De eerste stappen richting thought leadership

thought leader

De eerste stappen richting thought leadership

Dat advertenties niet meer werken is oud nieuws. Toch zie ik nog dagelijks organisaties die onder de noemer van ‘contentmarketing’ een productgericht artikel de markt in slingeren. Dat is A) geen contentmarketing en B) het zal niet voor de gewenste resultaten zorgen. Door onder andere Google vinden klanten tegenwoordig bedrijven en niet meer andersom. Wanneer je jouw (potentiële) klanten helpt met relevante content rondom een bepaald thema, ben je pas echt met contentmarketing bezig en interessant voor je klant. Doe je dat goed dan word je uiteindelijk misschien wel beloond met het predicaat ‘thought leader’ op dat thema. Maar hoe kom je daar? In dit blog zet ik de belangrijkste do’s en don’ts rondom thought leadership op een rij.

Voor degenen die wat minder bekend zijn met het thema Thought Leadership, nog even een definitie van het begrip volgens Van Halderen, Kettler-Paddock en Badings (2013) uit hun gelijknamige boek:

Het uitdragen van een novel point of view dat stakeholders vernieuwend naar relevante thema’s laat kijken, met als doel ze betekenisvolle inzichten en oplossingen te bieden voor hun kwesties of problemen.

Met een ‘novel point of view’ wordt een vernieuwend standpunt bedoeld. Thought leadership gaat dus over een originele visie op een thema dat op het eerste gezicht niet altijd direct met het product- of dienst dat de organisatie biedt te maken heeft. Hoe zorg je er voor dat jouw klant je als thought leader gaat zien?

  1. Thought leadership valt niet te claimen

Veel marketeers praten over het ‘claimen’ van een bepaald thema om zo thought leader op dit vlak te worden. Dat is leuke marketingpraat, maar zo werkt het niet. Klanten hebben een gebrek aan vertrouwen in organisaties en zij bepalen uiteindelijk of je thought leader bent. Zo lang je (potentiële) klanten jou niet zien als expert op het gebied van een bepaald thema, praat je nog niet over thought leadership. Je kunt uiteraard wel alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de markt je zo gaat zien door onder andere goede content.

  1. Pas op met links naar producten en diensten

Klanten hebben een soort antenne voor reclameboodschappen ontwikkeld. Zodra ze een merknaam of productnaam tegenkomen, krijgen ze het gevoel dat ze iets aangesmeerd wordt en haken ze veelal af. Dat wil je als organisatie natuurlijk voorkomen. Het is voor klanten steeds makkelijker om producten met elkaar te vergelijken en hierdoor zien ze ook dat veel producten van concurrerende organisaties over dezelfde eigenschappen beschikken. Klanten gaan daarom op zoek naar een bedrijf dat niet alleen goede producten biedt, maar ook iets interessants te zeggen heeft, iets dat afwijkt van de rest. Dit kan alleen maar door hoogwaardige content aan te bieden. Klanten kopen vaak geen producten van je omdat ze ze nodig hebben, maar omdat ze geloven wat jij gelooft.

  1. Kies een thema dat bij jouw organisatie past

Kies een thema dat bij jouw merk-DNA past en daarmee uniek is ten opzichte van de concurrentie. Een breed thema is belangrijk, zodat je er voldoende content aan kunt ophangen. Het thema moet echter niet te breed zijn, want dan is de kans groot dat jouw concurrent hier ook op gaat inzetten, waardoor jij je unieke positie in de markt verliest. Hoe beter het thema bij jouw unieke organisatie aansluit, hoe moeilijker het voor je concurrenten wordt om er ook op in te zetten. Een thema dat feitelijk uniek is in jouw markt, is het thema waar je op in moet zetten.

  1. Kies een thema dat leeft bij je klanten

Er zijn ongetwijfeld diverse thema’s te bedenken waar jouw organisatie zich op zou kunnen onderscheiden. De vraag is echter in hoeverre deze thema’s leven onder jouw klanten. Lever je voornamelijk domotica aan zorginstellingen dan is vergrijzing bijvoorbeeld een interessant onderwerp om in te zetten voor je contentmarketing. Zorginstellingen willen weten wat er gebeurt op het gebied van vergrijzing, zodat ze weten hoe ze hun zorgvastgoed moeten inrichten. Lever je echter domotica-oplossingen die ervoor zorgen dat woningeigenaren op afstand de gordijnen open kunnen doen, dan is vergrijzing minder relevant. Kortom: je verhaal moet aansluiten op je doelgroep.

  1. Laat jouw thema ook terugzien in je gedrag

Goede content is belangrijk, maar als jouw gedrag niet aansluit bij het thema dat je claimt, word je nooit als thought leader op dit vlak gezien. Denk hierbij aan het onderwerp duurzaamheid. Een thema dat leeft in de markt en waar jouw producten of diensten wellicht perfect op aansluiten. Rijdt je directeur echter in een benzine-slurpende SUV en werken jullie voornamelijk vanaf papier, dan is duurzaamheid wellicht niet het thema waar je je op moet willen onderscheiden. Vroeg of laat val je door de mand en dan zijn al je inspanningen voor niets geweest. Een thema dat goed aansluit op alle facetten binnen je organisatie is cruciaal.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP