Iedereen is op zoek naar business

netwerken

Iedereen is op zoek naar business

Social business wordt vandaag de dag gezien als heilige graal. Bedrijven die social media niet snappen zouden zelfs ten dode opgeschreven zijn. Waarschijnlijk klopt dit grotendeels wel, want organisaties die geconfronteerd worden met een nieuwe werkelijkheid moeten zich hierop aanpassen. Maar dit betekent zeker niet dat oude gewoontes hun kracht verliezen.

Eén van die gewoontes die vandaag de dag in de bouwkolom nog springlevend zijn, is het oude en vertrouwde netwerken. Dit is voor velen nog altijd dé manier om klanten te werven. Maar hoe doe je dat precies? Hieronder geef ik een aantal handige tips en trucs om effectief in contact te komen met interessante, nieuwe prospects en connecties.

Bedenk eerst waarom je het doet:

Zonder duidelijke doelstellingen is netwerken lang niet zo effectief. Natuurlijk kun je ook zonder strategie succesvol zijn, maar dat is niet gebruikelijk. Denk daarom vooraf na wat je met je netwerkactiviteiten wilt bereiken. Stel doelen en kies aan de hand hiervan wat de beste plaatsen zijn om te netwerken. Wil je je netwerk verbreden onder marketing- of communicatieprofessionals? Zoek dan een netwerkgroep die deze mensen bij elkaar brengt. Het is immers veel effectiever om een event te bezoeken vol marcomprofessionals dan om naar de Bouwbeurs te gaan.

Denk vooraf na wat je met je netwerkactiviteiten wilt bereiken

Het is gewoon leuker op een bijeenkomst:

Daar sta je dan op de bijeenkomst. Je kent er niemand. En dan? Een bijeenkomst is gewoon minder leuk als je niemand ontmoet. Dus aan de slag! Hoe maak je het eerste contact? Eigenlijk is dat veel eenvoudiger dan het lijkt. Kijk eens goed om je heen. Er is een grote kans dat er nog meer mensen alleen staan. Stap daar gewoon op af en stel je voor. Grote kans dat je direct een leuk gesprek hebt want die mensen zijn daar vaak ook om andere mensen te ontmoeten.

Een ander beginpunt is gewoon aanschuiven aan een van de statafels. Om de koffie neer te zetten, of even iets te doen. Je merkt vaak direct of je wel of niet kunt aanschuiven. Heb je groen licht? Stel jezelf dan voor door iedereen een hand te geven en luister mee. Wanneer je kans ziet, kun je jezelf in het gesprek mengen. Bedenk hierbij dat iedereen graag over zichzelf vertelt. Een goed gesprek begint daarom bijna altijd met het stellen van een aantal vragen aan de ander, waarin je aantoont interesse te hebben. Een voordeel hiervan is dat je direct weet wie je tegenover je hebt en of deze persoon iets kan betekenen voor jouw doelstellingen.

Netwerken is meer dan nieuwe mensen ontmoeten:

Bij netwerken gaat het niet uitsluitend om de business die de contacten die je hebt gesproken kunnen opleveren. Dus ook als je iemand spreekt die niet direct interessant is, kan het lonen om een warme band te houden. Ook deze mensen hebben immers een eigen netwerk dat je zou kunnen ontsluiten. Daarnaast kunnen deze mensen je een hele andere kijk op zaken, de markt of ontwikkelingen geven. Netwerken is dus ook een prima aangelegenheid om je visie op zaken aan te scherpen.

Deze mensen kunnen je een hele andere kijk op zaken, de markt of ontwikkelingen geven

Sommige netwerkbijeenkomsten zijn specifiek gericht op het delen van kennis. Zo combineert onze BouwKennis BusinessClub bijvoorbeeld het netwerkaspect met kennisdeling via presentaties voor  iedereen binnen de bouw met interesse in marketing en strategie. Als echte netwerker, nodig ik je graag uit  lid te worden van deze club. In deze video zie je waarom dit loont:

Do’s en Dont’s:

Ga je naar een bijeenkomst om te netwerken? Praat die dag dan met zoveel mogelijk mensen en blijf niet hangen in hetzelfde groepje. Vind je het moeilijk om een gesprek te beëindigen? Bedenk dan vooraf een strategie om dit te doen. Eerlijkheid duurt hierbij het langst. Vertel dat je nog een heel aantal andere mensen wil ontmoeten. Was het gesprek zeer kansrijk? Stel dan voor een afspraak te maken om er later over door te spreken.

Pas wel op dat je gesprekspartners niet het gevoel krijgen in een verkoopgesprek te zijn beland. Niemand vindt het prettig direct voor potentiële klant te worden aangezien. Netwerk daarom nooit met de intentie om orders te schrijven. Net als in het café maak je eerst kennis. Pas daarna biedt de ander je iets te drinken aan.

Netwerk nooit met de intentie om orders te schrijven

Denk daarnaast na over je kleding, zodat je uitstraling past bij de netwerkbijeenkomst waar je bent. Hoewel het vaak ontkent wordt, telt de eerste indruk dubbel bij een ontmoeting. Vergeet natuurlijk ook niet om voldoende visitekaartjes mee te nemen. Niets is erger dan met lege handen staan bij een interessante gesprekspartner.

Hou je netwerk vast:

Als iedereen die jij een kaartje hebt gegeven tijdens een bijeenkomst je meteen een offerte stuurt, is het plezier van netwerken er snel af. Wees dus ook niet teleurgesteld als je niet direct uit al je relaties business haalt. Bedenk vooraf wat je met je netwerk wilt en nog veel belangrijker: hoe je het vasthoudt. Want een netwerk is net als het oude papieren adressenboekje: als je te lang wacht met contact te leggen, zijn alle adressen verouderd. Hier komen social media goed van pas. Maar er zijn natuurlijk wel een paar regels:

  • Facebook is een privénetwerk. Wanneer je elkaar 10 minuten hebt gesproken op een netwerkbijeenkomst gaat een vriendenverzoek te ver.
  • Nodig je nieuwe contacten liever uit via Linkedin  en volg ze op Twitter. Via deze microblogdienst zie je bovendien waar ze mee bezig zijn. Gebruik dit om hulp aan te bieden, dan volgt de business vanzelf.
  • Proberen je contacten jou vast te houden, maar merk je dat dit niet lonend is? Blijf dan altijd beleefd en maak hen duidelijk dat verder spreken niets zal opleveren.
  • Wees behulpzaam als iemand je vraagt hem of haar bij iemand in jouw LinkedIn-netwerk te introduceren. Je weet immers nooit of jij straks niet hetzelfde verzoek hebt.

 

De belangrijkste tip?

Weet met wie je hebt gesproken en wat je hebt afgesproken. Niets maakt een slechtere indruk dan iets afspreken en dan niets meer laten horen. Neem dus iets mee om afspraken te noteren. Een open deur? Jazeker, maar ga eens na hoe vaak het je is overkomen dat mensen met wie je gesproken hebt hun afspraken niet nakwamen. Dit is niet alleen zonde van de tijd, een gebroken belofte slaat een deuk in de geloofwaardigheid van je organisatie. Ook bij netwerken is klantgericht denken essentieel en een makkelijke manier om jezelf te onderscheiden van de massa. Afspraken zijn er om te houden en tijdig na te komen.

Ik ben benieuwd naar jouw beste netwerktips. Het zou leuk zijn hier samen een handleiding netwerken op te bouwen!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP