23 nov Versterk je content: zet social media in!
Dat social media erg geschikt zijn om content te verspreiden onder je doelgroep, zal voor veel lezers van dit blog geen verrassing meer zijn. Toch is er nog veel meer wat social media kan betekenen voor je content. In dit blog geef ik je vijf redenen waarom het zo belangrijk is om social media in te zetten als je succesvol wil zijn met contentmarketing. Of belangrijk, zeg maar gerust onmisbaar!
Social media zijn meer dan alleen tools om content mee te delen. Ze zijn geschikt voor vele doeleinden, variërend van samenwerken tot verkopen en experimenteren. Voor contentmarketeers is het dan ook interessant om het volledige potentieel van social media te benutten. Hoe je dat doet, leg ik uit aan de hand van vijf manieren waar je social media voor kunt inzetten.
Vraag het je volgers
Wie als bedrijf een hechte groep volgers heeft op social media, heeft goud in handen! Je kan rechtstreeks contact leggen met je publiek en vragen waar behoefte aan is. Waar willen je volgers meer over weten? Welke problemen of moeilijkheden kennen ze die jij wellicht kan oplossen? Heel spannend, maar wel doeltreffend om te vragen, is wat ze eigenlijk vinden van je merk of product. Durf open te staan voor de mening van je klant! Je verrijkt je content als je goed weet waar je op kan inspelen of waar vraag naar is. Wedden dat je volgers er extra enthousiast van worden als je ze continu boeiende en doeltreffende content weet te bieden?!
Heel sneaky, maar zakelijk zeer interessant, een target audience voor je advertenties op basis van volgers van je concurrent.
Monitor
Meten is weten; het is een veelgehoorde dooddoener onder marketeers, maar daarom niet minder waar. Social media zijn zeer geschikt om te monitoren wat er over jouw merk of product gezegd wordt. Zo bieden tools als Twitter en Facebook zelf al de nodige opties om te meten hoe jij je volgers bereikt en waar hun interesses liggen. Monitoringtools zoals Coosto, Obi4Wan en Buzzcapture kunnen nog veel meer en geven je uitgebreide analyses van het online sentiment op meerdere social media kanalen! Ga na wat er op welke platforms speelt en bedenk hoe jij daarop kan inspelen met het maken van relevante content.
Personaliseer
Als je weet wat je volgers interessant vinden, kan je ze heel gericht content aanbieden. Een platform als Facebook heeft bijvoorbeeld een uitgebreid zoeksysteem in huis: Facebook (Graph) Search (stel wel je taal in op: English, US). Hiermee kan je combinaties van interesses zoeken, zoals ‘welke foto’s delen volgers die pagina X leuk vinden’ of ‘welke pagina’s vinden volgers van pagina X nog meer leuk’. Daarnaast biedt Facebook echt ongekend uitgebreide advertentieopties waarmee je advertenties kan plaatsen voor zeer specifieke doelgroepen binnen dit platform. Of, heel sneaky, maar zakelijk zeer interessant, een target audience voor je advertenties maken op basis van volgers die de pagina van je concurrent leuk vinden!
Beïnvloeden
Als je weet dat onder je volgers enkele enthousiastelingen zitten die veel weten over een bepaald thema, is het een goed idee hen uit te nodigen om eens te sparren over problemen waar je mee zit. Je zal merken dat zij dit op prijs stellen omdat ze rechtstreeks betrokken worden bij het merk of bedrijf wat ze toch al fanatiek volgen. Steeds vaker zien we merken ook zogenaamde influencers inzetten: volgers die online zelf al een enorm bereik hebben. Denk aan populaire jongeren die via Snapchat of Instagram content delen en soms door honderdduizenden fans gevolgd worden. Zij worden dan betaald om reclame te maken voor een bepaald product of merk. Influencers hoeven lang niet altijd bekende sterren te zijn, het kan ook gaan om zogenaamde super users; zij die veel ervaring hebben met het gebruik van je producten. Niet alleen kunnen influencers je content verspreiden of promoten, ze kunnen ook meedenken om samen nieuwe content(vormen) te maken. Het is voor organisaties een utopie om te denken dat zij in het tijdperk van social media zelf het enige beste antwoord hebben op problemen. Benut daarom de kracht van je achterban en gebruik influencers om je eigen content te versterken.
Zet je content uit op verschillende platforms en kijk wat waar scoort.
Experimenteer
Welke content werkt nu het beste op welk social media kanaal? De oplossing is eenvoudig; probeer het uit! Bijna overal op social media kom je bijvoorbeeld wel foto’s tegen, maar waar werken ze nu echt voor je doelgroep? Is dat op Facebook, Instagram, Twitter of toch ergens anders? Zet je content uit op verschillende platforms en kijk wat waar scoort. Blijf hierbij wel trouw aan je contentstrategie en verlies je doelstelling nooit uit het oog. Weet waarom je experimenteert en gebruik de resultaten om je content beter af te stemmen op succesvolle platformen. Wees niet bang om nieuwe kanalen uit te proberen en te kijken of je publiek dit al enthousiast gebruikt. Of om ergens mee te stoppen als blijkt dat het niet werkt. Het is goed mogelijk dat jouw doelgroep zich al lang niet meer op Twitter bevindt, maar juist wel weer gebruik maakt van Snapchat! Naast het testen van content op verschillende platforms, kan je ook nieuwe contentvormen uittesten. Wie weet heeft die ene collega wel talent om vlogs te maken vanaf de werkvloer die goed scoren onder je volgers!