Twee keer zeven tips voor een scherper marketingplan - BouwStijl Media
15681
post-template-default,single,single-post,postid-15681,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Twee keer zeven tips voor een scherper marketingplan

20 nov Twee keer zeven tips voor een scherper marketingplan

Hou jij het nog bij? De recessie, de aandachtseconomie, social media. Ingrijpende ontwikkelingen volgen elkaar vandaag de dag in een steeds hoger tempo op. Om hier effectief mee om te gaan, moeten we steeds marktgerichter worden en onze strategie en plannen blijven aanpassen. Dit kan lastig zijn. Hieronder geef ik zeven handige tips om je marketingplan uitvoerbaar te houden én aan te scherpen. Niet allemaal nieuw, maar wel allemaal relevant.

Laat het bekende los

Bedrijven houden in onzekere tijden in hun plannen vaak onterecht vast aan datgene dat bekend voor ze is. De crisis is juist zo’n moment waarop je als onderneming gepaste afstand kunt nemen van je bestaande strategie en businessmodellen. Zet een stap terug en kijk of de weg die je volgt nog steeds naar Rome leidt of dat jouw afslag eraan komt. De opkomst van duurzaamheid is een goed voorbeeld. Koos jij ervoor hierop in te zetten? Dan pluk je hier nu waarschijnlijk de vruchten van. Drie op de tien uitvoerende bouwpartijen heeft deze strategie al door. Zij staan door de huidige economische situatie meer open voor innovaties.

Leer van het verleden …

Marketingplannen schrijf je (als je het goed doet) in ieder geval ieder jaar. Maar hoe vaak evalueer en monitor je de resultaten uit deze plannen? Onderzoek wijst uit dat dit niet vaak (genoeg) gebeurt. Door goed om me heen te kijken en te luisteren, vermoed ik dat dit ook voor veel lezers geldt. Ons lerend vermogen schiet kortom helaas nog te kort. Bouw daarom jaarlijks (of vaker) momenten in waarop je de resultaten vergelijkt met de aannames en verwachtingen. Is er verschil? Analyseer waarom en trek hier lering uit. Organisaties die dit stelselmatig oppakken worden steeds slimmer en hoeven ook niet ieder jaar opnieuw uitgebreid achter de schrijftafel te zitten.

Bouw jaarlijks momenten in waarop je de resultaten vergelijkt met de aannames en verwachtingen

… En van andere sectoren

Kijk jij ook jaloers toe hoe de auto-industrie haar productieproces gestroomlijnd heeft en toch klantgericht te werk gaat? Ook bij het opstellen van een marketingplan loont het om een kijkje te nemen in succesvolle keukens van andere sectoren. Wat werkt er voor hun en hoe vertaal je dit naar je eigen omgeving? Deze voorbeelden kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een succesvol plan. Als customer intimacy jouw strategie is, maar je nog steeds de lage prijzen van je directe concurrent als voorbeeld neemt, doe je iets verkeerd en mis je kansen om je te onderscheiden.

Keep it usable

Marketing- en innovatiebureau Six Fingers onderzocht onlangs dat 57% van de succesvolle bedrijven zijn strategie heeft vastgelegd. Niet succesvolle organisaties deden dit vaak niet (23%) of deels (42%). Maar alleen vastleggen is natuurlijk niet genoeg. In de praktijk blijkt vaak dat het maken van plannen geen probleem is, maar de uitvoering wel. Er moet dus ook met een strategie gewerkt kunnen worden. Maak je marketingplannen daarom bruikbaar! Dat wil zeggen: helder, beknopt en begrijpelijk. Belandt jouw rapport dan alsnog vaak ongelezen in je lade? Kijk dan hoe de marketingplannen tot stand komen en waarom deze vervolgens niet uitgevoerd worden. Vergeet hierbij niet dat er na het schrijven ook voldoende tijd en middelen beschikbaar moeten blijven om ze uit te voeren.

De klant bepaalt je gelijk

Het opstellen en uitvoeren van een marketingplan is één. Uiteindelijk wordt het succes hiervan bepaald door dit te toetsen onder je klanten. SBS6 zendt momenteel de serie ‘Undercover Boss’ uit. Hierin gaat een directeur vermomd aan de slag binnen zijn eigen bedrijf om er onder andere achter te komen hoe er over het beleid gedacht wordt. Trek dit door en word klant van je eigen bedrijf. Werkt de strategie die je uitgestippeld hebt? Neem deze ervaringen mee en verwerk ze in je marketingplannen.

Het succes van een marketingplan wordt bepaald door dit te toetsen onder je klanten

Vier je succes

Heb je een sterk marketingplan geschreven dat zich uitbetaalt? Schep op en deel dit succes met het bedrijf! Volgens onderzoek van Unique vindt tweederde van werkend Nederland dat successen op het werk benoemd en gevierd moeten worden. Dat betekent natuurlijk wel dat je systematisch bij moet houden hoe het staat met de (deel)doelen uit het marketingplan. Worden bepaalde resultaten behaald, schroom dan niet om dit te vieren. Bijkomend voordeel is dat je direct merkt wanneer je resultaat afwijkt van de verwachtingen. Hierdoor ben je er eerder bij om het plan bij te stellen.

Het wiel is al uitgevonden…

Bovenstaande tips zijn handvatten waarmee huidige marketingplannen sneller en effectiever uitgevoerd kunnen worden. Worstel je echter nog met de vraag hoe een marketingplan stap-voor-stap op te stellen? Bij BouwKennis hebben we vorig jaar een eenvoudige handleiding voor het vervaardigen van een marketingplan geschreven. Deze kun je hier gratis aanvragen. Bij het maken en uitvoeren van een marketingplan geldt namelijk: het wiel is al eerder uitgevonden. Ik hoop dat dit voorbeeld zo’n bron van inspiratie is. Niet genoeg? Speciaal voor jou hebben we nog zeven tips geselecteerd. Als je het marketingplan aanvraagt, ontvang je deze er gratis bij. Dit zijn onmisbare trends waarmee je je marketingplan direct concreet kunt maken. Ik hoor graag of en hoe je hier gebruik van maakt.

Geen reacties

Geef een reactie