
21 dec Vier pijlers voor onderscheidende content
De populariteit van contentmarketing neemt nog altijd toe. Terecht, want het is een uitstekende manier om stakeholders te bereiken, online te spreken en te binden. Net als bij alle andere vormen van marketingcommunicatie, zal ook je content onderscheidend moeten zijn. Dat wordt in de praktijk echter jammer genoeg nog wel eens vergeten. Hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant en onderscheidend is?
De basis voor onderscheidende en relevante content, ligt vaak grotendeels in de vraagstukken en de thema’s die worden behandeld. Hoe kom je tot de thema’s die bij jouw organisatie passen én de doelgroep weten te prikkelen? Hieronder geef ik je vier belangrijke pijlers.
Kijk goed naar je markt
Voor de thema’s die je doelgroep aanspreken, kijk je eerst wat er in de markt speelt. Wat zijn de (maatschappelijke) thema’s die de komende jaren bepalend zullen zijn? Maar ook: wat is de impact hiervan op jouw doelgroep? Waar lopen ze tegenaan, met welke vraagstukken worstelen ze? Bij het bepalen van thema’s kijk je dus niet alleen naar de markt, maar probeer je ook de doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen. Je moet goed snappen wat stakeholders bezighoudt om de juiste keuzes te maken.
Kijk goed naar jezelf
De thema’s die je wil gaan behandelen, moeten passen bij je bent of bij wie je wil zijn. Kijk ook naar je eigen sterktes en waar de kracht van je bedrijf ligt. Waar ben je altijd al goed in geweest of waar wil je juist goed in worden? Op welke manier past dit bij de thema’s die je wil behandelen? Hoe lost jouw organisatie de problemen van je klanten op? Waar kun je de markt nog in ‘opvoeden’?
Zorg voor nieuwe inzichten
Zoals gezegd ga je met je content waarschijnlijk inhaken op de belangrijkste ontwikkelingen in jouw markt. Je concurrenten doen dit echter waarschijnlijk ook. Dit betekent dat het zoveelste artikel over bijvoorbeeld duurzaamheid niet per definitie op zal vallen. De vanuit de thougth leadership strategie afkomstige theorie van het Novel Point of View kan je hierbij helpen. Dit gaat uit van een vernieuwend perspectief waarmee je stakeholders nieuwe inzichten probeert te verschaffen op de voor hen relevante vraagstukken.
Content die zich op het snijvlak van waardetoevoeging, bedrijfsidentiteit en nieuwe inzichten bevindt, is vrijwel altijd onderscheidend en onmogelijk te kopiëren door de concurrentie.
Het Novel Point of View zal in je content een centrale rol innemen zodat je het duidelijk naar klanten en interne stakeholders kan uitdragen. Een vaak aangehaald voorbeeld is IBM. Hun vernieuwende insteek: door informatiesystemen beter met elkaar te integreren kunnen we op een slimmere manier werken. Dit leidt tot slimmer watermanagement, slimmere steden, slimmer gebruik van energie en daardoor tot een ‘Smarter Planet’.
Maak een contentplan
Weet je met welke thema’s je de doelgroep gaat aanspreken? Maak je aanpak dan vervolgens concreet aan de hand een contentplan. Het maakt de uitvoering van je contentstrategie inzichtelijk, beheersbaar, gestructureerd en consistent. Het helpt je onder andere bij het bepalen van onderliggende onderwerpen en maakt ook duidelijk waar je content vandaan moet komen. Hoe een contentplan eruit ziet, kan uiteraard per organisatie verschillen.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij de invulling van je contentplan? Of vind je het lastig om dé thema’s voor jouw organisatie te bepalen? Misschien is de BouwStijl Media Powersessie dan interessant voor jou.
Je gaat weg met:
- Een plan om te starten met contentmarketing.
- Drie ideeën die je kunt inzetten voor jouw organisatie.
- Een contentmarketeer in je netwerk die je direct kunt bellen voor advies en hulp.
Doe je mee? Laat het me weten via het contactformulier aan de zijkant.