Succesvolle middelen beginnen met een slimme strategie

succesvolle-middelen-beginnen-met-een-slimme-strategie

Succesvolle middelen beginnen met een slimme strategie

Het is iets wat je vaak hoort: “Ik wil iets met Instagram” of “Ik wil een magazine”. De eerste vraag die in mij opkomt is dan; waarom? Vanuit mijn functie als contentmarketeer merk ik dat dit vaak eigenlijk niet duidelijk is. Instagram kan een mooi middel zijn, begrijp me niet verkeerd, maar zonder een goed strategisch plan is succes behalen best lastig. In dit blog vertel ik waarom. 

Een contentstrategie maakt concreet wat je als bedrijf wil bereiken, welke doelen je daarvoor hebt geformuleerd en hoe je dat gaat doen.

Profijt van contentstrategie
Het woord strategie zorgt al snel voor kriebels. Nadenken over moeilijke strategieën lijkt lastig. Vooral als je er geen ervaring mee hebt. Kan ik niet gewoon gaan schrijven? Dat kan, maar je doelgroep overladen met content in de hoop dat zij hier de juiste signalen uitpikken, is niet effectief. We worden tegenwoordig overspoeld met content. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dat is zonde. Een goede strategie is dus essentieel om op te vallen en helemaal niet zo ingewikkeld. Het lijkt in eerste instantie misschien veel werk, maar later heb je er alleen maar profijt van.

Overzicht en een crossmediale strategie
Een contentstrategie maakt concreet wat je als bedrijf wil bereiken, welke doelen je daarvoor hebt geformuleerd en hoe je dat gaat doen. Als je tenslotte geen plan en doel hebt, kun je uiteindelijk ook niet meten of de ingezette middelen het resultaat opleveren dat je voor ogen had. Daarnaast zorgt een strategie voor overzicht over de verschillende middelen die je in gaat zetten. Zo kun je ook nadenken over een crossmediale strategie waarbij verschillende middelen op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen. Dit is precies een van de redenen waarom je niet zomaar kunt beginnen met het creëren van content. Zonder strategie zullen de middelen elkaar hoogstwaarschijnlijk niet versterken en dat is jammer, want het kan veel opleveren. En daarnaast: hoe handig is het als je straks een overzichtelijke contentkalender hebt waar precies op staat welke content je wanneer moet creëren en plaatsen?

Hoe kom je tot een contentkalender?
Een contentkalender komt niet uit de lucht vallen. Daar gaan een aantal stappen aan vooraf, want de middelen komen pas veel later in het proces aan de beurt. Er moet eerst een contentplan komen waarmee je je contentstrategie inzichtelijk kunt maken. Bepaal waar je over wilt communiceren en wat het doel van de boodschap is. Past deze boodschap wel bij de identiteit van je bedrijf? Wie is eigenlijk je doelgroep en waar bevinden zij zich in de customer journey? Hoe prikkel je deze doelgroep en zorg je ervoor dat de content echt een meerwaarde biedt? Hoe kun je in een (online) wereld vol met content nog een vernieuwend perspectief over het thema aan de man brengen? Dit zijn allemaal vragen die je eerst moet beantwoorden voordat je na gaat denken over de middelen.

Kijk welk middel bij je past om je doel te bereiken.

Welk middel kies je? 
Als je de antwoorden op de vragen op een rij hebt, is het pas tijd om de juiste contentmiddelen te kiezen. Middelen die jouw onderscheidende, waardevolle boodschap op een creatieve manier bij de doelgroep brengen. Kijk welk middel bij je past om je doel te bereiken. Vergelijk hiervoor de unieke eigenschappen van verschillende middelen. De basiseigenschappen van een middel bepalen voor een groot deel voor welk doel ze geschikt zijn en op welk moment in de customer journey ze het beste effect hebben op jouw doelgroep. Houd natuurlijk wel in je achterhoofd dat je concurrent hetzelfde probeert te doen, dus wees creatief in je keuzes en zorg voor een verfrissende blik op het thema dat je wilt belichten. Of dat nu in een blog, een magazine, een videographic of toch op Instagram is.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP