
29 okt De zes contentmarketingtrends voor 2019
Het voelt vandaag als winter, ineens besef ik me dat de zomer definitief voorbij is. Niet gek, eind oktober, dat begrijp ik heus. Maar wat was het een heerlijke, lange, warme zomer. Nu is echter voor mij het moment om te reflecteren op 2018 en vooruit te kijken naar 2019. Wat waren de contentmarketingtrends van afgelopen jaar en wat gaat content ons komend jaar brengen?
Dit jaar hadden we het over growth hacking, micro-influencers en virtual reality. De trend die in 2018, naar mijn idee het meest tastbaar is geworden, is realtime content. Denk aan Instagram Stories en Facebook Stories, maar ook realtime e-mailcontent (bijvoorbeeld mailings afgestemd op het weer: geen advertentie voor een zomerjurkje als het net die dag regent). Voor komend jaar verwacht ik ook zeker dat realtime content zich verder gaat ontwikkelen. Wat de zes nieuwe trends zijn, vertel ik je graag!
1. Contentstrategie
Contentmarketing heeft de afgelopen jaren enorm aan terrein gewonnen. Veel merken zetten content nu echter nog in als ‘quick win’ om in contact te komen met de doelgroep. Je doet er goed aan om (meer) aandacht te besteden aan je contentstrategie. Contentmarketing is volwassen, dus laten we het dan ook zo behandelen. Met een eigen strategie, eigen doelstellingen en een eigen middelenmix. Collega Boudewijn schreef hier een stappenplan voor.
2. Functionele content
Het contentlandschap is best vol, steeds meer merken zien de toegevoegde waarde van content en gaan er steeds meer mee doen. Ziet de doelgroep het bos nog wel door de bomen? Eén van de regels van content was altijd al dat het relevant voor de doelgroep moet zijn. Dat gaat in 2019 nog een stapje verder. Functionele content, dat willen we. Het bekendste voorbeeld van functionele content is de Allerhande van Albert Heijn, content die mensen inspireert, helpt en waar mensen bovendien zelf naar op zoek gaan.
Social media zal nog geen last click-conversiekanaal worden, die scheidingslijn wordt echter wel steeds dunner
3. Het kanaal Social Media
Social Media en contentmarketing gaan hand in hand, al vanaf dag één. Echter is een veelgenoemde trend voor social media in 2019 het toenemende e-commerce karakter. Social media zal nog geen last click-conversiekanaal worden, die scheidingslijn wordt echter wel steeds dunner. Kijk maar naar Instagram stories, waar je met een simpele ‘swipe up’ al op de gewenste verkooppagina zit. Stem hier dus je content op af!
4. Artificial Intelligence
Ja hoor, daar is ‘ie weer. AI gaat (nog) geen content voor je maken, maar AI kan je wel helpen, als jouw digitale assistent. AI weet namelijk waar mensen naar opzoek zijn. Dankzij die kennis kan jouw digitale AI assistent inzicht geven in welke content werkt, of welke wel veel traffic oplevert, maar weinig/geen conversie. Hier kun je van leren en beter van worden.
Door content te creëren met smaakmakers/specialisten binnen jouw vakgebied, maak je het verschil
5. Voice activated search
In Amerika heeft voice activated search zijn weg al naar een hoop huishoudens gevonden. Denk aan een Alexa van Amazon, men voert hele gesprekken met die speaker in de woonkamer. Het is een kwestie van tijd voor dergelijke ‘persoonlijke virtuele assistenten’ ook hun weg vinden naar de Nederlandse woonkamer, of dat al massaal in 2019 is, laat ik in het midden. Onder het mom van ‘een goed begin is het halve werk’, kun je maar beter voorbereid zijn op wat komen gaat. Om uit te leggen hoe je op deze trend kunt inspelen, heb ik meer ruimte nodig dan dit blog toelaat, maar lees gerust dit stuk voor handvatten!
6. Influencers, nog steeds
Ook influencers zijn nog niet weg te denken en gaan ook in de B2B markt een grotere rol spelen. Door content te creëren met smaakmakers/specialisten binnen jouw vakgebied, maak je het verschil. Door de content vervolgens ook te laten distribueren door de smaakmaker/specialist, vergroot je de top-of-mind-awareness.
Met deze zes toffe trends in de broekzak, kan ik niet wachten tot volgend jaar, wat jij?!