De ghostwriter: het mysterie uit de doeken - BouwStijl Media
15757
post-template-default,single,single-post,postid-15757,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

De ghostwriter: het mysterie uit de doeken

17 mei De ghostwriter: het mysterie uit de doeken

Een ghostwriter. Wat is dat precies? En waar zweeft zo iemand rond? Moet je daarvoor afspreken in een donker steegje of bij een verlaten kasteel? Gelukkig niet. Maar duidelijk is wel dat een ghostwriter niet graag in de spotlight staat. Een ghostwriter is namelijk iemand die in naam van een ander schrijft. Hij blijft zelf dus anoniem. Vandaar dat we zo weinig van de ghostwriter afweten. In dit blog hoop ik een deel van het mysterie op te lossen. En mocht je na het lezen van dit blog zelf interesse hebben in een ghostwriter, dan geef ik je als ervaringsdeskundige ook nog een paar goede tips mee om het beste uit deze samenwerking te halen.

Een ghostwriter is dus iemand die onder de naam van een ander content produceert. Dit gebeurt op verzoek. Hij kan allerlei soorten content voor je creëren: van speeches tot blogs en van tweets tot boeken. Je kunt zo iemand om diverse redenen inschakelen:

  1. Geen schrijftalent

Veel mensen hebben goede verhalen in hun hoofd, maar zijn niet in staat om ze aantrekkelijk op papier te zetten. Een ghostwriter is in staat om van het taaiste onderwerp een spannend verhaal te maken dat wegleest als een thriller. Ook van ingewikkelde kopij maakt hij gemakkelijk te verteren leesvoer.

  1. Tijdgebrek

Een andere veelgehoorde reden voor het inschakelen van een ghostwriter is een gebrek aan tijd. Je kunt tenslotte niet én directeur zijn van een grote multinational én al je klanten over de hele wereld eens in de zoveel tijd bezoeken én ook nog eens maandelijks grappig en intelligent uit de hoek komen in een column.

  1. Onvoldoende kennis

De laatste reden om een ghostwriter in te huren hangt vaak samen met het argument van tijd. Zo huren sommige mensen een ghostwriter in wegens zijn kennis en brede interesse. Hij weet wat er speelt in de markt en kent de doelgroep. De ideale persoon om met je doelgroep te communiceren. Veel mensen ontbreekt het nog wel eens aan tijd om dagelijks op de hoogte te blijven van wat er in de markt gebeurt. Handig als je aan het eind van de dag even de Tweets van je ghostwriter hierover kan doornemen dus.

Een ghostwriter weet wat er speelt in de markt en kent de doelgroep

Anoniem bestaan

Een ghostwriter is dus een doodgewoon persoon, zoals jij en ik. Je zou kunnen zeggen dat ghostwriting zich een beetje in de taboesfeer bevindt. Niemand wil er immers op betrapt worden dat hij niet zijn eigen stukken schrijft. Daarom is het ook zo belangrijk dat de ghostwriter anoniem blijft. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe erg het is om een ghostwriter in de arm te nemen. Zo lang de ghostwriter begrijpelijke en aantrekkelijke content produceert volgens jouw gedachtegang, zijn er volgens mij alleen maar winnaars.

Bekende ghostwriter

Toch is er wel een voorbeeld van een bekende ghostwriter te vinden: Alan Dean Foster. In tegenstelling tot wat de kaft van de boeken over Star Wars beweren, is niet regisseur George Lucas, maar Alan Dean Foster de schrijver van deze boekenreeks. Foster bleef dus – in tegenstelling tot zijn collega’s – niet anoniem. Op de vraag of hij niet liever zijn eigen naam op de kaft had gezet, reageerde hij als volgt: “Helemaal niet. Het was George zijn verhaal. Ik heb er alleen maar op voortgeborduurd. Dat mijn naam niet op de cover staat deert me niet. Dat zou hetzelfde zijn als een aannemer eist dat zijn naam op een huis van architect Frank Lloyd Wright komt te staan.”

Hoe kom je aan een ghostwriter?

Leuk hoor, zo’n ghostwriter die anoniem door het leven zweeft, maar hoe vind je nou zo iemand? Het antwoord op deze vraag is simpel. Ghostwriters zijn gewoon goede schrijvers. Zoek dus in je netwerk of op internet naar tekstschrijvers, redacteuren, copywriters en content creators. Let echter wel op dat niet iedere tekstschrijver per definitie een ghostwriter is. De schrijver besteedt immers veel tijd aan goede content, maar krijgt hier geen openbare credits voor. De prijs voor een ghostwriter kan daarom soms hoog oplopen. Dit weerhoudt vele celebrities, politici en managers er echter niet van om een ghostwriter in de arm te nemen. Zij vinden de voordelen (kwalitatief goede content) zwaarder wegen dan de investering.

Ghostwriters zijn gewoon goede schrijvers

De ultieme samenwerking

Nu zit je dit blog te lezen en denk je: “verrek, wij hebben hartstikke veel slimme mensen in de organisatie, maar geen tijd of capaciteit om deze kennis met de wereld te delen. Zo’n ghostwriter is misschien wel wat voor ons!” Je gaat enthousiast op zoek naar een goede schrijver die je kan helpen. Hoe zorg je er vervolgens voor dat hij of zij jouw verhaal goed overbrengt? Ter afsluiting van dit blog geef ik nog vier tips voor een vlekkeloze samenwerking:

  1. Spreek je verwachtingen uit

Wees duidelijk in wat je wil. Doe dit ook op een hoger niveau. Waar sta jij of waar staat jouw organisatie voor? Als je dit helder overbrengt, kan de ghostwriter er voor zorgen dat deze boodschap altijd (zowel impliciet als expliciet) in je content doorklinkt. Dit zorgt voor een mooie consistente boodschap.

  1. Leer elkaar goed kennen

Door elkaar goed te leren kennen, kan de ghostwriter steeds makkelijker content aanleveren die goed aansluit bij je wensen. Een ghostwriter moet jouw werk uit handen nemen, dus het is van belang dat hij uiteindelijk maar een half woord nodig heeft om te begrijpen wat jij van hem wilt. Investeer dus in een goed contact. Dit bespaart uiteindelijk tijd.

  1. Maak de doelgroep concreet

Je omschrijft uiteraard voor wie de content ontwikkeld wordt. Een ghostwriter kan echter niet met één blog zowel in de taal van de architect als in de taal van de kleine klusser spreken. Geef daarom duidelijk per medium aan voor welke doelgroep de content ontwikkeld wordt. Wees hierbij zo specifiek mogelijk. Hierdoor is de kans het grootst dat de tone-of-voice van de content in één keer goed is.

  1. Let op zijn of haar achtergrond

Zoek iemand die jouw branche en doelgroep kent. Iemand die het in de genen heeft en de taal van je doelgroep spreekt. Dit voorkomt onnodige frustratie en te veel tijd van jouw kant. Anders had je het net zo goed zelf kunnen doen!

Geen reacties

Geef een reactie