
30 aug Vind de zoekwoorden die je content nóg meer lezers opleveren
Wij marketeers weten heus wel dat het bij content om relevantie gaat, niet om trucjes. De basis van goede content is natuurlijk dat je je klant verder helpt. Maar als je dan een dijk van een tekst hebt geschreven, is het wel prettig als de juiste mensen het ook daadwerkelijk gaan lezen. Bij het zoeken op Google, wordt het beste antwoord op de vraag bovenaan in de zoekresultaten getoond. Het is dus jouw taak om te denken als de potentiele lezer. Er zijn een aantal knoppen waar je aan kunt draaien, behulpzame tools die je helpen om ervoor te zorgen dat je nog relevantere content schrijft. In dit blog geef ik je tips hoe je dit het slimst kan aanpakken.
Door zoekwoorden in content te plaatsen leg je een goede basis voor online vindbaarheid.
Stappenplan
Goede content die ook nog eens goed vindbaar is online. Dat willen we toch allemaal? Met dit stappenplan heb je in ieder geval al een goede basis:
1. Start met het achterhalen van vragen, problemen of behoeften van de lezer. Met andere woorden: bepaal een centraal onderwerp van de tekst. Dit centrale onderwerp is je hoofdzoekwoord en zal zeker terug moeten komen in de titel van je tekst. Om het bestaande aanbod in kaart te brengen kun je het hoofdzoekwoord eens Googelen. Wat is er allemaal over te vinden?
2. Google streeft naar complete informatie en legt relaties tussen woorden en onderwerpen. Bedenk dus woorden die in relatie staan met het hoofdzoekwoord. Dit zijn de relevante zoekwoorden.
3. Nadat je het hoofdzoekwoord, een goede titel en de relevante zoekwoorden hebt bepaald, schrijf je de content hieromheen.
Online tools
Inspiratie voor je hoofdzoekwoord en de relevante zoekwoorden is online te vinden. Onderstaande tools kunnen je zeker helpen:
– Google Analytics. Als je al verkeer naar je website krijgt, kun je via Google Analytics zoekwoorden vinden die het meeste verkeer aantrekken. Gebruik deze zelf ook, je hebt al bewijs dat het werkt!
– Google Keyword planner. Hier kun je bij elk zoekwoord zien hoe vaak er maandelijks naar wordt gezocht. Daarnaast worden suggesties voor synoniemen of gerelateerde keywords gegeven en je kunt twee of meerdere zoekwoorden met elkaar vergelijken.
– Google Suggest. Een term in Google vult Google Suggest met veelgebruikte suggesties aan. Onderaan de pagina staat een lijst termen die verwant zijn aan je eigen zoekwoord. Je kunt de gemiddelde pagerank gebruiken om te bepalen of een zoekwoord competitief is of niet. Hoe hoger de gemiddelde PageRank, hoe moeilijker het is om te concurreren op dat zoekwoord.
– Wordstream. In deze tool vind je suggesties voor relevante keywords, groepen keywords op basis van de ingevoerde term en zoekwoorden die je beter niet kunt gebruiken.
– Moz Keyword Explorer. Tot tien keer per maand kun je gratis zoekopdrachten naar zoekwoorden doen. Je kan de page authority en domain authority zien van de top zoekresultaten, dit geeft snel inzicht in de ranking van het woord.
– Keywordtool.io. Bij een zoekwoord worden tientallen specifiekere zoekwoorden getoond, wat inzicht in de redenen van zoeken geeft.
Probeer voordat je begint met het schrijven van de content al na te denken over SEO.
Valkuilen
Vroeger konden bedrijven na het schrijven van content nog wel eens bij marketingbureaus aankloppen met de vraag: ‘’Kun je deze tekst SEO-proof maken?’’ Anno 2019 kom je hier niet meer mee weg. Google ontwikkelt steeds betere technieken om de bruikbaarheid te bepalen. Een daarvan is het analyseren van de gebruikerservaring. Voor succes in de zoekmachine moeten teksten bruikbaar en waardevol zijn voor de doelgroep. Aan jou als content schrijver dus de taak om al bij de start na te denken over SEO, onder andere door goede zoekwoorden te gebruiken. Maar overdrijf niet, Google wordt niet blij van een tekst vol zoekwoorden. De verhouding tussen reguliere tekst en zoekwoorden moet tussen de 2% en 4% zitten. Onder de 2% kan de zoekmachine niet detecteren waar de pagina precies over gaat, boven 4% wordt afgestraft. Wil je je tekst controleren op overkill? Controle op een te groot aantal zoekwoorden kun je doen met de keyword density tool of met WordPress; Yoast SEO.
Relevante content combineren met goede online vindbaarheid start dus al aan het begin, nog voordat je begint te schrijven. Probeer het eens uit en vergelijk de resultaten. Ik weet zeker dat er winst de behalen valt!