Waarom jij op dit blog (en andere blogs) zou moeten reageren

blogs

Waarom jij op dit blog (en andere blogs) zou moeten reageren

Het is lente en de company blogs springen als paddenstoelen uit de grond. Nu thought leadership steeds belangrijker wordt, is dit een goede ontwikkeling. Een eigen blog is de eerste stap om jouw oplossing voor belangrijke vraagstukken over te brengen op je doelgroep. Maar vreemd genoeg laten we andere online platforms massaal met rust. Online reageren op blogs, artikelen en vragen van anderen vinden we eng (behalve als we ons eigen winkeltje rechtstreeks kunnen promoten). Waarom doen we dit niet? Of beter gezegd: waarom zouden we juist wél massaal moeten reageren? Hierover gaat dit blog.

Wij hebben een kleine twee jaar geleden het BouwKennisBlog opgezet om de bouwsector te helpen om kennis te delen, op de hoogte te blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen en met elkaar te discussiëren. Op het eerste gezicht lijkt dit een schot in de roos.

Bedrijven in de bouwsector raken er steeds meer van overtuigd dat het delen van kennis en het openen van je eigen winkeltje noodzakelijk zijn om als sector te groeien. En hoe doe je dit eenvoudiger en sneller dan met een blog? Dan de werkelijkheid: met de ruim 400 verhalen die we hebben geplaatst, lopen we met reacties ongeveer 1-op-1 (of 1 op ruim 60 als je het spamfilter meetelt). De gemiddelde auto zou je direct naar de sloop rijden.

Discussiëren achter gesloten deuren

Als ik onze auteurs spreek, vertellen zij me echter stuk voor stuk dat ze keer op keer waardevolle (en zakelijk interessante) reacties krijgen op hun blogs. Deze komen alleen wel binnen via de telefoon, de mail of wanneer ze op een vakbeurs een broodje knakworst weghappen. Er ontstaan discussies, gelukkig maar, alleen doen we dit het liefst achter gesloten deuren. Als we eens wisten wat voor kansen we hiermee lieten liggen…

Linkbuilding

Iedereen die rond de eeuwwisseling een eigen website maakte, deed het: je URL toevoegen aan allerhande gratis rubriekensites. Je hoopte via zo’n startpagina gevonden te worden, maar nog liever wilde je hogerop in Google komen (of toen nog Altavista of Yahoo). Vandaag de dag doen veel marketeers en freelancers dit nog steeds, maar dan geraffineerder: door een link naar hun eigen site toe te voegen aan hun reacties.

Om de wildgroei hiervan aan banden te leggen introduceerde Google al in 2005 het nofollow attribuut. Hierdoor leveren externe links vaak geen bijdrage meer aan je ranking. Toch is linkbuilding nog altijd een waardevolle aanvulling van iedere online strategie. Want zelfs al hebben deze nofollow links geen meerwaarde  voor je Google ranking: iedere link is toch een nieuwe deur naar je eigen site. En daar begint het altijd mee.

Linkbuilding is nog altijd een waardevolle aanvulling van iedere online strategie

Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat die deur makkelijk geopend wordt, door een positieve en constructieve bijdrage te leveren. “Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts”, zou Einstein hebben gezegd.

Zichtbaarheid vergroten steeds belangrijker

Met iedere deur die je opent, vergroot je natuurlijk je eigen online zichtbaarheid en vindbaarheid. De komende jaren zal dit steeds belangrijker worden. De groei van (nieuwe) media zorgt ervoor dat het traditionele outbound marketingmodel, waarbij je mensen lastig valt met reclames, aan kracht verliest: doordat er tegenwoordig steeds meer reclame op mensen afkomt, groeit de behoefte om deze te ontlopen. En dat gebeurt dan ook meer en meer.

Inbound marketing

Het zoekgedrag van professionele afnemers en consumenten is voor een belangrijk deel al verschoven richting zoekmachines en social media, waar het initiatief bij de klant zelf ligt.  Zij vragen, lezen en discussiëren hier en zoeken naar experts. Zit dit proces erop? Dan kloppen ze (wederom zelf) aan bij die bedrijven die in hun ogen de beste oplossing bieden. Om te zorgen dat ze dit aan jouw poort doen, moet je ervoor zorgen dat je gezien wordt. Door het juiste publiek, op de juiste plaats en op het juiste moment.

Reageren op populaire blogs past perfect in de inbound strategie die hiervoor nodig is. Het draait er bij inbound marketing om dat je mensen niet meer onderbreekt met ongevraagde boodschappen, maar dat je ze aantrekt door ze te informeren, inspireren en amuseren. En dat allemaal met content. Ervoor zorgen dat je organisatie op alle relevante kanalen aanwezig is met waardevolle, relevante en goed vindbare content dus.

Thought leader worden

Een sterke online presence is bovendien onmisbaar voor het claimen van thought leadership, het nieuwe goud waar alle bedrijven in de bouw naar zoeken. Dit betekent in een notendop dat je een novel point of view uitdraagt waarmee je stakeholders op een nieuwe manier naar relevante thema’s laat kijken. Met als doel ze betekenisvolle inzichten en oplossingen te bieden voor hun problemen.

Het delen van content, via whitepapers, video’s of blogartikelen om thought leadership te claimen raakt inmiddels steeds meer ingeburgerd. Maar het achterlaten van reacties is hierbij nog een ondergeschoven kindje. Terwijl je hiermee heel eenvoudig de discussie in de richting van jouw oplossing kunt sturen.

Het achterlaten van reacties is nog een ondergeschoven kindje

Weten wat er speelt

Om thought leader te worden, zul je moeten inhaken op die trends en vraagstukken die er onder jouw doelgroep spelen. En waar kun je deze kennis beter achterhalen dan in een directe discussie met jouw doelgroep? Gebruik de mogelijkheid om te reageren daarom ook om te vragen wat er speelt of om achter het probleem áchter het probleem te komen.

En kunnen leren van anderen

Op school werd mij ten slotte altijd verteld dat er geen domme vragen bestaan. Toch hield ik vaak genoeg mijn mond als ik iets niet helemaal begreep, om mijn imago maar niet aan te tasten (en mijn kansen bij de meisjes natuurlijk). Met een reactie kun je soms meer weggeven dan je lief is. Het is dan ook begrijpelijk dat bedrijven het vandaag de dag nog altijd lastig vinden om voor het oog van de wereld te reageren. Hierdoor ontneem je jezelf echter niet alleen kansen om je zichtbaarheid te vergroten en thought leadership te claimen. Je pakt ook anderen de kans af om jou te helpen en van nieuwe, verfrissende inzichten te voorzien. En vergeet niet: Kennis delen is macht!

Jouw reacties zijn uiteraard van harte welkom, maar dan wel onder dit bericht! 🙂



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP