Vier pijlers voor onderscheidende content

Vier pijlers voor onderscheidende content

De populariteit van contentmarketing neemt nog altijd toe. Terecht, want het is een uitstekende manier om stakeholders te bereiken, online te spreken en te binden. Net als bij alle andere vormen van marketingcommunicatie, zal ook je content onderscheidend moeten zijn. Dat wordt in de praktijk echter jammer genoeg nog wel eens vergeten. Hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant en onderscheidend is?

De basis voor onderscheidende en relevante content, ligt vaak grotendeels in de vraagstukken en de thema’s die worden behandeld. Hoe kom je tot de thema’s die bij jouw organisatie passen én de doelgroep weten te prikkelen? Hieronder geef ik je vier belangrijke pijlers.

Kijk goed naar je markt

Voor de thema’s die je doelgroep aanspreken, kijk je eerst wat er in de markt speelt. Wat zijn de (maatschappelijke) thema’s die de komende jaren bepalend zullen zijn? Maar ook: wat is de impact hiervan op jouw doelgroep? Waar lopen ze tegenaan, met welke vraagstukken worstelen ze? Bij het bepalen van thema’s kijk je dus niet alleen naar de markt, maar probeer je ook de doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen. Je moet goed snappen wat stakeholders bezighoudt om de juiste keuzes te maken.

Kijk goed naar jezelf

De thema’s die je wil gaan behandelen, moeten passen bij je bent of bij wie je wil zijn. Kijk ook naar je eigen sterktes en waar de kracht van je bedrijf ligt. Waar ben je altijd al goed in geweest of waar wil je juist goed in worden? Op welke manier past dit bij de thema’s die je wil behandelen? Hoe lost jouw organisatie de problemen van je klanten op? Waar kun je de markt nog in ‘opvoeden’?

Zorg voor nieuwe inzichten

Zoals gezegd ga je met je content waarschijnlijk inhaken op de belangrijkste ontwikkelingen in jouw markt. Je concurrenten doen dit echter waarschijnlijk ook. Dit betekent dat het zoveelste artikel over bijvoorbeeld duurzaamheid niet per definitie op zal vallen. De vanuit de thougth leadership strategie afkomstige theorie van het Novel Point of View kan je hierbij helpen. Dit gaat uit van een vernieuwend perspectief waarmee je stakeholders nieuwe inzichten probeert te verschaffen op de voor hen relevante vraagstukken.

Content die zich op het snijvlak van waardetoevoeging, bedrijfsidentiteit en nieuwe inzichten bevindt, is vrijwel altijd onderscheidend en onmogelijk te kopiëren door de concurrentie.

Het Novel Point of View zal in je content een centrale rol innemen zodat je het duidelijk naar klanten en interne stakeholders kan uitdragen. Een vaak aangehaald voorbeeld is IBM. Hun vernieuwende insteek: door informatiesystemen beter met elkaar te integreren kunnen we op een slimmere manier werken. Dit leidt tot slimmer watermanagement, slimmere steden, slimmer gebruik van energie en daardoor tot een ‘Smarter Planet’.

Maak een contentplan

Weet je met welke thema’s je de doelgroep gaat aanspreken? Maak je aanpak dan vervolgens concreet aan de hand een contentplan. Het maakt de uitvoering van je contentstrategie inzichtelijk, beheersbaar, gestructureerd en consistent. Het helpt je onder andere bij het bepalen van onderliggende onderwerpen en maakt ook duidelijk waar je content vandaan moet komen. Hoe een contentplan eruit ziet, kan uiteraard per organisatie verschillen.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij de invulling van je contentplan? Of vind je het lastig om dé thema’s voor jouw organisatie te bepalen? Misschien is de BouwStijl Media Powersessie dan interessant voor jou.

Je gaat weg met:

  • Een plan om te starten met contentmarketing.
  • Drie ideeën die je kunt inzetten voor jouw organisatie.
  • Een contentmarketeer in je netwerk die je direct kunt bellen voor advies en hulp.

Doe je mee? Laat het me weten via het contactformulier aan de zijkant.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP