In acht stappen naar een succesvol evenement

In-acht-stappen-naar-een-succesvol-evenement

In acht stappen naar een succesvol evenement

In mijn functie als marketeer bij BouwStijl Media en BouwKennis ben ik onder andere verantwoordelijk voor het organiseren van alle workshops, trainingen, bijeenkomsten en evenementen. Zo organiseer ik ook elk jaar weer de BouwKennis Jaarbijeenkomst, een marketingcongres voor de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Bij het organiseren van een evenement komt veel kijken. Van het regelen van een locatie tot de catering op de dag zelf. Hoe zorg je ervoor dat jouw evenement een succes wordt?

Volgens het boek ‘Zo organiseer je een event’ van Roel Grit en Marco Gerritsma zijn er acht stappen te nemen. In dit blog zal ik deze stappen toelichten op basis van mijn eigen ervaringen.

1. Formuleer je idee

De eerste, logische stap is je idee uitwerken en de daarbij horende doelstellingen op papier zetten. Voor wie wil je het evenement organiseren en wat wil je ermee bereiken? Denk alvast na over de basis van het programma. Is het een dagvullend programma, of is een dagdeel voldoende om de kennis over te brengen bij de bezoekers? Prik een datum voor je evenement, houd rekening met eventuele vakanties en andere evenementen. Ga vervolgens op zoek naar geschikte locaties en vraag meerdere offertes op. Het is handig om een voorlopige reservering te maken, zodat je in ieder geval iets achter de hand hebt. Bij het formuleren van je idee hoort ook het opstellen van een voorlopige begroting. Dat is meteen een mooi bruggetje naar stap twee.

2. Onderzoek de haalbaarheid

Is je evenement financieel haalbaar? Vergelijk de verschillende locaties met elkaar en verdiep je in een locatie die binnen je budget past. Houd rekening met bijkomende kosten voor bijvoorbeeld techniek en vergunningen. Controleer ook of je evenement praktisch uitvoerbaar is, kun je alles voor de gestelde datum realiseren? Als dat het geval is stel je de definitieve financiële begroting op. Aan de hand hiervan beslis je of je het evenement gaat uitvoeren.

Probeer creatief te zijn in je communicatie, geef bijvoorbeeld een ‘sneakpreview’ weg of kondig de sprekers één voor één aan

3. Organiseer je team

Nu je weet dat je evenement financieel en praktisch haalbaar is, moet je op zoek naar mensen die je gaan helpen. Maak een overzicht van alle taken die uitgevoerd moeten worden en koppel deze aan je medewerkers. Zorg voor duidelijke deadlines. Het is handig dat je deze planning maakt in Google Spreadsheets of een ander online programma, zodat je altijd en overal inzicht hebt in de realtime planning.

4. Promoot je event

Een evenement is natuurlijk niets zonder bezoekers. Stel daarom een promotieplan op. Bedenk wat je wanneer en via welk kanaal wilt communiceren naar je doelgroep. Als je wilt dat mensen zich snel inschrijven voor je evenement, kan het helpen om je evenement exclusief te maken of om een uiterlijke aanmelddatum te communiceren. Probeer creatief te zijn in je communicatie, geef bijvoorbeeld een ‘sneakpreview’ weg of kondig de sprekers één voor één aan. Zo blijf je in contact met je doelgroep en blijft je evenement onder de aandacht.

5. Bereid de uitvoering voor

Nu is het tijd om over te gaan tot de praktische zaken. Breng de bereikbaarheid en parkeermogelijkheden van de locatie in kaart (ook leuke content om te delen!). Inventariseer hoeveel bezoekers er zullen komen. Regel aan de hand hiervan de catering, badges en techniek. Veiligheid is uiteraard ook een belangrijk aspect bij evenementen. Zorg voor medische verzorging en stel een veiligheidsplan op.

Tijdens je evenement merk je dat lang niet alles verloopt zoals je van tevoren had bedacht. Zorg er daarom voor dat je zelf ‘vliegende keep’ bent, zodat je alles goed in de gaten kunt houden

6. Stel een draaiboek op

Als alles in grote lijnen is geregeld, is het tijd om de dag zelf vast te leggen in een draaiboek. Noteer duidelijk wat je van je medewerkers verwacht. Geef ze duidelijke taken, met een daarbij het tijdstip en de locatie vermeld. Vergeet in het draaiboek niet de eventuele reistijd naar de locatie, opbouw en afbouw op te nemen. Dat voorkomt dat je straks in je eentje het evenement aan het afbouwen bent. Stuur het draaiboek van tevoren naar je medewerkers op. Maak voor jezelf een overzicht met alle mobiele nummers die je nodig kan hebben. Is een van de sprekers bijvoorbeeld niet op tijd aanwezig, dan kun je direct telefonisch contact opnemen.

7. Voer het event uit

Start de dag met het briefen van alle medewerkers. Loop hierbij stap voor stap je draaiboek door en zorg ervoor dat iedereen weet wat hij of zij moet doen. Tijdens je evenement merk je dat lang niet alles verloopt zoals je van tevoren had bedacht. Zorg er daarom voor dat je zelf ‘vliegende keep’ bent, zodat je alles goed in de gaten kunt houden. Gaan er dingen fout? Noteer ze dan direct, zodat het bij een volgend evenement niet nog een keer gebeurt.

8. Handel het event af

Nadat het evenement heeft plaatsgevonden is het tijd voor de evaluatie. Zijn de vooraf gestelde doelen behaald? Kom in contact met de bezoekers, stuur bijvoorbeeld een enquête uit om te meten hoe zij je evenement hebben ervaren. Noteer de verbeterpunten om te zorgen dat jouw evenement de volgende keer nog beter verloopt.

Veel succes!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP