Een betere merkwaarde, begin intern

internal branding

Een betere merkwaarde, begin intern

Een sterk merk. Dat wil iedereen wel zijn! Dat het merk-DNA er vanaf spat. Extern en intern, van de top van de organisatie tot aan de medewerkers op de werkvloer. Je kunt een goede online presentatie hebben, maar als je zorgvuldig opgebouwde imago tijdens het eerste klantcontact afgebroken wordt omdat de geschepte verwachtingen niet worden waargemaakt, was het allemaal voor niets.

Je imago (het beeld dat de buitenwereld van je heeft) moet dus kloppen bij je identiteit (hoe je als bedrijf daadwerkelijk bent). Vergis je niet over hoe vaak dit niet met elkaar overeenkomt! Ikzelf vind het altijd teleurstellend als een organisatie niet kan voldoen aan het beeld dat ze van zichzelf hebben gecreëerd. Internal branding helpt je om je identiteit te verankeren in de organisatie, zodat je echt bent hoe je zegt te zijn. Echter, het belang van internal branding bij het bouwen aan een sterk merk wordt nogal eens onderschat.

Sterke fundering voor een goed imago

Vooral wanneer organisaties in zwaar weer verkeren lijkt internal branding uit het vizier van de marketeer te verdwijnen. Dat is in eerste instantie niet heel gek. In tijden van schaarste moet je scherpe keuzes maken en het lijkt dan logischer om je energie en marketingbudget te steken in het bereiken van je (externe) doelgroep. Maar juist wanneer je imagoschade er niet bij kunt gebruiken, moet je er alles aan doen om dit te voorkomen! Je kunt nog zo’n goede brandingstrategie hebben, maar tegen de invloed die ruis in een organisatie heeft op het imago kun je niet op.

Een imago dat klopt bij hoe het bedrijf is, dat is de basis die je nodig hebt om verder te kunnen bouwen aan een merk

Ik sprak gisteren nog iemand uit de sector die dat bevestigde. Zijn bedrijf had net een rommelige periode achter de rug. Het bedrijf zat middenin een reorganisatie en het werd voor medewerkers lange tijd niet duidelijk welke richting het bedrijf opging. Dat werd ook voor klanten zichtbaar. Met een (externe) branding campagne werd hard gewerkt aan het verbeteren van het imago. Maar dat werkt niet als het intern blijft rommelen. Zo ook in dit geval. Je kunt ook andersom redeneren: als de zaken op orde zijn, is een sterke fundering voor een goed imago gelegd. Een imago dat klopt bij hoe het bedrijf is, dat is de basis die je nodig hebt om verder te kunnen bouwen aan een merk. De verwachtingen die een klant van je heeft, wil je minimaal waarmaken. Daarbovenop wil je toegevoegde waarde bieden, zodat je merk extra geladen wordt.

‘Merkwaardig’ werken

Vraag jezelf dus af: klopt het gedrag van de organisatie bij hoe je wilt zijn? Is betrouwbaarheid een van jouw kernwaarden, dan is een website die vanwege slechte hosting regelmatig offline is niet echt handig. De klant zal jou dan ook nooit als betrouwbare partner beschouwen. Staat klantgerichtheid hoog op de lijst, dan zullen jouw verkopers hier ook naar moeten opereren. Speel dus in op de wensen van de klant, dat is wat hij verwacht. Doe wat je belooft te doen en blijf daarbij trouw aan jezelf, je eigen identiteit. Je producten, diensten en de organisatie daarvan moeten ‘merkwaardig’ zijn.

Verankering van de identiteit

Internal branding kan daar een bijdrage aan leveren. Het vertaalt de identiteit van een organisatie naar alle medewerkers. Dit zorgt ervoor dat de identiteit verankerd raakt in de organisatie, zowel in de medewerkers als in de processen en producten waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Dat straalt uit naar buiten en draagt bij aan een sterk imago.

Je moet immers eerst jezelf kennen voordat je je aan iemand kunt voorstellen

Aan de basis van internal branding ligt een duidelijk omschreven identiteit van de organisatie en dat kan nog lastig zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat je niet alles voor iedereen kunt zijn, dus durf hierin keuzes te maken. Hoe scherper de keuzes, hoe sterker en meer onderscheidend je propositie is en hoe makkelijker en duidelijker je dit ook kunt uitdragen. Zoals Luc van Beers & Gaby Nedeski in hun inspirerende boek Internal branding 2.0 zeggen: “Je moet immers eerst jezelf kennen voordat je je aan iemand kunt voorstellen.”



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP