Storytelling: waar te beginnen?

Storytelling-waar-te-beginnen

Storytelling: waar te beginnen?

Een verhaal is één van de krachtigste communicatievormen die er bestaat. Het is niet voor niets dat ze al eeuwenlang de ronde doen. Een goed verhaal is daarom onbetaalbaar. Hier zit dan ook gelijk de crux: wat maakt een verhaal een goed verhaal? Allereerst moet een verhaal natuurlijk echt zijn, maar laten we er even van uitgaan dat dat het geval is. Hoe ga je dan verder? In dit blog worden de eerste stappen voor het opstellen van een goed verhaal prijs gegeven.

1. Stel je idee vast

Allereerst moet je je afvragen wat het verhaal is dat je wil vertellen. Hiermee bedoelen we niet letterlijk “het verhaal gaat over de organisatie waar ik werk…”, maar waar gaat het nou daadwerkelijk om? Wat leest de lezer tussen de regels door? Wat is de betekenis van je verhaal? Daag jezelf uit om je verhaal zo helder mogelijk te formuleren. Dit is niet gemakkelijk, maar het helpt je wel om het beste uit je verhaal te halen en te bepalen hoe je je boodschap het beste kunt overbrengen. Andere relevante vragen in deze fase zijn:

  • Waarom dit verhaal?
  • Waarom is het verhaal nu actueel en relevant?
  • Wat maakt dit verhaal jouw verhaal?
  • Voor wie is het verhaal bedoeld?
  • Wat laat dit verhaal zien over jou?
Daag jezelf uit om je verhaal zo helder mogelijk te formuleren

2. Stel de emotie vast

Wees bewust van welke emotie je verhaal oproept. Als je kunt benoemen welke emoties het verhaal bij jou oproept, kun je kijken welke emoties je de lezer bij het verhaal wil laten ervaren. Door de emoties in het verhaal te achterhalen, kun je vaak makkelijker tot de diepere betekenis van het verhaal komen. Emoties brengen diepte en oprechtheid in het verhaal. Om de emoties in jouw verhaal te achterhalen kun je de volgende vragen stellen:

  • Welke emotie ervaar jij bij het delen van je verhaal?
  • Op welk punt van het verhaal ervaar je welke emotie?
  • Als je meer dan één emotie ervaart, zijn de emoties die het verhaal oproepen contrasterend?
  • Is er een algehele toon die een centraal thema aankaart?
  • Kun je de emoties overbrengen zonder emoties te benoemen of in clichés te vervallen?

3. Vind het moment

De eerste twee stappen om tot een goed verhaal te komen zijn het moeilijkst. Als je deze doorlopen hebt, zal je verhaal grotendeels staan. Een volgende stap is om een moment in het verhaal vast te stellen dat het inzicht dat je met je verhaal wil delen illustreert. Vaak is dit het moment waarop zaken veranderen. Aan dit moment kennen we meer waarde toe dan aan andere momenten en het zal belangrijk zijn voor het verloop en de boodschap van je verhaal. Om dit moment in jouw verhaal te vinden kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat was het moment waarop dingen veranderden?
  • Was je je er toen bewust van dat dingen veranderden?
  • Zo niet, wat was dan het moment waarop je je hiervan bewust werd?
  • Is er meer dan één moment om uit te kiezen?
  • Indien ja, bevatten deze momenten verschillende betekenissen?
  • Welk moment geeft het best de betekenis van het verhaal weer?
  • Kun je dit moment in detail beschrijven?
De eerste twee stappen om tot een goed verhaal te komen zijn het moeilijkst

Een mooi voorbeeld

Op basis van deze drie stappen kun je een sterke inhoud van je verhaal vaststellen. Afhankelijk van de vorm van het verhaal zijn er nog een aantal vervolgstappen om het beste beeld, de beste toon, de beste samenstelling en de beste wijze om je verhaal te delen te achterhalen.

Een goed voorbeeld van een sterk verhaal is ‘The man who walked around the world’ van Johnnie Walker. Het verhaal is inhoudelijk niet alleen goed, maar wordt ook op een bijzondere manier verteld. Oordeel zelf en zie het als inspiratie voor de basis van je eigen verhaal:

Gebaseerd op het ‘Digital storytelling cookbook’ (2010) van Joe Lambert.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP