Hoe maak je een lekker leesbaar en aantrekkelijk blog? 3 direct toepasbare tips

Een lekker leesbaar en aantrekkelijk blog

Hoe maak je een lekker leesbaar en aantrekkelijk blog? 3 direct toepasbare tips

Je hebt veel kennis in huis en wil dit via blogs delen met je doelgroep. Hoe maak je al die nuttige informatie lekker leesbaar en aantrekkelijk? In dit blog geef ik je drie concrete tips. We kijken naar schrijfstijl, toegankelijkheid en beeldgebruik in blogs.

In mijn vorige blog gaf ik een aantal tips om tot een goede opbouw van je blog te komen. De structuur van je tekst is je basis voor een begrijpelijk en leesbaar blog. Daarmee ben je er nog niet. Of je tekst daadwerkelijk prettig wegleest is van vele aspecten afhankelijk. Waar kun je op letten?

Tip #1: Schrijf actief

De eerste tip is kort maar krachtig: gebruik een actieve schrijfstijl.

  • Schrijf in de tegenwoordige tijd
  • Doe rustig aan met hulpwerkwoorden
  • Maak je zinnen niet onnodig lang. Dus niet: ‘Als je voor een actieve schrijfstijl zou kiezen, zou je je blog kunnen verbeteren.’ Maar: ‘Schrijf actief, dat verbetert je blog.

Er zijn uiteraard nog veel meer zaken waar je op kunt letten. Helderheid verkrijg je bijvoorbeeld ook door geen woorden met een dubbele betekenis te gebruiken. Jan Renkema (emeritus hoogleraar tekstkwaliteit aan de Universiteit van Tilburg) noemt dit smurfwoorden. Denk aan: reflecteren of realiseren.

Zijstap: zinslengte blogs

Hoe zit het met de zinslengte? Heb je een zin die langer is dan 15 woorden (slow down there Mulisch)? Kijk dan eens of je hem in tweeën kunt splitsen. Zeker online probeer je het zo kort mogelijk te houden. Geen paniek als er een keer een langere zin tussen zit. Het is meer een stok achter de deur voor een kritische blik. Feit is dat kortere zinnen het leesgemak bevorderen. Een staccato-stuk leest echter ook niet lekker weg (en je wil je zakelijk lezer ook niet het gevoel geven dat hij aan een kinderboek is begonnen). Wissel lange en korte zinnen dus af. Dat zorgt voor een fijne cadans waardoor je lezer lekkerder door je tekst heen gaat.

Maak je tekst makkelijk scanbaar en zo toegankelijk mogelijk

Tip #2: Alinea’s, witregels, tussenkoppen quotes en bullits voor toegankelijkheid

Je potentiële publiek bepaalt in een split second of ze verder lezen. Een tekst kan inhoudelijk nog zo goed zijn, geconfronteerd met een blok kopij haakt je lezer af. Maak je tekst dus makkelijk scanbaar en zo toegankelijk mogelijk.

Hoe dan?

  • Verdeel je boodschap in duidelijke alinea’s. Geef die alinea ook eens een witregel, dat helpt bij de behapbaarheid.
  • Gebruik tussenkoppen. Een blog zonder tussenkoppen kom je inmiddels amper meer tegen. Toch roep ik het nog een keer: tussenkoppen moeten. Voor je leesbaarheid, scanbaarheid en SEO-technisch is het ook een goed idee.
  • Gebruik als het kan een quote. Net als bij een hard copy-artikel zijn het mooie haakjes om je lezer je stuk in te trekken. Naast scanbaar maakt het je blog ook gewoon fysiek aantrekkelijker.
  • Werk met bullits/maak een lijstje. Dat kan prima als je praktische tips en trucs geeft of bijvoorbeeld een stappenplan presenteert. Een opsomming is bovendien:
    • Lekker overzichtelijk
    • Snel te lezen
    • Makkelijker te onthouden en te begrijpen
    • Eenvoudiger om te zetten in concrete acties

Tip #3: Maak je blog aantrekkelijker met beeld

Een blog met alleen tekst is weinig aantrekkelijk. Door beeld toe te voegen breek je de boel een beetje op. In een ideale situatie zet je beeld in om je boodschap ermee te versterken. ‘Beeld’ kan dus ook een infographic of een ondersteunende video zijn. Graag zelfs. De alt-tag van een afbeelding kun je ook inzetten om de vindbaarheid van je blog te vergroten. Daarover in een volgend blog meer.

Lengte blog en leesbaarheid

Hoe lang mag je blog zijn? In het kader van leesbaarheid een terechte en veelgestelde vraag. Inhoudelijk: een blog is zo lang als het moet zijn om je verhaal te vertellen. Zeker in een zakelijk blog heb je soms wat meer ruimte nodig. Daar zit juist een van de krachten van het medium. Met maximaal 300 woorden doe je een unieke visie of een mooie projectomschrijving al snel te kort. In feite is je doel dus bepalend voor je lengte. De inhoud is leidend.

De lengte van je blog? De doelgroep en je doel zijn leidend

Qua leesbaarheid: blijf wel altijd kritisch op de lengte en schrap wat niet nodig is. Een blog van 1.000 woorden over iets wat echt in 300 woorden kan, schiet zijn doel voorbij. Houd altijd focus. Houd ook in gedachte dat een te lang blog wel degelijk af kan schrikken. Hoe groot die schrik daadwerkelijk is, verschilt per doelgroep. Je kunt je lezer helpen door een leestijd te vermelden. Of je geeft aan het begin van je blog aan dat het een long read betreft. Dan is het maar gelijk voor iedereen duidelijk. Uiteraard heb je de zojuist genoemde drie tips om ook een lang blog fysiek aantrekkelijk te maken.

Kanttekening: zelf houd ik 1.200 met potlood als bovengrens aan. Komt een blog daarboven dan ga ik zeker nog eens kritisch kijken.

Extra tip: tweede lezer

Bij BouwStijl Media gaat er geen artikel de deur uit zonder dat er een tweede contentmarketeer naar kijkt. Als je wat langer met een artikel bezig bent, zie je sommige dingen soms gewoon niet meer. Dit gaat verder dan een typo-check. Soms zit je zo in je verhaal dat je onnodig uitweidt. Of dingen zijn voor jou ‘gesneden koek’ terwijl het meer uitleg nodig heeft. Of je hebt bepaalde schrijftrekjes die irritant kunnen worden (bij mij: feit is, of het is een feit dat, (in dit stuk twee keer door de ballotagecommissie gekomen, yes!)).

Kortom: laat je blog ook altijd checken op duidelijkheid en leesbaarheid. Zet potentiële trots opzij en vraag je lezer gerust meedogenloos te zijn (dear colleague, will you please kill my darlings?).

Aan de slag met jouw blogs!

Zin om met bovenstaande aan de slag te gaan? Misschien kun je starten door een van je eerdere blogs te herschrijven. Kijk of je het toegankelijker kan maken met bovenstaande tips.

Wist je overigens dat je bij BouwStijl Media ook een  mini-cursus bloggen kunt volgen?  Mail me even (remco.tuns@bouwstijlmedia.nl) als dit mogelijk interessant is voor jou of meerdere mensen in de organisatie. We gaan dan op een lekker praktische manier met elkaar aan de slag (twee uurtjes). Let me know!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP