Wie het EK wint? De ploeg met de beste Big Data

Wie het EK wint? De ploeg met de beste Big Data

Afgelopen weekend kwam ik op Spotify een leuke podcast tegen van de Dataloog. Zij maken Nederlandstalige podcasts over Big Data, data science, machine learning, kunstmatige intelligentie en de digitale transformatie. Iedere week wordt er een nieuwe podcast uitgebracht. In de podcast die ik luisterde spraken zij met Luuk Figdor, data scientist bij Amazon Webservices (AWS) over hun samenwerking met de Bundesliga. Een partnerschap dat oorspronkelijk is gecreëerd om een completere fan-ervaring te creëren. AWS doet dit niet alleen voor de Bundesliga, maar ook voor de Formule 1 en de Six Nations. Als data marketeer én sportfanaat werd ik natuurlijk getriggerd! In dit blog leg ik je uit hoe ze dit doen en wat de impact van Big Data is op zowel fanbeleving, als prestaties in de sport.

Luuk vertelt in deze specifieke podcast over de Match Facts die Amazon ontwikkeld heeft voor de Bundesliga. Match Facts zijn real time analyses van het spelverloop van voetbalwedstrijden. Denk hierbij aan inzicht in waar spelers werkelijk staan tijdens het spel en hoe hun positie zich ontwikkelt tijdens de wedstrijd. Wat is de kans dat een schot tot een doelpunt gaat leiden? Deze statistieken helpen de kijker, maar ook de commentator het verhaal van de wedstijd te vertellen. Wat gebeurt er op het veld en waar moet je je op focussen. Wat is het beslissende moment waardoor één team de overwinning pakt, ten opzichte van het andere team.

Meetpunten

Amazon probeert de betrokkenheid van de fans bij de teams en de Bundesliga te vergroten door inzicht te geven dat je normaal gesproken niet zelf uit de wedstrijd kan halen. Inzichten die voorheen alleen beschikbaar waren voor de coach en de analisten na de wedstrijd. Luuk vertelt dat het partnerschap tussen Amazon en de Bundesliga is gebaseerd op drie meetpunten:

  • Het verbeteren van het broadcast kanaal: hoe kun je zorgen dat elke fan, op ieder tijdstip, overal de wedstrijden kan volgen?
  • Het verbeteren van business operation: hoe kan ik efficiënte algoritmes bouwen die steeds meer data verzamelen en daar continu mee blijven innoveren?
  • Fan engagement: Hoe kan ik de fan ervaring veranderen en verbeteren?

It’s all in the data

Als input voor de Match Facts gebruikt AWS historische data, informatie over spelers en het positiespel. De spelers dragen geen sensoren, maar er zijn 16 tot 20 camera’s opgesteld langs het veld die vanuit verschillende hoeken naar het veld kijken. Binnen de algoritmes worden spelers geïdentificeerd en gevolgd gedurende de gehele wedstrijd.

Dit gedrag wordt dus real-time omgezet in data. Er wordt gekeken naar hoe waarschijnlijk het is dat een bepaalde speler gaat scoren. De doelpuntenvoorspeller van AWS kijkt naar data van veertigduizend doelpunten uit het verleden in combinatie met bijvoorbeeld de afstand, de hoek op het doel, de snelheid van de speler, het aantal actieve verdedigers en de positie van de keeper. Verder wordt er ook door middel van ‘gemiddelde posities’ van spelers gekeken hoe waarschijnlijk het is dat er gele of rode kaarten gaan vallen, maar ook hoe groot de kans is dat een speler gewisseld gaat worden. Of wat juist het effect is van een kaart of een wissel op de tactiek en speelstijl van de ploeg.

 De toekomst van data in de sport

Wat Amazon doet, is slechts een voorbeeld van dat de ontwikkelingen op het gebied van data-analyses in de sport niet hebben stilgestaan. Wat dacht je van de uitzonderlijke prestatie van Leicester City enkele jaren terug of de snelste marathontijd ooit in het Breaking2-project? Technieken als artificial intelligence, data science en machine learning helpen steeds vaker bij het maken van voorspellingen en het ontdekken van onderliggende en soms onzichtbare patronen in de data.

Dit biedt een geheel nieuwe dimensie aan de sportwereld. Zo hebben we bijvoorbeeld meer zicht gekregen op herkenning van sportspecifieke bewegingen, trainingsprikkels voor optimale prestaties, tactiek en individuele risico’s voor blessures. Hierdoor kan een sporter nog gerichter stappen maken om te komen tot zijn/haar uitzonderlijke prestatie. De waarde van sportdata wordt dan ook steeds zichtbaarder. Ik verwacht dat de waarde van data in de sport alleen maar verder zal gaan toenemen de komende jaren. Door de continue stroom van sportdata worden Big Data in sport de nieuwe norm. Essentieel hierbij wordt het stroomlijnen van de dataverzameling en zorgen dat we niet verdrinken in de zee van data. En wat betreft het EK-voetbal 2021? Big Data weet het antwoord!



Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennismedia.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennismedia.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP