De 5 grootste valkuilen van contentmarketing - BouwStijl Media
15615
post-template-default,single,single-post,postid-15615,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive

De 5 grootste valkuilen van contentmarketing

18 jul De 5 grootste valkuilen van contentmarketing

De afgelopen weken zijn er al een aantal blogs over contentmarketing voorbijgekomen. We hebben het onder andere gehad over de meerwaarde van contentmarketing voor de bouw en de vijf stappen naar een effectieve contentmarketingstrategie. In dit blog bespreek ik de vijf grootste valkuilen waarmee je rekening moet houden voordat je begint met je contentmarketingstrategie.

  1. Begin niet te snel

Contentmarketing is geen onderwerp dat je zomaar even naast je normale werkzaamheden doet. Het vraagt om een duurzame en geïntegreerde aanpak. Een valkuil is dat veel managers te snel beginnen met de implementatie van contentmarketing. Ze ‘flansen’ wat content in elkaar die onsamenhangend, te breed of wellicht te commercieel is en lezers eerder afschrikt dan aantrekt. Zorg ervoor dat je contentmarketingstrategie goed is onderbouwd: stel haalbare en meetbare doelen op. Baken de doelgroep af en zorg dat er duidelijke doelen zijn geformuleerd.

Een valkuil is dat veel managers te snel beginnen met de implementatie van contentmarketing
  1. Let op de kwaliteit van je content

Dit brengt ons meteen bij de tweede valkuil: sommige marketeers besteden onvoldoende aandacht aan de inhoud van artikelen. Het is van belang om te investeren in goede en onderscheidende content om zo lezers aan te trekken. Kwalitatief goede content zorgt ook voor lezers die graag bij je terugkomen om een nieuw stukje content te lezen.

Ook is het van belang om in deze roerige tijden op te vallen en boven de concurrentie uit te steken. Mignon van Halderen gaf laatst in een interview voor de BouwKennis KwartaalVisie aan dat voor een onderscheidend vermogen het creëren van een unieke positie in de hoofden van je lezers relevant is. Dit doe je volgens van Halderen door de ‘trusted voice’ te zijn op een gedachtegoed dat belangrijk is voor jouw publiek, industrie of de bredere samenleving. Aan de hand van deze positie ben je de leidende denker ook wel thought leader genoemd. Je vernieuwende inzicht biedt aantrekkingskracht en de activiteiten die je hieromheen doet creëert vertrouwen bij de lezers. Zorg daarom dus voor kwalitatief goede content.

  1. Focus niet op jezelf

Een andere fout die regelmatig wordt gemaakt is dat de focus op het bedrijf of op het product wordt gelegd. Contentmarketing gaat over het creëren van waarde. Ga dus geen content verspreiden met alleen maar commerciële taal over je bedrijf of product. Dit is voor lezers niet interessant. Zij herkennen reclame meteen zodra ze het zien. Probeer daarom in de plaats van het verkopen van producten de lezers juist te helpen. Kom met oplossingen die passen bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Laat lezers zien dat je bekend bent met het onderwerp of het probleem waar zij mee kampen. Laat hen zien dat je er veel vanaf weet.

Verspreid geen content met alleen maar commerciële taal over je bedrijf of product
  1. Verpakking van je boodschap

Veel marketeers denken dat contentmarketing alleen bestaat uit artikelen op een website of blog. Maar contentmarketing is veel meer dan dat! Sommige lezers hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor tekst. Anderen vinden het fijner om alleen video’s te bekijken. Voor een effectieve contentmarketingstrategie is het daarom van belang om rekening te houden met je doelgroep. Op welke kanalen zijn zij te bereiken? En welke mediavormen gebruiken ze? Houd rekening met deze aspecten en kies vervolgens voor de juiste mediavorm zoals: social media, foto’s, video, infographics enzovoort. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat binnen je doelgroep de interesses in mediavormen ook weer verschillen. Het is dus van belang om je content op verschillende manieren te verspreiden zodat je je doelgroep zo goed mogelijk bereikt.

  1. Contentmarketing leidt niet direct tot omzet

Een andere valkuil is dat marketeers met hun contentmarketingstrategie meteen meer omzet verwachten. Want zoals Ronald Velten, European Marketing Director bij IBM, laatst in een interview voor de BouwKennis Kwartaalvisie uit de doeken deed: het opzetten en correct implementeren van een contentmarketingstrategie is een proces van de lange adem. Lezers zullen namelijk niet meteen iets bij je kopen na het lezen van één whitepaper met wat producten erbij. Er is meer content nodig om lezers te overtuigen. Contentmarketing draagt dus indirect bij aan de omzet. Een vergelijking die vaak wordt gemaakt is die met een goede klantenservice. De ‘klanttevredenheid’ kan stijgen wanneer je klantvragen steeds goed beantwoordt met content.

Weet jij naast deze vijf valkuilen nog andere fouten die regelmatig worden gemaakt bij contentmarketing? Laat het dan hieronder in de reacties weten!

Met deze tips zijn we weer een stapje dichter richting het creëren van een goede contentmarketingstrategie. In ons volgende blog geven we ruim 25 tips over hoe je direct met contentmarketing aan de slag kunt.

Geen reacties

Geef een reactie