rollen in de bouwkolom vragen om innovatie

Hoewel het ene vakgebied sneller verandert dan het andere, hebben we allemaal te maken met veranderende rollen in de bouwkolom. Relaties worden belangrijker. Niet alleen in het scoren van de opdracht maar ook op het gebied van samenwerken en het te woord staan van de (eind)klant. Andere vaardigheden dan alleen technische tellen daardoor zwaarder mee. Hoe ga je daar nu mee om als organisatie? Waar loop je tegenaan, maar ook hoe kun je laten zien waar je goed in bent? Met andere woorden, hoe laad je het merk van je product, dienst of de naam van je organisatie, zodat je op termijn je omzet behoudt of zelfs kunt laten groeien?

Dit vraagt om innovatie. Durven zien waar je doelgroepen echt behoefte aan hebben en kritisch bepalen of je aan die behoefte voldoet of kunt voldoen. Daar heb je je collega’s voor nodig. Zij weten waarin wordt uitgeblonken en waar het nog beter zou kunnen. Vaak weten ze ook wat de concurrent doet en wat er nodig is om die concurrent te verslaan.

We weten vaak wel waarom en hoe we kunnen innoveren, maar er zijn ook veel redenen om het niet te doen

Maar… er zijn natuurlijk ook heel veel redenen om dit niet in de praktijk te brengen. Het is te moeilijk, te onoverzichtelijk of misschien wel hartstikke eng om je nek uit te steken, op te vallen in de meute. Gelukkig lijkt dit meestal maar zo en kunnen er in de praktijk echt haalbare doelen gerealiseerd worden. Daarom is het belangrijk om een brainstormsessie onder begeleiding van een onafhankelijke ‘Master of Ceremonies’ plaats te laten vinden. Iemand die kennis en ervaring heeft van de bouwbranche, maar geen deel uitmaakt van jouw organisatie. Die ervoor zorgt dat er duidelijke doelen geformuleerd worden, problemen en kansen worden gedefinieerd en mogelijke verbeteringen die de organisatie kan doorvoeren. En tot slot bewaakt diegene het brainstormproces, dat er vooruitgang is en iedereen aan het woord komt.

Brainstormen is dus een goed idee. Mits er natuurlijk respect is voor elkaar en vertrouwen in de uitkomst. Daar hoef je niet eens de hei voor op, alhoewel dat natuurlijk (in combinatie met een teambuildingsactiviteit) tot een hele positieve vibe kan leiden binnen je organisatie.

Wat heb je nodig voor een creatieve brainstorm?

  • Een onafhankelijke Master of Ceremonies, die de sessie langs een aantal stappen begeleidt, samenvat en reflecteert, zodat tunnelvisie geen kans krijgt
  • Een groepje enthousiaste collega’s die elkaar de ruimte geven om zich uit te spreken en willen groeien met de organisatie
  • Een tijdslimiet om de vaart erin te houden
  • Een hapje en een drankje voor de broodnodige energie
  • Een locatie buiten je normale werkomgeving zorgt ervoor dat iedereen zijn aandacht erbij kan houden
  • Een notulist die niet actief deelneemt, maar wel alles vastlegt en achteraf een rapport maakt van alles wat is besproken en de actiepunten die eruit voortvloeien

Wil jij brainstormen over de volgende stap van jouw organisatie in de bouwsector?

Is jouw organisatie toe aan de volgende stap? En zou je graag de kennis die al in jouw bedrijf aanwezig is benutten om die stap te maken? Dan is een brainstormsessie echt de moeite waard.

Bij BouwStijl Media brainstormen we regelmatig met onze klanten uit de bouwbranche. De PowerSessie ContentStrategie en de PowerSessie Redactieformule vinden plaats bij ons op kantoor.

Het is natuurlijk ook mogelijk om online te brainstormen, daarvoor hebben we de Online PowerSessie SWOT en de Online PowerSessie Customer Journey.

Meer weten?

Als je meer informatie wilt, neem dan gerust contact met ons op. Vul het formulier op deze pagina in of bel 010 – 206 69 98.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP