Een kijkje in de wereld van virtuele influencers

virtuele_influencers

Een kijkje in de wereld van virtuele influencers

Sinds kort woon ik in Rotterdam. Om een beetje wegwijs te worden in de stad ging ik via Instagram op zoek naar wat leuke tips. Daar kwam ik Esther Olofsson tegen. Ik kende ‘haar’ nog niet, maar was direct nieuwsgierig. Esther is de eerste virtuele influencer van Nederland en haar tijdlijn staat in het teken van Rotterdam. Een mooi moment om eens in de wereld van deze online karakters te duiken. In dit blog deel ik een aantal van mijn bevindingen. Moeten virtuele influencers ook een touchpoint worden in jouw customer journey?

Of je er nu fan van bent of niet, inmiddels zijn we allemaal wel bekend met influencermarketing. Invloedrijke personen promoten producten, merken of diensten via social media om er een menselijk en authentiek gezicht aan te geven. Maar sinds een aantal jaar komt daar een andere groep ‘mensen’ bij: virtuele influencers. Deze 3D-karakters worden gemaakt met behulp van Artificial Intelligence en worden gecreëerd om hetzelfde te doen; merken en producten promoten. Maar hoe geloofwaardig zijn deze virtuele, kunstmatig gecreëerde vrienden?

Wie zijn bekende virtuele influencers?  

Ik ga eerst terug naar de Instagrampagina van Esther Olofsson. Haar aantal volgers is op dit moment 45,4 duizend. Esthers tijdlijn staat vol met foto’s van haarzelf, tips voor eten, drinken, hotspots en winkels in Rotterdam. De grootste samenwerking is op dit moment met Postillion Hotels. Zo zien we haar op de bouwplaats van het nieuwe hotel in Rotterdam. Maar ook organiseert ze op 23 april een slaapfeestje voor vrouwen met de naam Esther ter gelegenheid van de opening van het hotel.

Een andere grote naam die ik tegenkom op het gebied van virtuele influencers is Lil Miquela. Met haar 3 miljoen(!) volgers op Instagram is zij een voorbeeld voor velen. Bijna dagelijks worden er foto’s en video’s gepost van het Braziliaans Amerikaanse model. Ze werkt voor merken als Samsung en Nike en vraagt aandacht voor maatschappelijke onderwerpen. Verder heeft Miquela een YouTube-kanaal, maakt TikTok-video’s en zelfs nummers op Spotify.

Net zoals bij echte influencers willen socialmediagebruikers graag de menselijke kant zien

Betrokkenheid 

Deze virtuele karakters hebben dus flink wat bereik op social media. Uit een onderzoek onder 130 Nederlandse jongeren tussen de 18 en 22 jaar blijkt dat antropomorfisme het belangrijkste kenmerk is voor virtuele influencers. Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen, zoals emoties, aan niet-menselijke wezens, zoals virtuele influencers dus. Authenticiteit of realisme blijken minder belangrijk te zijn. Net zoals bij echte influencers willen socialmediagebruikers dus graag de menselijke kant zien. Er zijn zelfs mensen die vinden dat virtuele influencers meer betrokkenheid hebben dan echte influencers. Als nieuwe inwoner van Rotterdam kan ik mij ook wel identificeren met Esther. Ik ga dan misschien toch maar eens een ontbijtje scoren bij het Vlaamsch Broodhuys…

Het is belangrijk om zelf eerst goed voor ogen te hebben welk verhaal je wilt vertellen en hoe je met welke content awareness kunt creëren voor jouw bedrijf

Doel en doelgroep blijven belangrijkste pijlers

Wanneer je een bepaalde strategie gaat inzetten zijn het doel en de doelgroep nog altijd de belangrijkste pijlers, ook in het geval van (virtuele) influencermarketing. Wanneer je al influencers voor je bedrijf inzet, kan een virtuele variant zeker vernieuwend zijn. Maar om er zelf eentje te ontwikkelen is best een investering. Het is belangrijk om zelf eerst goed voor ogen te hebben welk verhaal je wilt vertellen en hoe je met welke content awareness kunt creëren voor jouw bedrijf. Daarna kijk je op welke manier je dat kunt doen. Zorg in ieder geval alvast dat je socials helemaal op orde zijn.

Uiteraard denken we graag met je mee over de invulling van je socialmediakanalen. Check ons Starterspakket social media bijvoorbeeld eens. Dan volgt die virtuele influencer over een tijdje misschien wel.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP