
23 aug Eindeloze mogelijkheden van second screen
Het is verbazingwekkend hoe je soms vanzelf antwoord krijgt op je vragen. Zo was ik vorige week een onderzoeksartikel aan het schrijven voor de komende BouwKennis KwartaalVisie. In het onderzoek rond het thema mobile marketing was een vraag opgenomen over second screen (tweede scherm). Hierbij vroeg ik mij hardop af waarom deze vraag eigenlijk was gesteld. Zijn er wel toepassingsmogelijkheden voor second screen in de bouwsector?
Zijn er wel toepassingsmogelijkheden voor second screen in de bouwsector?
Bij second screen dacht ik, waarschijnlijk net als vele anderen, vooral aan grote tv-shows. Aan de app van de Voice of Holland waarmee je zelf als thuiscoach kunt jureren. Of het thuis op de bank meespelen met de Nationale IQ test op je smartphone. Dat heeft op het eerste gezicht weinig raakvlakken met de bouwsector. De vraag over second screen heeft het artikel dan ook niet gehaald. Bij thuiskomst wierp de nieuwe IKEA-gids die ik op de deurmat vond echter een ander licht op de zaak.
Een extra dimensie
Sinds vorig jaar is er namelijk een app gekoppeld aan de IKEA-catalogus. Op sommige pagina’s kan een afbeelding worden gescand. Vervolgens worden er op de smartphone of tablet aanvullende beelden en achtergrondinformatie getoond. Tot zover niet veel nieuws onder de zon. Maar in de nieuwe 2014 catalogus is deze toepassingen verder geperfectioneerd. Er is augmented reality aan toegevoegd waarmee je een 3D beeld van producten kunt maken. Je legt de IKEA-gids simpelweg op de plek waar je een product wilt plaatsen, je scant de cover en de meubels komen tot leven in je eigen huis!
Toegegeven, de augmented reality in de IKEA-app is nu nog vooral een gimmick. Het werkt pas voor een beperkt aantal artikelen en het is niet bepaald levensecht. Maar het gaf mij wel het inzicht dat second screen veel breder toepasbaar is dan alleen voor sociale en interactieve televisie. Het gaat om de mogelijkheid om met mobiele toepassingen een extra ervaring of toegevoegde waarde te bieden aan de klant.
Als je second screen bekijkt als een manier om letterlijk of figuurlijk een extra dimensie toe te voegen aan een bestaand medium, zijn de mogelijkheden legio. Dit geldt zeker ook voor de bouw-, vastgoed en installatiesector. Zo is het met verschillende tekenprogramma’s al mogelijk om virtuele maquettes te maken. Hiermee kunnen bouwprojecten op een realistische manier gepresenteerd worden.
Smartphones en tablets in de bouw
Om het potentieel van second screen in de bouw te bepalen, is het goed om eerst te kijken naar het gebruik van smartphones en tablets in deze sector. Daarom zal ik hier vast een tipje van de sluier oplichten uit het onderzoek voor de komende BouwKennis KwartaalVisie.
Het gebruik van mobiele devices is in korte tijd explosief toegenomen. In de eerste BouwKennis E-commerce Monitor van eind 2010 kwam naar voren dat toen gemiddeld 30% van de werknemers in de bouwketen zakelijk dan wel privé in het bezit was van een smartphone. Halverwege 2013 is dit aandeel gegroeid tot gemiddeld 54%. Van de respondenten die nog geen smartphone hebben zegt gemiddeld 13% dat dit binnen een jaar wel het geval zal zijn.
Het gebruik van mobiele devices is in korte tijd explosief toegenomen
De opkomst van de tablet is zo mogelijk nog sneller gegaan. Ten tijde van het eerste onderzoek was de tablet nog zo nieuw (de eerste iPad werd in juni 2010 in Nederland geïntroduceerd) dat die niet in het onderzoek is meegenomen. Uit het onderzoek voor de nieuwe BouwKennis Kwartaalvisie blijkt dat op dit moment al gemiddeld 38% van de mensen die actief is in de bouwketen in het bezit is van een tablet. Als dit nog niet het geval is, zegt 14% binnen een jaar alsnog een tablet te willen hebben.
Gebruik second screen
Het bezit van smartphones en tablets is de laatste 3 jaar dus fors gegroeid en de verwachting is dat dit nog wel even doorzet. Wat dat betreft zijn er dus mogelijkheden genoeg. Maar hoe zit het met het gebruik van second screen? In 2012 is uit Engels onderzoek van Deloitte gebleken dat 24% van alle tv-kijkers in de UK gebruikmaakt van een tweede scherm tijdens het tv-kijken. Bijna de helft van alle 16- tot 24-jarigen communiceert via Twitter of Facebook over de programma’s die ze kijken. Inmiddels zullen de gebruikscijfers rond social TV ongetwijfeld nog hoger liggen.
In algemene zin is er dus zeker een markt voor second screen toepassingen. Maar hoe zit het met het gebruik in de bouwsector? Om hier antwoord op te geven wil ik de geschrapte onderzoeksgegevens, waar ik dit blog mee begon, hier toch graag delen. Na uitleg over het tweede scherm zegt gemiddeld 10% van de smartphone- of tabletgebruikers hier wel eens gebruik van gemaakt te hebben. Het gaat hier om algemeen gebruik, dus niet specifiek werkgerelateerd. Dit percentage is het hoogst onder architecten, van hen zegt 16% wel eens een tweede scherm te gebruiken. Afbouwers maken hier met 3% het minst gebruik van.
Eindeloze mogelijkheden
We kunnen concluderen dat het gebruik van second screen in de bouw nog in de kinderschoenen staat, hoewel misschien ook hier de spraakverwarring rond het tweede scherm meespeelt. Toch is het mijn overtuiging dat second screen en augmentred reality juist in deze sector een belangrijke rol gaan spelen. Als je denkt in de richting van de IKEA-app dan biedt het uitgelezen kansen het ondoorzichtige bouwproces meer inzichtelijk te maken. Dit geldt voor klanten, maar ook voor de bouwers zelf.
Second screen en augmentred reality gaan juist in deze sector een belangrijke rol spelen
De laatste tijd zien we steeds vaker dat bijvoorbeeld 3D modellen uit BIM worden gekoppeld aan augmented reality om er een extra aspect aan toe te voegen. Het sterk groeiende bezit van mobile internetdevices en de rap voortschrijdende techniek zal dit alleen maar stimuleren. Bovendien zijn er vele toepassingsmogelijkheden in alle fasen van het bouwproces: van hulp bij installatie tot de verkoop van een pand dat nog gebouwd moet worden. De mogelijkheden om via een (eerste, tweede of derde) scherm de belevenis van klanten te verrijken zijn schier eindeloos.