SEO: Online gevonden worden met goede content - BouwStijl Media
15699
post-template-default,single,single-post,postid-15699,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive

SEO: Online gevonden worden met goede content

28 apr SEO: Online gevonden worden met goede content

Zoekmachines als Google willen hun gebruikers de beste en meest relevante antwoorden geven op hun vragen. Het bieden van de juiste antwoorden op jouw website is dus een uitgelezen kans om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Door het publiceren van relevante content waarin je antwoord geeft op de vragen die onder jouw doelgroep leven, vergroot je de kans dat potentiële klanten op jouw website uitkomen. En als jij de partij bent die vragen rondom een bepaald onderwerp structureel goed kunt beantwoorden, kunnen klanten jou als autoriteit op dit gebied gaan zien. Je moet er dan wel op letten dat de content die je biedt relevant, uniek en waardevol is voor jouw doelgroep. Door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je jouw webpagina hoog laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Hoe pak je dit het beste aan?

Let erop dat de content die je biedt relevant, uniek en waardevol is voor jouw doelgroep

SEO is een vak apart. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: goede content alleen geeft niet de garantie dat jouw website bovenin de zoekresultaten verschijnt. Maar het draagt er wel voor een belangrijk deel aan bij. Of websites door zoekmachines hoog gerankt worden, is ook afhankelijk van onder andere de techniek (snelheid, goede weergave op mobiele apparaten) en de populariteit (links en referenties) van de website. En natuurlijk moeten in de content de juiste zoekwoorden gebruikt worden. Waardevolle content wordt steeds belangrijker om online meer bezoekers te trekken. Onderstaande tips helpen je om de juiste content voor jouw doelgroep te creëren om dit te bereiken.

1. Welke onderwerpen zijn populair?

De eerste vraag waarop je een antwoord moet formuleren is: welke onderwerpen zijn populair onder mijn doelgroep? Dat zijn de thema’s waarover je moet gaan schrijven. Middels onderzoek onder je huidige klanten of via accountmanagers kun je achterhalen welke thema’s relevant zijn. Zij hebben dagelijks contact met huidige en potentiële klanten en weten wat er speelt bij de doelgroep. De antwoorden die je krijgt zullen veelal uiteenlopen. De een is bijvoorbeeld meer bezig met duurzame thema’s als energiebesparing en hernieuwbare energie, terwijl de ander meer geïnteresseerd is in de nieuwste technische innovaties. Kies uit de onderwerpen die voorbijkomen die onderwerpen die bij jouw organisatie passen. Kies er ook niet teveel, je bent geloofwaardiger als je specialist bent in één of twee onderwerpen dan dat je van alles een beetje weet. En daarbij geldt: hoe meer content je over één onderwerp publiceert, hoe hoger je positie in de zoekresultaten.

Middels onderzoek onder je huidige klanten of via accountmanagers kun je achterhalen welke thema’s relevant zijn

2. Welke vragen leven er rondom deze onderwerpen?

In jouw content wil je antwoorden bieden op de vragen die leven bij jouw doelgroep. Zo komen mensen bij jouw content uit, als ze online naar het antwoord op hun vraag zoeken. Als je de voor jou relevante onderwerpen hebt vastgesteld, is het tijd om de vragen die rondom deze onderwerpen leven te formuleren. Wat is het belangrijkste probleem dat de doelgroep ervaart en welke subvragen vallen hieronder? Deze vragen vormen de basis van de content die je gaat produceren. Hoe meer vragen je kunt formuleren, hoe meer content je in de loop der tijd over een onderwerp op je website kunt plaatsen. Door te variëren kun je ook steeds weer unieke zoekwoorden toepassen in je content.

3. Welke zoekwoorden leveren het beste SEO-resultaat?

Op basis van de onderwerpen en de vragen die rondom deze onderwerpen leven, kun je teksten gaan schrijven. In deze teksten wil je de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt verwerken, zodat een zoekmachine jouw pagina gaat tonen in de zoekresultaten. Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt en moet jij dus ook in je teksten verwerken? Er zijn verschillende tools om hier achter te komen, bijvoorbeeld door ‘automatisch aanvullen’ in Google of de Google Zoekwoordplanner voor SEO in Google, de meest gebruikte zoekmachine. Via Google Search Console kun je uitzoeken via welke zoekwoorden je huidige websitebezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Probeer de beste combinaties van zoekwoorden (de meest gebruikte én de meest waardevolle) in je teksten te verwerken. Gebruik ook synoniemen en gerelateerde termen. Het plaatsen van deze woorden op strategische plekken als de titel of de inleidende zin kan je tekst optimaliseren, maar wees kritisch! Verwerk geen zoekwoorden als dit de leesbaarheid niet ten goede komt. Onleesbare teksten worden niet gewaardeerd door Google én door de lezers. De tijd van het schrijven ‘om het schrijven’ is voorbij.

De tijd van het schrijven ‘om het schrijven’ is voorbij

Tips

Bovenstaande stappen vormen een goede basis om te bepalen welke content je kunt gaan schrijven om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Hier volgen nog enkele tips om het beste resultaat te bereiken:

  • Schrijf in de taal van de doelgroep

Probeer het probleem van je doelgroep in je teksten zo goed mogelijk in hun eigen woorden te omschrijven. Als hun zoekopdracht overeenkomt met jouw tekst, zal jouw pagina door zoekmachines als relevant gezien worden.

  • Laat je content delen via sociale media

Door het delen van content via sociale media als Twitter, Facebook, Pinterest en LinkedIn, maak je het voor andere partijen makkelijk om jouw content ook te delen op sociale media. Zoekmachines als Google tellen sociale media links mee in de ranking, dit draagt dus ook bij aan een hogere positie in de zoekresultaten.

  • Plaats regelmatig nieuwe content

Zoekmachines én mensen houden van actuele websites, de antwoorden op deze sites worden ook gezien als het meest relevant. Plaats daarom regelmatig nieuwe content, op structurele basis. Zorg er natuurlijk wel voor dat dit telkens unieke content is en maak de teksten niet te kort (niet korter dan 300 woorden).

  • Kwaliteit voor kwantiteit

De laatste tip: focus op kwaliteit en niet op kwantiteit. Als je meer bezoekers naar je website hebt getrokken, maar ze haken vervolgens bij het lezen van de content af omdat het inhoudelijk niet goed is, heb je je doel alsnog niet bereikt. Ze zullen je alleen als kennispartner zien en met je in zee gaan als je kwalitatieve content biedt. Bovendien kunnen andere partijen waardevolle berichten ook overnemen en naar jouw webpagina linken, wat weer goed is voor je positie in de zoekresultaten.

Wil je met ons brainstormen over wat goede content voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder!

Geen reacties

Geef een reactie