Oud, maar goud! Hergebruik je oude content

hergebruik-je-oude content

Oud, maar goud! Hergebruik je oude content

Goede content maken is best lastig. Het gebeurt nog vaak dat marketeers met de handen in het haar zitten wanneer er content gecreëerd moet worden. Altijd maar inspiratie hebben om wat nieuws te bedenken, je moet het maar kunnen. Daarnaast ontbreekt ook nog wel eens de tijd. Ik zie in de praktijk vaak nog dat bedrijven het hergebruik van oude content vergeten. In dit blog vijf tips hoe je die content kan hergebruiken en ook vijf aandachtspunten die je niet mag vergeten.

Natuurlijk is en blijft het belangrijk om regelmatig met nieuwe content te komen. Toch kan het geen kwaad om ook de aandacht te vestigen op artikelen, whitepapers of andere contentvormen die je eerder hebt gedeeld. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je volgers deze nog niet gezien hebben of dat ze aanhaken bij de actualiteit. Contentrecycling moet je daarom altijd integreren als onderdeel van je algemene contentstrategie.

Update je artikel met de laatste stand van zaken of geef in een social media post aan waarom je dit stuk opnieuw deelt.

Content hergebruiken: vijf voorbeelden

Hoe pak je dat concreet aan, je content hergebruiken? Er zijn allerlei manieren om dit te doen, ik noem hieronder vijf voorbeelden:

  1. De eerste en meest bekende variant is om je oude content in een nieuw ‘jasje’ te steken. Een artikel of whitepaper kan bijvoorbeeld heel goed dienen als basis voor een nieuwe infographic. Daarnaast bereik je wellicht ook weer een nieuwe doelgroep door de informatie visueel weer te geven.
  2. Content die je live hebt gegenereerd tijdens een evenement, kun je naderhand nog uitdiepen. Als je bijvoorbeeld een video live hebt gestreamd via Facebook of een ander platform, kun je na het evenement ook nog een blog schrijven over de belangrijkste zaken die besproken zijn. Of een video monteren met de hoogtepunten van het evenement (een ‘aftermovie’).
  3. Het kan voorkomen dat je content door de actualiteit weer helemaal ‘in’ is. Dan is het goed daarop in te spelen en die content opnieuw onder de aandacht te brengen. Update je artikel met de laatste stand van zaken of geef in een social media post aan waarom je dit stuk opnieuw deelt.
  4. Een terugblik op je content kan ook nooit kwaad. Welke blogs werden bijvoorbeeld het beste gelezen in een jaar of een maand? Of vraag je volgers wat zij het leukste artikel vonden in een bepaalde periode.
  5. Deel je content ook via andere kanalen dan gebruikelijk. Dat kan zijn via externe kanalen, door bijvoorbeeld op een bloggersplatform actief te zijn en daar een (herziene versie van een) eerder artikel te publiceren. Ook intern kan je echter eens een ander platform inzetten. Deel je nieuws bijvoorbeeld normaal altijd via Twitter, probeer het eens via een bericht op Instagram. Het kan zomaar zijn dat je hiermee weer nieuwe reacties binnenkrijgt omdat elk platform zijn eigen dynamiek en volgers heeft.
Zorg dat bij alle content die je deelt, of die nu oud is of splinternieuw, duidelijk is waarom je dat doet en wat je ermee wil bereiken!

Aandachtspunten bij het hergebruik van content

Er zijn dus vele mogelijkheden om je content nog eens uit de kast te halen. Toch is dit niet altijd een goed idee. Daarom ook vijf aandachtspunten die je altijd in het achterhoofd moet houden als je oude content wil delen:

  1. Relevantie. Is de content die je wil delen nog relevant? Of zijn onderzoeksgegevens die je ooit hebt gepubliceerd inmiddels al achterhaald?
  2. Vorm. Bedenk dat sommige informatie beter tot zijn recht komt in een specifieke contentvorm. Een lang artikel of persbericht in een Facebookbericht copy/pasten? Niet doen!
  3. Afwisseling. Zoals hierboven al genoemd, wissel het hergebruik van content af met nieuwe content die je publiceert. Gebruik bijvoorbeeld een contentkalender waarmee je intern een goed overzicht houdt van wat je wanneer wil publiceren.
  4. Analyseer. Een weinig gelezen artikel of blog viel bij je doelgroep misschien niet in de smaak. Blijf dit dan ook niet te vaak herhalen, als je merkt dat er geen interesse in is.
  5. En last but not least, het doel. Zorg dat bij alle content die je deelt, of die nu oud is of splinternieuw, duidelijk is waarom je dat doet en wat je ermee wil bereiken!

Wat zijn jullie ervaringen met het hergebruiken van oude content? Zijn er mooie cases die je wil delen? Laat het weten in de reacties onder dit blog!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP