29 dec Infographics: vormgeving vs. marketing
De infographic is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Met een infographic wordt informatie op een aantrekkelijke en behapbare manier gepresenteerd. Hoewel het maken van een goede infographic tot het domein van de vormgever lijkt te behoren, valt of staat een goede infographic met goede input. Als je te veel of onduidelijke input aanlevert, kun je niet verwachten dat de vormgever daar een mooie eenduidige infographic van kan maken. Om te voorkomen dat vormgeving en marketing lijnrecht tegenover elkaar komen te staan ben ik de samenwerking aangegaan met mijn collega’s van vormgeving. Samen hebben we een aantal richtlijnen voor marketeers opgesteld om in samenwerking met de vormgever tot de ultieme infographic te komen.
Eén verhaal
Een geslaagde infographic heeft één bepaald doel of thema. Er moet een verhaal in zitten. Infographics lenen zich perfect voor het uitbeelden van:
- Een proces
- Bijvoorbeeld: het traditionele bouwproces.
- Een beweging in de tijd
- Bijvoorbeeld: hoe heeft BIM zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
- Een stappenplan
- Bijvoorbeeld: hoe stel ik een goed marketingplan op?
- Het beantwoorden van een vraag
- Bijvoorbeeld: wat heeft een installateur aan BIM?
- Het uitleggen van een onderwerp
- Bijvoorbeeld: marketing automation.
- Het maken van een vergelijking
- Bijvoorbeeld: conceptueel bouwen vs. traditioneel bouwen.
Let er op dat er bij een goede infographic slechts op één of een deel van een onderwerp ingezoomd kan worden. Als je te veel aspecten van een thema wil belichten, wordt een infographic al snel te vol of te rommelig. Hierbij schiet een infographic zijn doel voorbij.
Als je te veel aspecten van een thema wil belichten, wordt een infographic al snel te vol of te rommelig
Het doel van een weergave in een infographic is dat mensen in één oogopslag zien wat het onderwerp is. Bij te veel informatie of onderwerpen is niet meer duidelijk weer te geven waar het nu precies om gaat. Houd hier rekening mee wanneer je een infographic wil laten maken. Stel jezelf daarom altijd de vraag: wat is mijn kernboodschap? Deze kan worden weergeven in een infographic.
Beperkt gebruik van tekst
Kenmerkend voor een infographic is dat je in één oogopslag ziet waar hij over gaat. Het is daarom belangrijk dat er zo min mogelijk tekst gebruikt wordt. Mocht een onderwerp meer uitleg behoeven dan kan de infographic beter als samenvatting van de uitleg dienen. Voor extra informatie kan dan doorverwezen worden naar een rapport of website.
Let er op dat je geen hele verhalen bij de vormgever aanlevert. Dit kun je hooguit doen om je verhaal toe te lichten, maar verwacht niet dat deze tekst opgenomen wordt in de infographic. In een infographic komen vaak enkele belangrijke kernwoorden, kreten en korte zinnen.
Slim gebruik van tekst
Zorg dat de tekst die je gebruikt veelzeggend is en het verhaal ondersteunt. Een sterk visuele infographic heeft een killer headline nodig voor het duidelijk maken van het onderwerp van de infographic.
Een sterk visuele infographic heeft een killer headline nodig voor het duidelijk maken van het onderwerp
Verder gelden voor infographics dezelfde schrijfregels als voor andere content. Let goed op je schrijfwijze en tone of voice. Pas deze aan op basis van de doelgroep waarvoor je schrijft. Let op met vakjargon. Aan sommige doelgroepen dienen specifieke vaktermen uitgelegd te worden.
Een infographic leent zich ook goed voor het weergeven van cijfers. Let er hierbij wel op dat de cijfers betrekking hebben op één onderwerp. Een voorbeeld van een cijfermatige infographic is een tijdlijn. Een ander voorbeeld is cijfers over het aankoopgedrag van consumenten.
Een infographic over het maken van een infographic
Een uitleg over een goede infographic kan natuurlijk niet alleen tekstueel weergeven worden. Onze stagiair vormgeving Romy van Kleef heeft daarom een infographic over het maken van een goede infographic gemaakt. Haar infographic is speciaal gericht op marketeers, dus doe er je voordeel mee!