26 feb Je contentstrategie opzetten in vijf stappen
Je bent overtuigd: jouw bedrijf ‘moet ook aan contentmarketing gaan doen’. Wervende reclameteksten als “Koop ons product, want het is geweldig” werken immers niet meer. De enige manier om de aandacht van de klant nog te trekken, is door het aanbieden van waardevolle content waarmee klanten je gaan zien als autoriteit op een bepaald thema. Maar waar begin je? Bij het opzetten van een goede contentstrategie natuurlijk! Zo ingewikkeld is dat gelukkig niet, starten met een contentmarketingstrategie. Wij helpen je in dit blog alvast op weg.
Stap 1: Zet je doel op papier
Aan elke strategie ligt een duidelijke doelstelling ten grondslag. Het uiteindelijke doel van een contentmarketingstrategie is het verhogen van je omzet. Contentmarketing zal echter nooit direct een duidelijk meetbare ROI opleveren. Op den duur leidt het inzetten van content wel tot betere resultaten en meer leads, maar dat moet je niet direct terug willen zien. Daarom is het belangrijk het doel helder op papier te zetten, om ook naar je organisatie toe de juiste verwachtingen te kunnen scheppen. Het doel van een contentmarketingstrategie is je klant te laten zien dat je weet waar hij behoefte aan heeft en dat je weet wat er speelt in de markt. Op die manier zal de klant jou als kennispartner gaan zien en met zijn problemen naar jou toekomen. Met contentmarketing wil je dus waarde toevoegen voor je klant.
Hoe meer je weet, hoe beter je met jouw content kunt inspelen op de behoeften van de klant. Zo kun je relevant en waardevol zijn op de onderwerpen die er voor jouw doelgroepen toe doen.
Stap 2: Breng je doelgroep in kaart
De content die je aanbiedt moet aansluiten op de doelgroepen die je wilt bereiken. Segmenteer je doelgroepen en breng in kaart wat precies de wensen en problemen van de verschillende doelgroepen zijn. Hoe meer je weet, hoe beter je met jouw content kunt inspelen op de behoeften van de klant. Zo kun je relevant en waardevol zijn op de onderwerpen die er voor jouw doelgroepen toe doen. Breng ook van elke doelgroep de customer journey in kaart en verwerk daarin welke informatie de klant op verschillende momenten in de journey nodig heeft. Op die manier kun je gericht content creëren voor klanten die op een bepaald punt in de journey zijn aanbeland.
Stap 3: Stel scherp waarop jij je wilt onderscheiden
Hoe onderscheidt jouw merk of product zich van alle andere? Oftewel: waar blinkt jouw bedrijf in uit? En hoe sluit dit aan op de wensen en problemen van jouw doelgroep? Stel scherp waarop jij je wilt onderscheiden en maak hierin duidelijke keuzes die ook te verantwoorden zijn. Tips om deze vragen te beantwoorden en de juiste thema’s te kiezen zodat je daadwerkelijk interessant wordt voor de klant vind je in het blog van Chloë Nieuwdorp: ‘De eerste stappen richting thought leadership’.
Stap 4: Bepaal de inhoud van de content
Deze stap wordt vaak als de meest lastige gezien: kan ik rondom de gekozen thema’s wel voldoende relevante content produceren? Kijk eerst welke kennis je bedrijf zelf al in huis heeft. Technisch specialisten en accountmanagers zijn zeer waardevolle bronnen waaruit je kunt putten. Door deze te interviewen, kun je de informatie verzamelen die je nodig hebt om de juiste content te kunnen produceren. Kijk ook naar de activiteiten die je als bedrijf uitvoert. In een projectomschrijving kun je bijvoorbeeld tevreden klanten laten vertellen over jouw product of concept. Bepaalde kennis kun je ook bij anderen halen, bijvoorbeeld door het interviewen van externen over hun visie op een bepaald thema.
Kijk eerst welke kennis je bedrijf zelf al in huis heeft. Technisch specialisten en accountmanagers zijn zeer waardevolle bronnen waaruit je kunt putten.
Stap 5: Kies de juiste middelen
Blogs, videographics, onderzoeksrapporten, nieuwsartikelen, infographics… Aan content kan op vele manieren vorm gegeven worden. Het is van essentieel belang om bij het kiezen van het juiste middel te denken aan het doel en de doelgroep die je wilt bereiken en de positie in de customer journey. Stel jezelf de vraag welk middel zich hier het beste voor leent. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om ‘iets met Facebook’ te gaan doen als jouw doelgroep daar niet te vinden is. Een infographic kijkt makkelijk weg, maar in een blog kan dieper ingegaan worden op de inhoud. Maak een goede afweging van de combinatie aan middelen die je gaat inzetten om jouw doelgroepen te bedienen. Denk bij het delen van je content niet alleen aan je eigen kanalen (website, nieuwsbrief, sociale media, etc.), maar denk ook aan externe platforms zoals fora, blogs of vakbladen.
En nu: aan de slag! Mocht je interesse zijn gewekt en wil je vrijblijvend met ons sparren over jouw contentmarketingstrategie, bel ons dan gerust. We helpen je graag verder.