De vijf fasen van een 'content-roadtrip' - BouwStijl Media
15881
post-template-default,single,single-post,postid-15881,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive

De vijf fasen van een ‘content-roadtrip’

content roadtrip

27 okt De vijf fasen van een ‘content-roadtrip’

Laten we eerlijk zijn, er gaat niets boven een prachtige roadtrip maken tijdens je vakantie! Althans, dat vind ik wel, zeker nadat ik afgelopen september door de VS heb gereden. Toen ik nog eens terugdacht aan die reis, bedacht ik me dat het creëren van content eigenlijk dezelfde stadia kent als zo’n roadtrip. Het maken van doeltreffende, relevante content is ook niet iets wat in een oogwenk gebeurt. Een heel traject gaat vooraf aan het moment waarop je als (content)marketeer daadwerkelijk je eindresultaat ‘af’ hebt. Hoe zit dat precies, waaruit bestaat zo’n content-roadtrip?

Terugkijkend op mijn reis kan ik eigenlijk vijf fasen onderscheiden in dat hele avontuur. De voorbereiding, de start, de reis zelf, de aankomst op de eindbestemming en de fase waarin het terugkijken en herinneringen ophalen aan de orde is. Die laatste kan je met enige fantasie ook wel de afkickfase noemen. Het zijn fasen die ik eigenlijk ook herken bij het maken van content, in mijn geval voor klanten uit de bouwsector. Waar bestaat dan precies dat avontuur uit?

Vijf fasen van de content-roadtrip

1. Voorbereiding

Goed voorbereid op reis gaan, is het halve werk. Met het maken van content is het niet anders. Denk na over waar je vandaan vertrekt. Met welk doel vertrek je, wat wil je bereiken? Waar wil je naartoe? Een goede briefing met je team opstellen, is hiervoor belangrijk, maar het stellen van de juiste vragen nog veel meer! Probeer als contentmarketeer te achterhalen wat je klant drijft of welk verhaal je wil vertellen, waar de behoefte van je doelgroep ligt en hoe de content die je gaat creëren voor die groep relevant kan zijn.

2. Start

Niemand wil er na een paar kilometer achter komen dat je toch niet zo goed voorbereid op reis bent gegaan. Houd er toch rekening mee, want een roadtrip zit vol verrassingen! Mochten er onaangename verrassingen optreden bij of vlak voor het maken van content, denk bijvoorbeeld aan slecht weer op de dag dat een video-opname gepland is, dan is een flexibele houding gewenst. Houd zoveel mogelijk rekening met ongeplande wendingen. Probeer een tijdsplanning te hanteren waarin je ruimte houdt voor aanpassingen, extra werk of andere obstakels die je oorspronkelijke plan in de war gooien. Onthoud: er zijn meerdere wegen om van A naar B te komen! Wees innovatief, zonder daarbij je oorspronkelijke einddoel uit het oog te verliezen.

3. Onderweg

Laat je inspireren! Bijzondere ontmoetingen, het reizen zelf, een fascinerende omgeving en verrassende locaties, dat zijn voor mij de mooiste elementen van een roadtrip. Wanneer je bezig bent met het maken van content, kan dat ook gelden. Zoek mooie voorbeelden van andere content wanneer je bijvoorbeeld een artikel schrijft. Niet om simpelweg te kopiëren, maar omdat goede content inspireert. Denk na over hoe je zo goed mogelijk het gewenste eindproduct kan opleveren. Gebruik daarbij zaken om je heen die je in de praktijk ziet of in andere sectoren tegenkomt. Er zijn vele manieren om goede content te maken, dus wees creatief en gebruik je kennis, netwerk en passie om tot een sterk kwalitatief eindresultaat te komen.

4. Aankomst

Wanneer je het eindpunt bereikt, is het avontuur van de reis niet meteen verdwenen. Geniet nog even na en neem de tijd om terug te kijken. Niemand stapt na het einde van zijn roadtrip een uurtje later al graag op het vliegtuig terug naar Nederland. Zo is het ook met het opleveren van content. Vraag jezelf eerst af of je inderdaad hebt bereikt wat je als doel stelde. Lees het na, controleer of je geen fouten hebt gemaakt of belangrijke punten bent vergeten. Laat je werk checken door een collega of iemand anders met kennis van zaken. Wat voor reacties krijg je terug en komen die overeen met wat je verwachtte? Feedback is altijd een sterk middel om je content te verbeteren. Stuur pas na zo’n ‘bezinningsperiode’ het werk door naar de klant. Wedden dat het eindresultaat er sterker door is geworden?!

5. Terugkijken

Terug in Nederland wachten nu duizenden foto’s op me om bewerkt te worden. Tientallen reisblogs zijn uit deze ene roadtrip te halen. Stiekem kijk ik ook alweer vooruit. Naar een nieuw avontuur, waar dat ook mag zijn. Wanneer je content hebt geproduceerd, is het vaak niet anders. Het recyclen van content is een belangrijke manier om voortdurend onder de aandacht van je publiek te blijven. Whitepaper of artikel geschreven? Daar zijn vele social media posts uit te halen! Of maak een info- of videographic en geef het verhaal visueel weer. Een interview afgenomen en hierover een stuk geschreven? Film enkele vragen en bewaar deze als exclusieve content om te publiceren op een ander platform, op een later tijdstip of voor een select deel van je volgers.

Naast content recyclen zijn ook het monitoren en evalueren belangrijk. Hoeveel views had je filmpje, wie downloadde je whitepaper, hoeveel nieuwsbriefabonnees hebben je artikel gelezen? Allemaal metrics die je kunnen helpen om te bepalen of je het vooraf gestelde doel hebt behaald. Of welke verbeterpunten er aan te wijzen zijn. Doe er ook daadwerkelijk iets mee, het zou zonde zijn om na het opleveren van de content en deze monitor- en evaluatiefase te stoppen. Denk na over hoe je jouw strategie kunt verbeteren om je klanten nog beter van dienst te zijn en plan nieuwe content in.

Kortom, denk na over een nieuwe content-roadtrip! Want contentmarketeers weten dat het creëren van effectieve content net zo verslavend kan zijn als het maken van een schitterende roadtrip!

Geen reacties

Geef een reactie