De vijf contentmarketingtrends in 2016

De-vijf-contentmarketingtrends-in-2016

De vijf contentmarketingtrends in 2016

Een nieuw jaar vol nieuwe marketingplannen. Contentmarketing ontpopte zich in 2015 al razendsnel tot één van de meest populaire vormen van marketing en in 2016 gaat het op voor een volgende regeerperiode. Deze marketingvorm is voor iedere organisatie – groot of klein – toe te passen. Er zijn dan ook een hoop subtrends te onderscheiden die allemaal vallen onder de noemer contentmarketing. Op welke vijf contentmarketingtrends moet je in 2016 je geld inzetten?

1. Persoonlijke content

Mensen worden steeds meer resistent en zelfs allergisch voor massale, onpersoonlijke boodschappen. Dit betekent niet alleen dat je je boodschap gericht moet versturen, maar ook dat je content een stuk persoonlijker moet zijn. Echte verhalen over echte mensen spreken het meest tot de verbeelding: gebruik dit! Door de digitalisering van de samenleving doen we bijna alleen nog maar zaken met computerschermen en telefoons in plaats van met echte mensen. Laat zien wie de mensen in je bedrijf zijn en laat ze schrijven en reageren op persoonlijke titel in plaats van op naam van de organisatie. Zo kun je ook laten zien dat je trots bent op je medewerkers en de kennis die zij in huis hebben.

Echte verhalen over echte mensen spreken het meest tot de verbeelding: gebruik dit!

2. Visualiseer!

Contentmarketing gaat al lang niet meer alleen over tekst. Sterker nog: foto’s, infographics en video’s zijn veel belangrijker! Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen een voorkeur hebben voor visuele informatie. Het valt beter op, is vaak makkelijker te begrijpen en is sneller te interpreteren. Ook sociale media gebaseerd op visuele content, zoals Instagram en Pinterest, namen in 2015 weer flink toe in gebruikersaantallen. Daarnaast trekken bewegende beelden de aandacht. Een extra streepje dus voor videomarketing. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 58% van de consumenten visuele content ondersteund met video geloofwaardiger vindt. Visuele content blijft ook in 2016 groot. Door beeld te gebruiken, blijft een boodschap beter hangen. Aan de slag dus met infographics, video(graphics), fotografie en Pinterest!

3. Ga de interactie aan

Contentmarketing in 2016 wordt interactiever dan ooit tevoren. Er doen zich vaak genoeg situaties voor waarin je met (potentiële) klanten in contact kunt komen via sociale media. Grijp deze waardevolle momenten met beide handen aan. Iemand die je content deelt, liked of een reactie geeft, geeft aandacht aan jouw boodschap. De beste manier om hierop te reageren is door aandacht terug te geven. Dit kan heel simpel door hun share te liken of als favoriet aan te merken, maar dat is anno 2016 eigenlijk te makkelijk. Het vergt minimale inspanning en is alles behalve persoonlijk. Reageer eens op een meer interactieve manier. Het simpelweg liken van een share nodigt niet echt uit tot verdere interactie, een persoonlijk bericht wel. Dit kan schriftelijk op een gevatte manier, zoals KLM vaak doet. Je kan er echter ook voor kiezen om een korte videoboodschap voor iemand op te nemen. Zo verover je zeker weten de harten van je (potentiële) klanten.

Contentmarketing in 2016 wordt interactiever dan ooit tevoren

4. Contentrecycling

Goede, kwalitatieve content is goud waard. Waarom zou je die eenmalig via één bepaald medium delen en er verder niets meer mee doen? Door het recyclen van content kun je gemakkelijk ‘nieuwe’ content creëren en vergroot je je bereik. Bij het recyclen van content is het niet de bedoeling dat je content letterlijk herplaatst. Je gebruikt daarentegen bestaande content als input voor nieuwe content. Zo kun je bijvoorbeeld na een presentatie slides delen, een blog schrijven over het onderwerp dat in je presentatie aan bod kwam en er een infographic over maken. Je hoeft dus niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Inventariseer eens welke content je hebt, welke boodschap nog steeds interessant en relevant is en update of herschrijf dit tot nieuwe content.

5. Micro-content

Dat ellenlange teksten niet echt appelleren is algemeen bekend. Je kunt beter tien kortere berichten delen dan één lang bericht. Micro-content is een nog relatief nieuw begrip. Hierbij wordt content in delen gedeeld. Dit sluit aan bij de Netflix-cultuur van tegenwoordig, waarin het kijken van series sterk in populariteit is toegenomen. In 2016 zal content ook steeds vaker in series worden verspreid. Belangrijk is wel dat de content aan een bepaald scenario opgehangen kan worden. Let er dus op dat er een goed opgebouwd verhaal in je content zit. Hoe meer content er verspreid wordt, hoe meer deze gelezen of bekeken kan worden. Hierbij is het wel belangrijk om een bepaalde publicatiefrequentie aan te houden. Plaats bijvoorbeeld wekelijks een video of een blog online. Wat ook past in de gedachte van micro-content is een crossmediale aanpak. Zo hoeft een verhaal niet steeds op dezelfde manier verteld te worden. Kies ook eens voor een mooie infographic om een thema te introduceren of licht een case toe door middel van een korte video.

In 2016 zal content ook steeds vaker in series worden verspreid
Geen reacties

Geef een reactie