27 nov Pinterest: hét medium voor de woonconsument
Het gebruik van sociale media voor zakelijke doeleinden is niet nieuw. Waar velen begonnen met het maken van een online cv op LinkedIn, hebben de meeste organisaties ondertussen hun eigen Facebook-pagina en wordt er fanatiek getwitterd. Welk sociaal medium het meest populair is wisselt sterk. De laatste tijd lijkt er een verschuiving plaats te vinden naar meer visuele sociale media, zoals Pinterest waarbij het – in tegenstelling tot eerder genoemde sociale media – enkel draait om visuele content. En visuele content appelleert nu eenmaal meer dan tekstuele content. De link tussen visuele sociale media en de zakelijke markt lijkt lastig te leggen, maar niets is minder waar…
Voor degenen die nog niet zo bekend zijn met Pinterest: Pinterest is een website (tevens beschikbaar als app) die nu zo’n vijf jaar bestaat waarop je moodboards kunt samenstellen. Dit kun je doen met zelfgemaakte foto’s, foto’s die je tegenkomt op het internet (via de Pin it-knop) of foto’s van andere pinners door hun pins te repinnen. Het is ook mogelijk om video’s te pinnen. De pins zijn tevens een link naar de bronwebsite. Het sociale aspect van dit medium schuilt in de mogelijkheid om andere pinners of specifieke moadboards (‘borden’) te volgen en pins te liken. En ja, pinnen wordt inderdaad als werkwoord gebruikt.
Pinnen wordt inderdaad als werkwoord gebruikt
Grootste stijger onder jongeren
Marketinggoeroe Roland van Kralingen zei het in 2012 al: “Pinterest gaat de bouwwereld veranderen, het is één grote showroom.” Toen waren er nog maar 200.000 Nederlandse Pinterest-gebruikers. Volgens Buzzcapture is het aantal Nederlandse Pinterest-gebruikers in 2015 gestegen naar 1,6 miljoen, tegenover 1,1 miljoen gebruikers in 2014. Dit staat gelijk aan een groei van 45%. Volgens onderzoeksbureau Newcom is het zelfs het sterkst groeiende sociale medium van 2015 onder jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Onder jongeren nam het gebruik van Pinterest in 2015 maar liefst met 101% toe.
Pinterest is niet het sociale medium met de meeste Nederlandse gebruikers, maar Pinterest-gebruikers blijken wel heel trouw aan het medium. 84% van de vrouwelijke Pinners blijkt na vier jaar nog steeds actief te zijn. Sterker nog: het gebruik van Pinterest neemt zelfs toe naarmate Pinners langer actief zijn. Dit is precies de klantretentie waar bedrijven ook naar streven.
Home inspiration
Er is dus een steeds grotere doelgroep aanwezig op Pinterest, maar hoe zit het nou met die link met de bouw? Die kan ik illustreren op basis van een persoonlijk voorbeeld. Toen ik in 2013 met mijn vriend een huis in de categorie ‘opknappertje’ kocht, werd mij door verschillende vrienden en familieleden aangeraden om een Pinterest-account aan te maken om inspiratie op te doen voor de verbouwing. Hoewel ik in het begin een beetje moest wennen, was ik binnen de kortste tijd verslaafd. Het oorspronkelijke bord ‘Home Inspiration’ werd al snel te groot en onoverzichtelijk en werd daarom opgesplitst in losse borden per woonruimte, zoals ‘Kitchen’ en ‘Beautiful bathrooms’. Ondertussen wonen we al ruim twee jaar naar ons zin in ons nieuwe huis, maar mijn Pinterest-account blijft groeien met – behalve wooninspiratie – allerlei andere inspirerende borden. Pins geven feitelijk aan wat iemand wil. Er worden producten gepind die pinners willen hebben, plekken die ze willen bezoeken en gerechten die ze willen eten.
Winkelervaring
Van alle sociale media is Pinterest hét sociale medium voor de woonconsument. Pinterest biedt wat veel webshops van woonwinkels en bouwmarkten niet bieden: een ervaring. In plaats van een foto van een bank, pin je een foto van mooi ingerichte woonkamer. Doordat de bank in een visuele context geplaatst wordt, is het veel makkelijker voor de consument om te bepalen of de bank hem of haar aanspreekt of niet. Deze manier van inspiratie opdoen voelt heel natuurlijk voor consumenten. Er ligt dus een enorme potentie voor het genereren van traffic vanaf Pinterest.
Vrouwenmedium
Nu zeg ik wel hem of haar, maar Pinterest staat vooral bekend als hét sociale medium voor vrouwen. Ongeveer 80% van de Pinterest-gebruikers is vrouw. Laten vrouwen nou ook net degenen zijn die het grootste deel (85%) van de aankoopbeslissingen nemen. Tijdens onze verbouwing ging deze regel ook op. Alle onderdelen van de woning die in het zicht geplaatst werden, werden eerst aan mij voorgelegd. “De muren van het toilet graag betegelen tot 1 meter 20 en de rest glad stucen graag, maar waar komen de lichtschakelaars dan te zitten? Op de overgang van het tegelwerk naar het stucwerk? Is daar geen andere oplossing voor? Plaats dan inderdaad maar een lichtsensor, zodat de wand strak blijft.”
Laten vrouwen nou net degenen zijn die het grootste deel van de aankoopbeslissingen nemen
Op naar Pinterest
Ondanks dat er op Pinterest minder Nederlandse gebruikers te vinden zijn dan op sociale media als Twitter en de doelgroep voornamelijk uit vrouwen bestaat, blijkt de aanwezigheid op Pinterest volgens onderzoek van ISM eCompany meer inkomsten op te leveren dan aanwezigheid op Twitter. Pinterest-gebruikers blijken namelijk eerder door te klikken naar een website dan Twitter-gebruikers. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat 47 procent van de Amerikaanse populatie wel eens een aankoop heeft gedaan op basis van een aanbeveling op Pinterest. De potentie van Pinterest voor het genereren van sales is dus groot. Richt jouw organisaties zich (indirect) op woonconsumenten? Maak dan gelijk even een Pinterest-account aan!