De contentmarketingtrend van 2019: voice search

De contentmarketingtrend van 2019: voice search

Zoekopdrachten in Google uitvoeren met je stem, best handig toch? Tot vorig jaar was dit nog niet echt een ding, maar de verwachting is dat in 2020 zo’n 50% van de zoekopdrachten door middel van voice search uitgevoerd zal worden. Dat is een drastische verandering waar rekening mee gehouden moet worden omdat dit het zoekgedrag van je klanten gedeeltelijk gaat veranderen. Gesproken zoekopdrachten zijn namelijk langer en organischer. Door je hier nu al op voor te bereiden kom je straks niet voor verrassingen te staan. In mijn blog schets ik een status quo en wat we in de toekomst gaan zien.

Door de komst van personal-assistantdevices staat voice search in de lift.

Voice search in de lift

Google is al een aantal jaar in staat om antwoord te geven op opeenvolgende vragen door spraak. Maar door de komst van personal-assistantdevices als Amazon Alexa, Apple HomePod, Microsoft Cortana en Google Home staat voice search in de lift. Een spraakassistent is een compacte slimme luidspreker die je handsfree opdrachten kunt geven met je stem. Het device kan andere apparaten bedienen, je agenda raadplegen en een zoekopdracht uitvoeren. In de rest van de wereld is voice search al volop in gebruik. Meer dan een op de zes Amerikanen heeft een personal-assistantdevice en meer dan 20% van Google’s mobiele zoekopdrachten via de app is in Amerika al met voice search. In Europa gebruikte in het tweede kwartaal van 2018 46% van de internetgebruikers voice search of een personal-assistantdevice.

Invloed voice search

Door voice search wordt zoeken voor de gebruiker makkelijker, waardoor we vaker zullen gaan zoeken. We gebruiken natuurlijke taal, de zinnen worden langer, organischer en moeilijker te voorspellen. Zoekopdrachten zullen vaak vragen zijn die beginnen met: wie, wat, hoe, waar en wanneer. Vragen over een bepaalde plaats of omgeving zullen toenemen. Zoals de vraag: ‘Wat is een goede bakker in de buurt?’ Of bijvoorbeeld: ‘Wat is een goed hotel in Parijs?’. Ook tijdstippen worden belangrijker. Spreken is veel complexer dan getypte zoekwoorden. Google zal onze taal moeten verstaan, en misschien nog wel belangrijker, Google moet het begrijpen. Dat doet de zoekmachine door betekenis te geven aan woorden, verbanden te leggen tussen woorden en er eigenschappen aan toe te schrijven. Zo weet Google bijvoorbeeld dat Rotterdam een stad is. Ook houdt Google bij het geven van antwoord rekening met de locatie waarvandaan je zoekt en met eerdere zoekopdrachten.

Google geeft het beste antwoord uit een van de top 5 zoekresultaten.

Waar let je op bij SEO?

Maar waar haalt Google het antwoord op de vraag eigenlijk vandaan? Het personal-assistantdevice geeft het beste antwoord uit een van de top 5 zoekresultaten in Google. Bij content wordt het steeds belangrijker om de data te structureren met standaard classificaties zodat Google dit goed kan lezen en begrijpen. We zullen de langere conversational zoekopdrachten moeten optimaliseren. Het betekent minder focus op exacte zoekwoorden en meer gebruik van long-tail bijtermen. Content krijgt meer focus op het beantwoorden van vragen en lokaal zoeken wordt belangrijker. Het betekent ook dat we in content meer verschillende termen gaan combineren en we zoveel mogelijk relevante vragen zullen moeten beantwoorden in onze content.

 

Natuurlijk zal tekst niet verdwijnen. Tijdens de Voice Conference gaf Google zelf aan dat we naar een combinatie gaan van geschreven en gesproken content. Is jouw website al voice search-proof?



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP