De vijf fasen van een ‘content-roadtrip’

roadtrip

De vijf fasen van een ‘content-roadtrip’

Laten we eerlijk zijn, er gaat niets boven een prachtige roadtrip maken tijdens je vakantie! Althans, dat vind ik wel, zeker nadat ik afgelopen september door de VS heb gereden. Toen ik nog eens terugdacht aan die reis, bedacht ik me dat het creëren van content eigenlijk dezelfde stadia kent als zo’n roadtrip. Het maken van doeltreffende, relevante content is ook niet iets wat in een oogwenk gebeurt. Een heel traject gaat vooraf aan het moment waarop je als (content)marketeer daadwerkelijk je eindresultaat ‘af’ hebt. Hoe zit dat precies, waaruit bestaat zo’n content-roadtrip?

Terugkijkend op mijn reis kan ik eigenlijk vijf fasen onderscheiden in dat hele avontuur. De voorbereiding, de start, de reis zelf, de aankomst op de eindbestemming en de fase waarin het terugkijken en herinneringen ophalen aan de orde is. Die laatste kan je met enige fantasie ook wel de afkickfase noemen. Het zijn fasen die ik eigenlijk ook herken bij het maken van content, in mijn geval voor klanten uit de bouwsector. Waar bestaat dan precies dat avontuur uit?

Goed voorbereid op reis gaan, is het halve werk. Met het maken van content is het niet anders.

1. Voorbereiding

Goed voorbereid op reis gaan, is het halve werk. Met het maken van content is het niet anders. Denk na over waar je vandaan vertrekt. Met welk doel vertrek je, wat wil je bereiken? Waar wil je naartoe? Een goede briefing met je team opstellen, is hiervoor belangrijk, maar het stellen van de juiste vragen nog veel meer! Probeer als contentmarketeer te achterhalen wat je klant drijft of welk verhaal je wil vertellen, waar de behoefte van je doelgroep ligt en hoe de content die je gaat creëren voor die groep relevant kan zijn.

2. Start

Niemand wil er na een paar kilometer achter komen dat je toch niet zo goed voorbereid op reis bent gegaan. Houd er toch rekening mee, want een roadtrip zit vol verrassingen! Mochten er onaangename verrassingen optreden bij of vlak voor het maken van content, denk bijvoorbeeld aan slecht weer op de dag dat een video-opname gepland is, dan is een flexibele houding gewenst. Houd zoveel mogelijk rekening met ongeplande wendingen. Probeer een tijdsplanning te hanteren waarin je ruimte houdt voor aanpassingen, extra werk of andere obstakels die je oorspronkelijke plan in de war gooien. Onthoud: er zijn meerdere wegen om van A naar B te komen! Wees innovatief, zonder daarbij je oorspronkelijke einddoel uit het oog te verliezen.

3. Onderweg

Laat je inspireren! Bijzondere ontmoetingen, het reizen zelf, een fascinerende omgeving en verrassende locaties, dat zijn voor mij de mooiste elementen van een roadtrip. Wanneer je bezig bent met het maken van content, kan dat ook gelden. Zoek mooie voorbeelden van andere content wanneer je bijvoorbeeld een artikel schrijft. Niet om simpelweg te kopiëren, maar omdat goede content inspireert. Denk na over hoe je zo goed mogelijk het gewenste eindproduct kan opleveren. Gebruik daarbij zaken om je heen die je in de praktijk ziet of in andere sectoren tegenkomt. Er zijn vele manieren om goede content te maken, dus wees creatief en gebruik je kennis, netwerk en passie om tot een sterk kwalitatief eindresultaat te komen.

Hoeveel views had je filmpje, wie downloadde je whitepaper, hoeveel nieuwsbriefabonnees hebben je artikel gelezen?

4. Aankomst

Wanneer je het eindpunt bereikt, is het avontuur van de reis niet meteen verdwenen. Geniet nog even na en neem de tijd om terug te kijken. Niemand stapt na het einde van zijn roadtrip een uurtje later al graag op het vliegtuig terug naar Nederland. Zo is het ook met het opleveren van content. Vraag jezelf eerst af of je inderdaad hebt bereikt wat je als doel stelde. Lees het na, controleer of je geen fouten hebt gemaakt of belangrijke punten bent vergeten. Laat je werk checken door een collega of iemand anders met kennis van zaken. Wat voor reacties krijg je terug en komen die overeen met wat je verwachtte? Feedback is altijd een sterk middel om je content te verbeteren. Stuur pas na zo’n ‘bezinningsperiode’ het werk door naar de klant. Wedden dat het eindresultaat er sterker door is geworden?!

5. Terugkijken

Terug in Nederland wachten nu duizenden foto’s op me om bewerkt te worden. Tientallen reisblogs zijn uit deze ene roadtrip te halen. Stiekem kijk ik ook alweer vooruit. Naar een nieuw avontuur, waar dat ook mag zijn. Wanneer je content hebt geproduceerd, is het vaak niet anders. Het recyclen van content is een belangrijke manier om voortdurend onder de aandacht van je publiek te blijven. Whitepaper of artikel geschreven? Daar zijn vele social media posts uit te halen! Of maak een info- of videographic en geef het verhaal visueel weer. Een interview afgenomen en hierover een stuk geschreven? Film enkele vragen en bewaar deze als exclusieve content om te publiceren op een ander platform, op een later tijdstip of voor een select deel van je volgers.

Naast content recyclen zijn ook het monitoren en evalueren belangrijk. Hoeveel views had je filmpje, wie downloadde je whitepaper, hoeveel nieuwsbriefabonnees hebben je artikel gelezen? Allemaal metrics die je kunnen helpen om te bepalen of je het vooraf gestelde doel hebt behaald. Of welke verbeterpunten er aan te wijzen zijn. Doe er ook daadwerkelijk iets mee, het zou zonde zijn om na het opleveren van de content en deze monitor- en evaluatiefase te stoppen. Denk na over hoe je jouw strategie kunt verbeteren om je klanten nog beter van dienst te zijn en plan nieuwe content in.

Kortom, denk na over een nieuwe content-roadtrip! Want contentmarketeers weten dat het creëren van effectieve content net zo verslavend kan zijn als het maken van een schitterende roadtrip!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP