Vijf tips voor hét perfecte plaatje

Vijf tips voor hét perfecte plaatje

Op het gebied van online marketing is de verplaatsing van tekst naar beeld een interessante ontwikkeling. Waarom? Een beeld verwerken we veel sneller dan tekst, waardoor de boodschap makkelijk te begrijpen en te onthouden is. Foto’s zijn daarom essentieel voor online marketing. Maak je wel eens foto’s voor social media en ben je daar niet zo tevreden over? De tips in deze blogpost kunnen je vaardigheden naar een hoger niveau tillen en de kwaliteit van je foto’s verbeteren.

Tip 1. Scherpe foto’s

Maak je veel foto’s met je smartphone? Meestal zijn deze foto’s in zijn geheel scherp. Wil je voor de afwisseling wat meer onscherpte in de achtergrond creëren? Stel dan scherp op je onderwerp zodat daar het accent ligt. Dit doe je door op het onderwerp te tikken (vaak is dit een vierkantje op je scherm). Een andere manier om onscherpte in de achtergrond te krijgen, is de foto van zo dichtbij mogelijk te maken. Hoe dichterbij het onderwerp, hoe onscherper de achtergrond. Vergeet tevens niet het onderwerp scherp te stellen.

Tip 2. Regel van derden

Vaak heb je de neiging om het onderwerp in het midden van de foto te plaatsen. Dit levert echter niet altijd een spannend resultaat op. Hoe kun je dit verbeteren? Door de regel van derden toe te passen: stel een raster in, zodat je het beeld in negen gelijke vlakken verdeelt. Het onderwerp van je foto moet terechtkomen op een van de snijpunten van dit raster. Op deze manier wordt het beeld interessanter en aantrekkelijker, zodat de aandacht van de kijker naar het onderwerp gaat. Deze regel zorgt ervoor dat we anders kijken naar de compositie.

Tip 3. Verander van perspectief

Veel mensen nemen hun foto’s vanuit hetzelfde perspectief: recht van voren, op ooghoogte en vanuit staande positie. Dit is de wijze waarop we de wereld zien. Het nadeel is dat we niet de meest spectaculaire beelden krijgen met dit perspectief. Probeer eens andere perspectieven uit: ga op je knieën zitten, neem een foto van bovenaf of kijk eens naar boven. Met een andere invalshoek breng je meer verrassing in het beeld. Door anders naar de wereld te kijken krijg je unieke foto’s en dat is waar we naar op zoek zijn.

Tip 4. Experimenteer met lenzen

Beschik je niet over een spiegelreflexcamera? Geen probleem. Tegenwoordig zijn er speciale smartphone cameralenzen, zoals een groothoek-, fisheye of macrolens waarmee je een onderwerp op de meest uiteenlopende manieren kunt vastleggen. Je hebt dan de mogelijkheid om meer in beeld te krijgen of je te richten op de kleinste details. Met een fisheye lens kun je zelfs een hoek van 180 graden vastleggen, wat zorgt voor een verrassend effect. Bovendien bevestig je de lenzen gemakkelijk aan je telefoon, waardoor eenvoudig van lens gewisseld kan worden.

Tip 5. Foto’s bewerken

Klik! Foto genomen, maar eenmaal op je scherm voldoet het toch niet helemaal aan je wensen. Dat is heel herkenbaar, gelukkig kun je de foto bewerken op social media. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor filters of aanpassingen maken in helderheid, schaduw of contrast. Is dit echter niet voldoende voor je en wil je meer sleutelen aan de foto? Probeer een aantal foto-apps uit met meer bewerkingsmogelijkheden en zorg dat je de app goed onder de knie krijgt. Mijn favoriete foto-apps zijn Snapseed, VSCO en Adobe Photoshop.



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP