Is contentmarketing een meerwaarde voor de bouw? - BouwStijl Media
15595
post-template-default,single,single-post,postid-15595,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Is contentmarketing een meerwaarde voor de bouw?

25 jun Is contentmarketing een meerwaarde voor de bouw?

Het is vandaag de dag doodeenvoudig om content te verspreiden. Ook in onze sector omarmen steeds meer bedrijven daarom deze strategie. Mensen kunnen per dag echter maar een beperkte hoeveelheid content aan. Als je als bedrijf aan contentmarketing doet of hiermee wilt beginnen, is het daarom van groot belang om boven het maaiveld uit te steken. Dat is niet altijd makkelijk. Daarom hebben wij besloten om de komende weken een serie blogs te wijden aan contentmarketing. Wat zijn effectieve voorbeelden? Welke valkuilen moet je ontlopen? In dit eerste blog ga ik op zoek naar de meerwaarde van contentmarketing in de bouw. Maar eerst twee vragen.

Mocht je dit blog helemaal uitlezen (en dat hoop ik natuurlijk wel), dan is de kans groot dat het volgende leesvoer zich vanzelf aandient. In de vorm van een stapel nieuwsbrieven vol productinformatie op je deurmat, een whitepaper over variabele rechthoekige dekking (ja, die bestaat echt) in je mailbox of zelfs een banner die heen en weer springt op je scherm. Lees je die informatie dan? En neem je de tijd om hierop te reageren? De meeste marketeers in de bouw zijn overtuigd van wel, anders zouden ze jou hier niet mee lastigvallen.

Langzamerhand is de praktijk echter een stuk weerbarstiger. Doordat er zo ontzettend veel media en adverteerders om onze aandacht vragen, neemt de effectiviteit van traditionele reclameboodschappen exponentieel af. Met andere woorden: we ontlopen deze stoorzenders liever dan dat we er onze tijd aan besteden.

We ontlopen traditionele reclameboodschappen liever dan dat we er onze tijd aan besteden

Internet verandert het speelveld

Als onze (potentiële) klanten geen alternatief hadden voor deze boodschappen zou dit nog helemaal niet zo heel erg zijn. We moeten dan alleen zorgen dat we het hardst roepen. Gelukkig is dit alternatief er wel. Dankzij het internet is het voor klanten namelijk een stuk eenvoudiger om reclame te laten voor wat het is en zelf op zoek te gaan naar informatie over producten en dienstverleners. Ze struinen de zoekmachine af, stellen vragen via social media, lezen blogs en gaan online de discussie aan. En voor ze uiteindelijk bij hun favoriete fabrikant op de deur kloppen, weten ze zo vaak precies wat ze willen.

Het oriëntatieproces verschuift hierdoor en aanbieders zien hun rol steeds kleiner worden. Door online aanwezig te zijn met content en de juiste antwoorden en informatie te bieden op de vragen waar hun afnemers in het nieuwe oriëntatieproces mee zitten, hopen ze dit verlies goed te maken. 

Ontsnappen uit de prijsspiraal

In een notendop is dit de reden waarom bedrijven in de bouw contentmarketing serieus zouden moeten nemen. Het is namelijk een ideale manier om klanten naar je toe te trekken, nu ze niet meer naar jouw reclameboodschappen luisteren. Aandacht trekken door waarde aan te bieden.

Voor de bouw zijn er echter nog een aantal belangrijke voordelen. Of het nu gaat om materialen of om diensten, de laagste prijs geeft in onze keten nog vaak de doorslag. En bedrijven die innovatief te werk gaan, vissen hierdoor vaak achter het net omdat hun betere oplossingen hogere (aanvangs)kosten met zich meebrengen.

Dit probleem kunnen je (deels) ondervangen door je onderscheidende vermogen beter te onderbouwen en uit te dragen. Door goede, unieke content in te zetten kun je consequent jouw meerwaarde aantonen en van je onderneming een waardevollere ketenpartner maken.

Voordelig dankzij internet

Daarnaast zijn internet en social media natuurlijk niet alleen beren op de weg: ze maken het ook goedkoper om contentmarketing te bedrijven omdat content makkelijker te maken en te verspreiden is. Dat dit een grote kans van slagen heeft, blijkt onder andere uit onderzoek waarover ik al eerder een blog schreef. Online staat stijf bovenaan als het gaat om oriëntatiekanalen in de bouw.

Langdurig effect

Contentmarketing gaat bovendien hand in hand met een goede return on investment op de lange termijn. Een mooie whitepaper of sterk artikel blijft voor bezoekers zorgen, lang nadat deze content is gepubliceerd. Uiteraard hangt dit samen met de kwaliteit van de content.

Contentmarketing gaat hand in hand met een goede return on investment op de lange termijn

De definitie

Bij contentmarketing draait het allemaal om het inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep door waardevolle, relevante en aantrekkelijke content aan te bieden. En zo de klant naar jou toe te trekken. De accountant die bijvoorbeeld de meest recente belastingregels aan ondernemers uitlegt in een whitepaper of de schilder die in een video laat zien hoe je houtrot tegengaat. Door deze content te creëren en te delen kun je een relatie aangaan met (potentiële) klanten die ertoe leidt dat zij alsnog bij jouw deur aankloppen.

Content uit de oude doos

Natuurlijk is deze vorm van marketing helemaal niet nieuw. Begin twintigste eeuw publiceerde Michelin al reisgidsen en wegenkaarten. De Albert Heijn geeft sinds 1954 al de Allerhande uit, waarin ze huisvrouwen niet alleen van huishoudtips voorzien maar ook recepten voorschotelen als stimulans om bij de grootgrutter te winkelen.

Geen wondermiddel

Contentmarketing is daarnaast ook geen wondermiddel waar alle bedrijven in de bouwkolom direct mee uit de voeten kunnen. Natuurlijk, iedere organisatie heeft er belang bij om goede en unieke content te maken. Maar om content succesvol te gebruiken als marketinginstrument moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Dit gaat bijvoorbeeld over het soort content dat je in wilt zetten voor contentmarketing. Dit moet bijvoorbeeld deelbaar zijn, relevant en waardevol voor je doelgroep en bijdragen aan het behalen van jouw sales- en organisatiedoelstellingen zonder een commerciële insteek te hebben.

Twee belangrijke voorwaarden

De essentie van contentmarketing zit daarnaast in het creëren van waardevolle content, die aansluit bij de informatiebehoefte van jouw klant. Dat betekent gelijk dat jouw klant in de eerste fasen van het aankooptraject wel op zoek moet zijn naar de informatie die je aanbiedt. Als jouw assortiment bijvoorbeeld uit low involvement producten bestaat, is die kans bijzonder klein en is contentmarketing dus een stuk minder effectief.

De juiste kennis

Om contentmarketing succesvol in te zetten, zul je als onderneming moeten kijken of het past bij jouw product of dienstverlening. Tegelijkertijd moet je nagaan of je over veel en diepgaande kennis van jouw diensten en producten beschikt. Want als de informatiebehoefte er wel is, maar jij niet aan die vraag kunt beantwoorden, bereik je weinig.

Ik ben ervan overtuigd dat iedere organisatie in de bouw er baat bij heeft om in te zetten op unieke en goede content. Maar het is, zoals bij alle marketingacties, wel van belang om duidelijk te weten welk doel je voor ogen hebt, wie je doelgroep is, waarnaar en hoe deze zoekt en wat je hem te bieden hebt. Contentmarketing is niet eenvoudig om succesvol binnen de organisatie door te voeren. Het vergt veel toewijding en inzet. Maar als je het echter goed aanpakt, zullen de resultaten niet uitblijven. Hoe je dit doet? Dat vertellen we je in het volgende blog.

Geen reacties

Geef een reactie