Vier dikke tips van medemarketeers om jouw collega’s mee te krijgen in je contentstrategie

Vier dikke tips van medemarketeers om jouw collega’s mee te krijgen in je contentstrategie

Contentmarketing is niet alleen een teamprestatie, het moet gaan leven binnen de hele organisatie. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Tijdens de BouwKennis BusinessClub over ‘contentmarketingstrategie’ gingen de aanwezigen enthousiast met dit vraagstuk aan de slag. In dit blog geef ik je de beste tips die de brainstorm opleverde (en een extra advies).

Afgelopen 31 oktober was ik dagvoorzitter tijdens de BouwKennis BusinessClub. De ontbijtsessie stond dit keer in het teken van het thema ‘contentmarketingstrategie’. We begonnen traditiegetrouw met de prognoses voor de woning- en utiliteitsbouw (dit keer door Walter Manshanden van Netherlands Economic Observatory). Daarna was het woord aan mijn collega Boudewijn Goedhart die aan de hand van een workshop ‘contentmarketingstrategie’ de aanwezigen mee nam langs hun eigen contentstrategie.

Workshop contentstrategie

Hoe scoort de eigen organisatie op de essentiële punten in de contentstrategie? Van het bepalen van de juiste doelstelling tot en met het meten van resultaten, iedereen kon aan de hand van drie stellingen per thema aangeven hoe goed de eigen organisatie de zaken nu al op orde had. Er werd enthousiast meegedaan en de speciaal voor de workshop gemaakte invulbladen werden fanatiek ingevuld.

Daarnaast kende de workshop zogenoemde ideeënregens, waarbij de vijf verschillende tafels over een contentgerelateerd onderwerp met elkaar brainstormden. Ideeënregen één was: “contentmarketing is niet alleen een teamprestatie, maar moet gaan leven binnen de hele organisatie. Hoe krijg je jouw organisatie mee?”

Betrokkenheid, helderheid, herhaling en resultaten

We hebben natuurlijk niet voor niets voor dit discussiepunt gekozen. BouwStijl Media geeft organisaties steeds vaker strategisch advies over de inzet van contentmarketing. Dit doen we onder andere via de zogenoemde Powersessie contentstrategie. Waar het praktische uitdagingen betreft, komt het meekrijgen van de organisatie tijdens het brainstormen vrijwel altijd op tafel.

Het is  een essentiële factor voor het succes van je contentmarketingstrategie. Met welke oplossingen kwamen de bezoekers van de BouwKennis BusinessClub. Er kwamen vele ideeën op tafel. De belangrijkste gemene delers van de vijf tafels zijn de volgende:

  1.  Neem de organisatie zoveel mogelijk mee in het proces, betrek mensen bij het opzetten van de strategie
  2. Formuleer heldere contentdoelen en deel ze binnen de organisatie
  3. Herhaal de doelstellingen regelmatig, houd betrokkenen ‘warm’
  4. Laat zien dat het werkt: deel resultaten!
Het is belangrijk om groot te denken, maar het is niet altijd even handig om ook groot te beginnen

Extra tip: begin klein

De uitkomsten sluiten goed aan bij de tips die wij zelf ook altijd meegeven als het over dit vraagstuk gaat. Een die ik nog mis, is het advies om klein te beginnen. Het is belangrijk om groot te denken, maar het is niet altijd even handig om ook groot te beginnen. Zeker in een contentmarketingstrategie schuilt hier namelijk een gevaar. Je begint heel fanatiek met een groep enthousiaste collega’s. Omdat je wil starten met een groot en volledig uitgewerkt plan (voor alle doelgroepen), laat de eerste daadwerkelijke content te lang op zich wachten. Het gevolg is dat je het momentum en je oorspronkelijke medefanatiekelingen verliest.

Slimmer is om te kijken waar je verwacht relatief makkelijk te kunnen starten en waar je het meest eenvoudig succes denkt te behalen. Ga daar met je interne koplopers aan de slag, bewijs zo wat contentmarketing kan doen en laat op deze manier de rest van de organisatie vrijwillig aansluiten!

Zin om mee te doen?

Heb je zin om een keer aan te sluiten bij de workshop ‘contentmarketingstrategie’? Tijdens de gratis ontbijtsessie ‘Trends in contentmarketing’ op 10 december doen we hem nog een keer. Zin in? Meld je aan en ben erbij!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP