De klantreis in kaart: beter iets dan niets

klantreis

De klantreis in kaart: beter iets dan niets

Klantreis: de bakkerswinkel van mijn ouders opende op zaterdagmorgen altijd om 8:00 uur. Vanaf half acht stonden de klanten al voor deur. Ook als het pijpenstelen regende, steenkoud of nog aardedonker was. Ze waren niet bang dat hun drie krentenbollen of twee halfjes bruin anders uitverkocht zouden zijn. Nee, het was een gezellige setting geworden waar de laatste nieuwtjes werden doorgenomen. Op een van die ochtenden ging mijn vader ze voorzien van koffie met een bolus (ja inderdaad, ik ben een Zeeuwse). Dit deed, niet verrassend, de groep vroege vogels groeien en daarmee dus ook de zaterdagomzet.

Klantreis is van alle tijden

Het is eigenlijk een heel vroeg voorbeeld van het onderkennen van een fase binnen de customer journey. Een fase die je kunt gebruiken om (herhalings)aankoop te stimuleren en ambassadeurschap te vergroten. Niet dat mijn vader zich nou zo bewust was van de klantreis. Dat zijn idee werkte, was echter overduidelijk.

20 jaar later is het afstemmen van je marketingstrategie op fasen van de customer journey niet meer weg te denken. Dit geldt met name voor de consumentenmarkt. Maar ook in onze, toch wel, traditionele bouwbranche, zie ik steeds meer bedrijven die het belang van de customer journey inzien.

De klantreis brengt lijn in je marketing- en communicatiestrategie

Er zijn grote verschillen, zeker! Ik spreek bedrijven die de klantreis per doelgroep volledig in kaart hebben. Ze hebben hun content hier precies op afgestemd, net als de communicatiemiddelen, logistiek, (after)sales en het loyaliteitsprogramma. Ik ontmoet daarnaast ook marketeers die wel eens van de customer journey gehoord hebben, maar geen idee hebben wat het nu precies inhoudt. Al ben ik ervan overtuigd dat ze wel degelijk momenten binnen de journey gebruiken om de verkoop te stimuleren. Alleen dus niet zo bewust, net als mijn vader.

Klantreis brengt efficiëntie!

Ik denk dat het in beeld hebben van de reis van je klant vele voordelen biedt. Weet je wanneer jouw klant/prospect bepaalde informatie zoekt, waar hij dat doet en op welke manier? Dan kun je op basis daarvan de inhoud van je productomschrijvingen bepalen. Of een heldere keuze maken voor de inzet van je media. Het biedt je bovendien thema’s voor je social media en ideeën voor een event of salesactie. Kortom, het brengt lijn in je marketing- en communicatiestrategie. En lijn in je strategie betekent efficiëntie! En dat woord horen we graag binnen de bouw.

Soms leent het budget, de tijd of de kennis binnen de organisatie zich niet voor een uitgebreid onderzoek naar de customer journey. Begrijpelijk. De valkuil is om dan helemaal niets te doen en dat is zonde. Al pak je maar één moment dat je uitdiept, al pas je maar één productomschrijving aan, al doe je maar één actie binnen die klantreis; alle beetjes helpen. Denk aan die gure zaterdagmorgen waarop de klant die warme kop koffie met een bolus krijgt. Geloof me, het werkt.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP